Conform unui studiu recent, ponderea angajaţilor care cred că nu este necesar să fii prezent la birou pentru a obţine rezultate bune este în continuă creştere în Asia şi în America Latină. 93% dintre angajaţi sunt convinşi de acest adevăr în India, 81% în China şi 76% în Brazilia. Conform aceluiaşi studiu, 45% dintre angajaţii care pot accesa reţelele, aplicaţiile şi informaţiile corporaţiei din afara biroului au spus că lucrează între două şi trei ore pe zi în plus, iar un sfert au spus că lucrează patru sau chiar mai multe ore. Studiul a fost comandat de Cisco şi derulat de InsightExpress, o firmă de cercetare a pieţei cu sediul în Statele Unite, care a analizat răspunsurile primite de la un eşantion de 2.600 de persoane din Statele Unite, Mexic, Brazilia, Marea Britanie, Franţa, Spania, Germania, Italia, Rusia, India, China, Japonia şi Australia.
Pe de altă parte, angajatorii ştiu că le rămân, în criza financiară, foarte puţine metode de a-şi păstra echipa şi mai ales motivarea angajaţilor, pentru a garanta eficienţa muncii lor. Experţii în resurse umane au ajuns la concluzia că reducerea cheltuielilor poate fi făcută şi în alte moduri decât prin tăierea salariilor. Una dintre metodele foarte bune pentru companiile mici ar putea fi Teleworkingul, propus de Pierluigi Orati, specialist CSR. „Teleworkingul este un proiect pe care îl consider un trend nou, care poate ajuta companiile în această perioadă. Angajatul poate fi controlat în timp ce munceşte de acasă sau indiferent unde s-ar afla. I se trasează sarcinile, i se spune în cât timp trebuie să le rezolve şi se văd rezultatele, fără să fie nevoie de bani pentru a suporta cheltuielile unui sediu şi chiar reducând timpul, traficul şi poluarea, nefiind nevoie de deplasarea zilnică a mii de angajaţi de acasă la birou şi de la birou acasă. Mai mult, în felul acesta oamenii pot petrece mult mai mult timp cu familia, îşi pot creşte copiii şi sunt mai motivaţi când muncesc, fiind mai creativi”, explică Pierluigi Orati.
Libertatea de mişcare în afara biroului s-a dovedit şi un foarte eficient bonus care îl poate face pe angajat mai creativ şi mai fidel companiei, îmbunătăţind şi relaţia sa cu liderul. „Pe timp de criză, se ştie că dacă nu îndrepţi atenţia spre angajaţi, pierzi. Trebuie să faci ceva, fie că nu le tai din salarii, fie că le îmbunătăţeşti sau le creezi ceva special, ceea ce arată cel puţin grija pe care o ai faţă de ei şi faptul că sunteţi de aceeaşi parte a baricadei”, explică Luminiţa Oprea, fondator şi strateg al Saga Business & Community, iniţiatoarea seriei de conferinţe internaţionale de CSR, autorul primei cărţi de CSR din România şi lector CSR la Facultatea de Jurnalism şi Comunicare din cadrul Universităţii Bucureşti. „Criza înseamnă schimbare. Eu nu pot să-mi conduc oamenii în stilul vechi. Paradigma comunicării trebuie să fie alta. Ceea ce ar trebui să conştientizeze liderii companiilor este că, pe timp de criză, primele care cad sunt vârfurile. E mult mai uşor ca angajaţii să facă în aşa fel încât să cadă şeful, decât invers. Noi, ca oameni, nu ne dăm seama care sunt resursele noastre. Dezvoltarea personală este cea mai importantă în această perioadă. Dacă stăm şi ne plângem, se generează sindromul victimită”, mai spune Luminiţa Oprea.