Vânătoarea de talente și-a schimbat ținta. Comportamentul angajatului și relaționarea cu restul echipei contează acum mai mult, în corporații. S-a ajuns la concluzia că este mai importantă funcționarea unei echipe omogene, pe bază de relații interumane și de adaptare lacultura organizațională, decât alegerea angajaților pe bază de competență și de performanță. Viitorul angajărilor va fi al celor adaptabili la regulile organizației și nu al celor mai buni profesioniști. Tocmai de aceea, unele companii au început să-și formeze singure angajații, fără să mai țină cont de studii.
Piața forței de muncă și politicile de HR s-au schimbat mult, în ultimii ani. În timp ce organizațiile și-au stabilit criterii de selecție bazate aproape exclusiv pe comportamentul membrilor echipei, s-au dezvoltat și programele de lucru „cu furnicuțe” -adică externașizarea unor departamente sau a unor proiecte, atunci când este mai eficient să se lucreze cu specialiști freelanceri. Nici universitățile nu sunt departe de această nouă abordare, în ultimii ani orientându-se către pregătirea studenților în spiritul culturii organizaționale. Învățământul dual câștigă teren, din ce în ce mai mult, ceea ce înseamnă că pregătirea practică a studenților (nu doar a elevilor) se face direct în cadrul companiilor care participă la aceste programe. Specialiștii justifică această nouă abordare prin nevoia de a elimina pericolul producerii unor blocaje în cadrul organizației care trebuie să fie funcțională organic – asemenea unui organism în care toate organele sunt perfect compatibile.
Avantaje și dezavantaje
Pe de altă parte, li se oferă libertate de mișcare profesioniștilor care sunt contractați doar pentru lucrările și proiectele speciale, având și avantajul de a putea negocia bani mai mulți decât ca angajați permanenți, dar și avantajul că își pot gestiona singuri business-ul. În noul context al pandemiei, care a impus noi reguli, precum munca de la distanță, profesioniștii au și mai mult de câștigat. Dar nu se poate ajunge la unanumit nivel decât după ce sunt parcurse etapele pregătirii profesionale, ceea ce înseamnă că va fi mai greu, mai ales pentru cei care lucrează în zona creației, să se adapteze la cerințele impuse de cultura organizațională, ca abia apoi să poată lucra pe cont propriu. Pentru a veni în sprijinul lor, în țările unde această tendință există de mai mult de un deceniu, școala este cea care se ocupă de pregătirea integrării în echipă. Liceele, colegiile și universitățile deja îi învață pe tineri ce preferințe trebuie să aibă, cum trebuie să se adapteze imediat noilor trenduri globale, cum trebuie să relaționeze cu cei din echipă și chiar ce alegeri ar fi preferabile, în anumite situații.
Cursurile au trecut în online
Cultura organizațională a mizat pe formarea echipelor pe principiile unității între membri, la fel ca într-o familie. Tocmai de aceea, angajatorii au plătit, în ultimele decenii, toate costurile suplimentare aferente teambuildingurilor, care încheagă echipa, nefiind doar bonusuri pentru angajați, ci adevărate investiții în viitorul companiei. Acum, în condiții de pandemie, se caută noi metode de închegare a echipelor. Deocamdată se fac sesiuni online de training, ce ar trebui să aibă același rol precum cele care se făceau în teambuilding. Angajatorii speră să poată păstra eficiența echipelor deja formate, chiar dacă se va lucra de la distanță, o perioadă mai îndelungată. Nimeni nu știe cât vor dura restricțiile impuse de pandemie, deci calculele se fac pentru mai mulți ani, astfel încât să se asigure continuitatea. În cadrul unui teambuilding, membrii echipei nu învățau doar lucruri noi, ci mai ales comportamentul agreat în cadrul organizației, principiile colaborării cu ceilalți membri ai echipei, armonios, acceptând toate valorile organizației și asumându-și-le ca viitoare valori proprii.
Programe care nu se pot aplica online
Cei care s-au ocupat până acum de formarea echipei, cu ajutorul teambuildingurilor speră să poată continua aceste practici, chiar dacă se va lucra mai mult de acasă. Jocurile în echipă sunt foarte importante pentru adaptare, tocmai pentru că duc personalitatea înapoi, la originea procesului de învățare, anulând eventuale comportamente nedorite, care ar putea strica echilibrul echipei sau structura organizației. Adulții reușesc astfel să învețe totul de la început, eliminând toate urmele indezirabile ale unor porniri neadecvate în cadrul organizației. Pentru a testa capacitatea de adaptare a membrilor unei echipe există psihologi specializați în anumite tipuri de testare și modifiacre a comportamentelor angajaților. Un astfel de program poate include, de exemplu, jocuri de rol. Astfel, angajatul poate deveni lider sau subaltern, cerșetor, gardian sau prostituată, fiind pus în diverse ipostaze la care trebuie să se poată adapta rapid, dar și să comunice cu ceilalți, pentru a le obține sprijinul. Astfel de programe nu se pot aplica online.
Pe angajatori îi interesează în primul rând comportamentul oamenilor care vor lucra în echipă, tocmai pentru că mulți chiar nu folosesc tot ce învață la facultate.
Locul și rolul în interiorul echipei, adaptabilitatea și compatibilitatea cu ceilalți, împărtășirea acelorași principii ale culturii organizaționale primează, la selecție.