Astăzi, creştinii aduc cinstire Sfintei Muceniţe Agata. Originară dintr-o familie înstărită din Cetatea Panormos, Insula Sicilia, Agata stârnea admiraţia celor din jur prin frumuseţea ei, prin pioşenie şi sufletul ei curat.
Este ziua 36 a anului
Au mai rămas 330 de zile
Soarele:
Răsare la 7:30
Apune la 17:29
Luna:
Răsare la 6:43
Apune la 15:31
Lună nouă:
Primul pătrar(Luna în creştere):
14 februarie
Lună plină:
21 februarie
Ultimul pătrar(Luna în descreştere):
29 februarie
Sărbătoare creştină
Astăzi, creştinii aduc cinstire Sfintei Muceniţe Agata.
Originară dintr-o familie înstărită din Cetatea Panormos, Insula Sicilia,
Agata stârnea admiraţia celor din jur prin frumuseţea ei, prin pioşenie şi
sufletul ei curat. Mai-marii cetăţii au vrut s-o facă să renunţe la credinţa
sa, însă ea nu s-a lepădat de cele sfinte, preferând să meargă pe drumul
mucenicilor. După ce a îndurat mai multe chinuri a fost întemniţată, loc unde a
şi murit. Pe mormântul ei, un înger a adus o lespede pe care era scris: “Cuget
cuvios, lucrând în libertate, cinste de la Dumnezeu şi patriei mântuire”.
Calendar creştin-ortodox
Sfintele Muceniţe Agata şi Teodula
Calendar romano-catolic
Sf. Agata, fecioară, muceniţă
Calendar greco-catolic
Sf. Agata, muceniţă
Proverbul zilei:
“Rana se vindecă, dar semnul rămâne”
“Proverbele Românilor”, Iuliu A. Zanne/Ed. Scara
S-a întâmplat azi
În România
1690 – Tratatul secret dintre Constantin Cantemir, domnul Moldovei, şi generalul Donat Heissler, încheiat la Sibiu; Moldova va sprijini acţiunile antiotomane ale imperiului, după ce forţele imperiale vor ajunge la Brăila sau la Siret;
1867 – Se încheie pactul austro-ungar privind crearea statului dualist Austro-Ungaria (împăratul Franz Joseph I se încoronează la 27 mai 1867 rege al Ungariei), în cadrul căruia Transilvania rămâne încorporată Ungariei, anulându-i-se autonomia. Proclamarea dualismului austro-ungar are urmări negative pentru românii transilvăneni, prin politica de discriminare şi deznaţionalizare promovată de autorităţile guvernante ungare;
1876 – Apare prima revistă românească de medicină din Transilvania, Higiena şi şcoala (până în 1882), editată de Pavel Vasici-Ungureanu;
1905 – Premiera piesei “Manasse” de M. Ronetti-Roman, la Teatrul Naţional din Bucureşti. În rolul titular, Constantin Nottara.
În lume
1782 – Trupele spaniole le înfrâng pe cele britanice şi capturează Minorca;
Născuţi la 5 februarie
1965 – Gheorghe Hagi, fost internaţional;
1969 – Bobby Brown, interpret.
Click istoric
Astăzi se împlinesc 147 de ani de la înfiinţarea “Asociaţiei
pentru cultura poporului român din Maramureş”, pentru propăşirea cultural-naţională
a românilor aflaţi sub stăpânirea monarhiei habsburgice. Asociaţia a luat naştere
la iniţiativa lui Iosif Man, în scopul dezvoltării culturii la românii maramureşeni.
A fost condusă de un comitet format din: Iosif Man, preşedinte, Mihail Pavel,
vicepreşedinte, Petru Mihaly, secretar, Vasile Mihalca şi Pop Simion, pretorii
Ştefan Simion şi Ioan Jurca. Asociaţia a contribuit la înflorirea vieţii
culturale a românilor din ţinuturile maramureşene, mai ales prin înfiinţarea,
în 1862, a Preparandiei române din Sighet.
Credinţe populare, tradiţii, semne
În mitologia românească, “căpcăunii” sunt monştri antropofagi cu cap de câine, cu un ochi în frunte şi unul în ceafă, care au trăit prin peşteri şi păduri întunecate sau ar fi venit dinspre răsărit, pustiind pământul. Adesea erau asociaţi cu tătarii şi turcii care prădau în Evul Mediu ţinuturile de la Dunărea de Jos. În unele informaţii sunt înfăţişaţi ca oameni mici, negri şi cu nasul turtit (Moldova Centrală). Ei ar fi fost stârpiţi de uriaşi, de apele potopului sau ar fi plecat peste Dunăre, în ţara turcească. Ei mâncau oamenii după ce îi jupuiau de piele şi le sugeau sângele, iar pe copii după ce îi frigeau în cuptor.
O legendă cu mai multe variante descrie vicleşugul prin care o fată prinsă şi îngrăşată cu miez de nucă de mama căpcăunilor ca să fie apoi mâncată scapă înainte de a fi băgată în cuptor. La comanda babei, “ţup, fată, pe lopată!”,aceasta se preface că nu ştie cum să procedeze şi îi răspunde: “Sai babă şi-mi arată!”. Întorşi acasă, căpcăunii şi-au mâncat propria mamă fără să ştie ce s-a întâmplat. Fata, orientându-se după Calea Robilor, se întoarce cu bine acasă. Ca termen, căpcăunii sunt cunoscuţi de românii de pretutindeni, iar ca reprezentări mitice antropofage în ţinuturile pericarpatice (Moldova, Muntenia, Oltenia). Profesor Ion Ghinoiu