Prea multa liniste si lipsa de ocupatie in satele dunarene. Oamenii nu mai pescuiesc. Unii s-au apucat de piraterie. Ataca vasele de fluviu in cautare de fier vechi, soia si carbune. Ei au bagat spaima in navigatorii straini. In 2004, la Cernavoda, trei hoti amatori de porumb au reusit sa fure 300 de kilograme. Curentul le-a bagat lotca de lemn sub nava pe care au pradat-o.
Piratii bastinasi de Dunare nu au vase ultrarapide, caci se descurca si cu barcile cu vasle. Ataca vasele de pe fluviu, dar nu cauta neaparat cufere cu aur. Metalul lor pretios e fierul vechi. Cativa gainari care fura ce apuca de pe vapoare, de la soia la carbune, au bagat spaima in navigatorii straini. Acum doi ani, la Cernavoda, sapte banditi au atacat o nava sarbeasca. "Au luat-o cu asalt" din doua barci. Cu vasle. Dupa ce piratii au reusit sa se catere cu cangile pe bord, au fost surprinsi de capitan. Ghinionul lui, caci hotii au tabarat pe el si i-au dat una in cap. Terorizati, ceilalti membrii ai echipajului s-au baricadat in una din cabinele vasului, in timp ce hotii si-au vazut linistiti de cotrobaitul la bordul navei. Marea prada a piratilor: sapte saci cu soia. Lasandu-l pe capitan lat pe punte, talharii si-au vazut de drum pe Dunare. Banditii au fost in cele din urma prinsi de cei de la Politia de Frontiera din Cernavoda. In 2004, tot la Cenavoda, trei hoti, de data asta amatori de papusoi, au atacat un convoi de vase sarbesti care carau porumb. Au reusit sa fure 300 de kilograme din valoroasa incarcatura, dar, cand sa fuga cu ambarcatiunea lor, o lotca din lemn, curentul i-a bagat sub impingatorul sarbilor. Doar doi au mai reusit sa iasa vii la suprafata. "Pe ceilalti doi am reusit sa-i «agatam». Dupa trei saptamani, ma salutau prin piata: «Sa traiesti, nea Dane!». Ce sa zic de justitia romana?", povesteste seful Politiei de Frontiera din Cernavoda, Radu Motriuc. Comisarul zice ca, de obicei, hotii nu fura cine stie ce cantitati mari de la bord, pentru ca nu apuca sa care foarte mult. In schimb, fac pagube mari. "Ei, ca sa fure 300 de kilograme de porumb, taie prelatele care costa 2.000 de euro bucata." PIRATOFOBIA STRAINILOR. Daca ar fi sa ne luam dupa avertismentele Asociatiei federale a transportatorilor maritimi si fluviali din Germania, pe Dunare misuna pirati la orice val. Astfel, in urma cu doua luni, asociatia a avertizat ca apele romanesti ale Dunarii sunt nesigure, in special pe portiunea Cernavoda, unde misuna piratii. Publicatia de specialitate DVZ a facut cunoscuta chiar "strategia" piratilor din apele romanesti. Potrivit scenariului publicat de germani, piratii, deghizati in pescari inofensivi, la bordul unor ambarcatiuni cu pavilion occidental, se apropie de vasul pe care vor sa-l jefuiasca sub pretextul ca ar avea probleme la bord sau au diferite marfuri de vanzare. Impresionat si interesat, vasul occidental incetineste. Este momentul in care, pe partea opusa, se urca alti pirati decat cei deghizati in pescari inofensivi. Ei ameninta echipajul luat prin surprindere, jefuiesc vasul, dupa care dispar brusc. "Acestea sunt doar reclame de antiaderare a Romaniei", ne comenteaza reactia presei straine capitanul-sef al Portului Cernavoda, Ismail Selim. Pe Selim l-am gasit duminica in biroul lui. Ii dam stirea publicata de DVZ, dar nu o apuca el, ci un alt angajat al Capitaniei, care ia foaia intr-o mana si citeste cu voce tare in fata sefului sau. Intoneaza in bataie de joc fiecare fraza. De fata e si seful Politiei de Frontiera, care-si umfla falcile ironic, pufnind din buze. Crede ca tot scenariul piratilor din publicatia nemteasca DVZ e o inventie: "Barci pescaresti cu pavilion occidental? Barcile pescaresti nu au pavilion".Citește pe Antena3.ro
|
STATISTICA
"Exista cam trei-patru cazuri de furturi pe an. Acum doi ani i-am agatat pe doi care furasera porumb. Luasera doar 300 de kilograme, dar taiasera prelatele, care costa 2.000 de euro bucata. Banditii ataca de obicei navele fara echipaj la bord sau pe acelea care sunt lasate nesupravegheate" Radu Motriuc seful Politiei de Frontiera Cernavoda |
UNII ZIC NU
|
Potrivit publicatiei germane DVZ, Asociatia transportatorilor maritimi si fluviali din Germania ar fi intentionat sa ridice problema piratilor de pe Dunare la o conferinta intre ministerele de Transporturi din Europa, desfasurata la mijlocul lunii trecute la Bucuresti.
Directorul general al Ministerului Transporturilor, Alexandru Serban Cucu, ne-a comunicat ca in cadrul acestei conferinte nu s-a pus problema fenomenului pirateriei pe Dunare, "intrucat tematica a fost dezvoltarea transportului pe caile navigabile interioare, ceea ce nu include si fenomenul pirateriei pe Dunare". Conform datelor primite de la minister, in perioada 2005-2006 capitaniile zonale de pe fluviu nu au raportat decat un singur caz de piraterie, cel de la Galati. |