Am dus la bun sfarsit episodul doi al unui demers jurnalistic unic, inceput anul trecut. Tinta a fost descoperirea unor oameni, locuri si fapte care compun marele tablou al Romaniei de astazi.
Anul trecut, Jurnalul National a avut ideea sa "traduca" jurnalistic o calatorie de-a lungul si de-a latul tarii, care includea locuri intrate deja in cartile de istorie. Hamangia, Histria, Marasesti, comuna Avram Iancu, Sarmizegetusa au fost doar cateva din punctele carora reporterii ziarului le-au descoperit valentele contemporaneitatii in stransa legatura cu maretia trecutului. Parcurgerea unui traseu de mii de kilometri a fost o scoala de jurnalism in care au intalnit oameni deosebiti, locuri nedescoperite marelui public sau nemeritat uitate. In dosarul Caravanei 2004 au ramas numeroase sugestii sau invitatii pe care nu le-am putut onora, obiective care au ramas in afara traseului. Cand am incheiat periplul am hotarat in redactie sa continuam "Descoperirea Romaniei". A sosit acest moment. In noua editie am pornit la drum cu ambitii mai mari si cu mijloace mai puternice. Stiam ca Romania se astepta descoperita in multe locuri interesante pe care speram sa avem dibacia sa le gasim, sa le dam statutul de eveniment. Echipa Caravanei a fost formata din redactori de la Jurnalul National si din reporteri de televiziune de la Antena 1. Impreuna am realizat si difuzat in premiera "un pachet" de informatii in care reportajul s-a impletit cu presiunea stirilor. Caravana a trecut prin cateva sute de localitati, traseul stabilit insumand circa 4.000 de kilometri pe drumurile tuturor provinciilor tarii. In realitate, am batut o distanta dubla. Am fost primiti cu bratele deschise in locurile incluse in foaia de parcurs. Stiam insa ca vom gasi in aceste sase saptamani si pete negre; Romania nu este o tara ideala, are multe locuri unde saracia sau prea marea bogatie a invrajbit. Pentru ca demersul nostru este unul multimedia, oricand vi se face dor de tara pe care noi v-am aratat-o, necosmetizata, nespoita, de tara "care este", o regasiti pe site-ul ziarului nostru www.jurnalul.ro. Acolo va asteapta sa le "rasfoiti" reportajele noastre precum si sutele de fotografii realizate de cei sapte fotoreporteri care au insotit caravana.Citește pe Antena3.ro
ECHIPA
|
Valentin Zaschievici, Victor Ciutacu si Cristian Stefanescu au coordonat echipele de reporteri. In ordinea in care au intrat in echipa Caravanei: Ioana Moldoveanu, Andreea Tudorica, Florina Zainescu, Doru Cobuz, Tiberiu Lovin, Adrian Mogos, Dana Ciobanu, Lavinia Dimancea, Irina Munteanu, Adrian Mihai, Monica Iordache, Carmen Plesa, Alex Nedea, Catalin Pruteanu, Roxana I. Ancuta, Diana Rucinschi, Iulia Barbu, Sorin Anghel, Gabriela Antoniu, Laura Toma, Cristian Petru. Sapte fotoreporteri au cules imaginile unei Romanii redescoperite: Karina Knapek, Lucian Alecu, Bogdan Iurascu, Dan Marinescu, Marin Raica, Christian Silva, Victor Stroe. Sase soferi au batut traseul: Cristi Vesa (soferul de la Axi Tours, care a facut in total 8.000 de kilometri de-a lungul traseului Caravanei), si angajatii Jurnalului National: Nelu Stan, Bogdan Teodorescu, Marian Murgu, Adrian Parvu, Florin Oprea.
|
14 PUNCTE DE POPAS INTR-O JUMATATE DE PAGINA
|
VIDRARU. Cand planuiau construirea barajului si a hidrocentralei de la Vidraru, liderii comunisti voiau sa dea un exemplu lumii intregi ca Romania a inceput sa devina o tara industrializata, moderna. Vidraru a fost gandit ca o bijuterie si centrala a fost echipata cu cea mai buna tehnologie la nivelul anului â66. Barajul a fost si un bun pretext pentru noi pentru a va aduce o serie de reportaje despre incarcatura de istorie si legenda a Argesului, tinutul care este considerat leaganul Tarii Romanesti. Manastiri ridicate in vremea lui Neagoe Basarab, cu fata spre Dunare si cu spatele aparat de peretele de stanca, sau Manastirea Argesului au fost vizitate de echipa Jurnalului National.
TRANSFAGARASANUL. Cea de-a doua oprire am facut-o pe Transfagarasan. De la idee la cota 2042 drumul a fost sapat in stanca prin efortul deosebit al genistilor militari, dar la mareata ctitorie au lucrat in cei patru ani si ceva de santier peste 50.000 de persoane. "Prin absurd, Transfagarasanul nu si-a gasit utilitatea", observa cu amar inginerul Alexandru Teodorescu, fost sef al santierului. Planurile de constructie a unui amplu complex turistic si sportiv au fost abandonate, pentru ca se deschisese santierul Dunare-Marea Neagra. Frumusetea fara seaman a Muntilor Fagarasului este inca insuficient exploatata, iar Transfagaraseanul este in cea mai mare parte a anului inchis.
ORASUL VICTORIA. Am coborat din Transfagarasan, dar nu ne-am indepartat prea tare. Ne-am bucurat de frumusetea lui de la doar cativa kilometri departare. Orasul Victoria s-a nascut din colonia muncitoreasca Ucea, o adunatura de baraci folosite de angajatii combinatului chimic care a fost ridicat aici. "In locul acesta era inainte padure cu balti si pasuni. Traiau animale salbatice si, in mijlocul lor, doi padurari care in 1933 si-au construit primul bordei", povestea muncitorul Ion Voinea pentru Scanteia in 1965. Victoria trebuia sa fie primul oras ateu din tara, iar reporterii nostri au descoperit cum s-a botezat si rugat romanul intr-o vreme cand simplele gesturi crestinesti erau tratate ca niste crime.
|