x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Continut platit Cum și cât influențează creșterile de prețuri comportamentul de achiziție al clienților? Analiză

Cum și cât influențează creșterile de prețuri comportamentul de achiziție al clienților? Analiză

26 Noi 2024   •   12:03
Cum și cât influențează creșterile de prețuri comportamentul de achiziție al clienților? Analiză

Incertitudinea geopolitică, inflația și instabilitatea financiară se numără printre provocările cotidiene, la fel ca și creșterile de prețuri, care dincolo de cifre afectează pe multe planuri consumatorii, determinându-i să facă schimbări drastice în comportamentul de achiziție pentru alimente, combustibil, locuințe sau bunuri de larg consum.

Nu doar consumatorii au de suferit, cât și companiile. Creșterile de prețuri implică o schimbare în percepția valorii: când un produs se scumpește, consumatorii încep să-și reevalueze investiția. În termeni psihologici se activează o comparație între costul produsului și beneficiile percepute. Iar în multe cazuri, reevaluarea conduce la decizia de a renunța la un produs sau de a căuta alternative mai accesibile.

 

Dar percepția valorii nu este la fel pentru toți. Pentru unii consumatori un preț mai mare înseamnă o calitate superioară, motiv pentru care este dispus să investească în produse premium. Această tendință este mai pronunțată în rândul categoriilor de produse percepute ca esențiale sau aspiraționale, cum ar fi produsele eco sau tehnologia de ultimă generație.

Ce sacrifică clienții în fața prețurilor ridicate?

Cum prețurile continuă să crească, consumatorii se văd nevoiți să-și reevalueze prioritățile, să își regândească obiceiurile de consum și să ia decizii pragmatice cu privire la cheltuieli. În fața unor bugete tot mai restrictive, clienții adoptă comportamentul de "downgrading" (adică renunță la produse premium, elimină cheltuielile mai puțin importante sau le amână pe cele de care nu au nevoie imediat).

 

Când prețurile la alimente, utilități și combustibil cresc, distracția, moda, călătoriile sau achizițiile de bunuri de folosință îndelungată ajung în plan secund sau sunt excluse complet. De asemenea, vacanțele sau ieșirile ocazionale sunt reduse în favoarea unor alternative mai accesibile, cum ar fi excursiile de o zi sau timpul petrecut acasă cu familia. O schimbare majoră se observă și în comportamentul de cumpărare a bunurilor de larg consum. În loc să cumpere cantități mari de produse la preț întreg, mulți clienți devin atenți la promoții, folosesc aplicații de reduceri sau preferă să cumpere doar strictul necesar pentru o perioadă scurtă de timp.

Reconfigurarea loialității față de branduri

Confruntați cu presiuni financiare, clienții devin mult mai atenți la valoarea pe care o primesc pentru banii cheltuiți. Dacă înainte loialitatea față de un brand era construită pe factori emoționali sau pe obișnuință, în prezent este redefinită prin prisma calității percepute și a valorii reale oferite.

 

Consumatorii nu mai sunt dispuși să plătească pentru un brand care nu-și justifică costurile prin calitate, durabilitate sau servicii post-vânzare excelente. În schimb, ei caută dovezi clare că un produs sau serviciu își respectă promisiunea, așa cum se întâmplă în cazul companiilor cu certificare de tip ISO 9001:2015. Clienții vor să știe că fiecare ban cheltuit aduce valoare, iar o certificare precum ISO 9001 oferă o dovadă concretă că un brand respectă procese bine definite, își îmbunătățește constant produsele și pune accent pe satisfacția clientului.

 

Această certificare nu o promisiune, ci reflectă faptul că o companie respectă procese riguroase de testare, monitorizare și îmbunătățire continuă. În același timp, ISO 9001 influențează și comportamentul clienților B2B (business-to-business). În relațiile comerciale, companiile partenere acordă o importanță deosebită certificărilor, deoarece acestea oferă un nivel suplimentar de siguranță că furnizorii respectă standarde uniforme și pot livra produse sau servicii de calitate constantă.

Cum influențează stresul deciziile de cumpărare?

Deciziile de cumpărare nu sunt strict raționale, ci influențate de stările noastre emoționale (stresul, anxietatea sau chiar sentimentul de vinovăție). Iar când consumatorii simt că-și pierd capacitatea de a-și permite lucruri pe care anterior le considerau accesibile au două variante: adoptă un comportament de economisire extremă (deci elimină complet anumite cheltuieli), în timp ce alții recurg la cumpărături impulsive ca formă de compensare emoțională. Psihologii de consum consideră că aceste reacții sunt naturale, parte din mecanismul de adaptare la stres.

 

Pentru companii, contextul este o bună oportunitate de a arăta empatie și de a se poziționa pe piață prin soluții flexibile, planuri de plată sau pachete care atenuează anxietățile consumatorilor și contribuie la crearea unei legături emoționale mai puternice cu brandul.

×