x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

George Mircea: Fragmente posibile din expoziția intitulată „Va fi un timp ca un fruct” / „Il tempo muta come un frutto”

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 06 Mar 2020 - 12:58
George Mircea: Fragmente posibile din expoziția intitulată „Va fi un timp ca un fruct” / „Il tempo muta come un frutto”
Vezi galeria foto

Joi, 5 martie, a fost  posibil, pentru trecătorii de pe Strada Nova din Veneția, să vadă, spre înserat (între orele 17.30-19.30), prin fața ferestrelor Galeriei Principale a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția (Campo Santa Fosca / Palazzo Correr / Cannaregio 2214 / 30121 Veneția), un spectacol vizual neobișnuit. Prin ferestrele Galeriei se vor putea zări, pe pereții de fundal, două pânze, puse în evidență de două fascicole de lumină, în timp ce pe ecranele din spatele ferestrelor va rula un material video dedicat autorului celor două opere și lucrărilor sale. Din montajul multimedia nu vor lipsi imagini ale unor opere ce ar fi trebuit să se afle în expoziția care nu s-a putut realiza din cauza situației excepționale cu care se confruntă „Regina Mediteranei”, ca și întreaga Regiune Veneto din care face parte. În Veneția, și în Veneto, ca și în alte localități și regiuni ale Italiei, restricțiile generate de epidemia de coronavirus (Covid-19) au dus, precum se știe, la anularea sau amânarea, pentru reprogramare, manifestărilor culturale, științifice, artistice, sportive, religioase etc. În pofida împrejurărilor nefavorabile acestor manifestări, am dorit, ca printr-o formă inedită de comunicare culturală, adaptată situației, să transmitem un semnal de încredere tuturor celor ce cred că vremurile tulburi și zilele încordate ale molimei universale, pe care știința și oamenii încearcă să o stăpânească sau cel puțin să-i limiteze efecte, se pot împotrivi doar vremelnic dorinței de a face să circule cunoștințele despre opere de artă de valoare, destinate a intra în patrimoniul spiritual al colectivității umane.

La distanță de câteva zile de la momentul în care se vor întrezări prin ferestrele Galeriei IRCCU operele lui George Mircea și va începe derularea materialului multimedia legat de opera sa, la Bistrița Năsăud, în Galeria Uniunii Artiștilor Plastici, se va deschide (joi, 10 martie, la orele 18.30) o expoziție retrospectivă, îngrijită, ca și expoziția tematică ce ar fi trebuit a se deschide simultan la Veneția, de criticul-pictor Oliv Mircea.

George Mircea (1979–2018), a fost un artist dispărut prematur, într-un moment în care operele sale prefigurau unul dintre talentele cele mai interesante ale tinerei generații de pictori români. Originar din Bistrița, oraș în care a absolvit Liceul de Arte „Corneliu Baba”, George Mircea a studiat pictura la Universitatea Națională de Arte din București cu maestrul Horea Paștină. În anul 2006, a devenit lector univ. dr. al Universității Naționale de Arte din București, iar în anul 2003 a devenit membru al U.A.P. și ulterior membru al Școlii Române din Roma. A avut, în scurtul timp al existenței sale ca artist, 39 de expoziții personale în țară și peste hotare (România, Germania, Italia). A avut numeroase recunoașteri pe plan intern și internațional, lucrări ale sale aflându-se în diferite colecții publice și private din țară și străinătate. În 2016, a avut o expoziție remarcabilă la Veneţia, în Galeria principală a RCCU. La Veneția, George Mircea a pictat cu intensitate și pasiune. A revenit obsesiv, în lucrările sale, forma arcului ogival, o simbolică poartă ce te introduce într-o lume plină de farmec: în spatele ei se întrevăd adeseori contururile perfecte ale fructelor pământului, repetări ale perfecțiunii formelor astrale, forme ce emană luminile solare și stelare care ne călăuzesc pașii prin întuneric. Veneția a fost, pentru artist, locul misterios al unui glorios Ev Mediu Târziu și al culturii Renașterii, un oraș al splendorii spectacolului luminii și culorilor mediteraneene. Ele au renăscut în lucrările pictorului, scăldându-le în căldura afectelor sale. O selecție a lucrărilor „contaminate” de luminile Mediteranei trebuia să formeze nucleul expoziției de la Veneţia, unde ar fi trebuit să fie prezente și lucrări inedite, mărturie a unui talent de excepție, al cărui parcurs s-a întrerupt brusc.

Imaginile și colorismul lucrărilor lui George Mircea au deseori accente tragice, emanate de o materie picturală mărturisind tensiuni interioare repercutate vizual de frământările materiei și detaliile compozițiilor. Tensiuni ce uneori se configurează în compoziții aparent sumbre, alteori duioase, în care uneori își face loc cu discreție un clarobscur firesc, străin de efectele scenografice, așa numitul “clarobscur al realului”, de care George Mircea era îndrăgostit așa cum fuseseră îndrăgostiți de acesta El Greco și Alonso Cano. Dramatismul unora dintre picturile lui George Mircea pare, deci, a fi dat o firească apropiere a artistului de dimensiunea simplă a cotidianului, a vieții trăite, în care formele – umane sau ale naturii – trăiesc precum simple imagini ale unui timp-spațiu generator de arhetipuri. Un fruct rotund i se părea artistului că poate fi chiar o formă ideală precum aceea a sferei; imaginea mielului era pentru el imaginea materială a perfecțiunii iubirii și blândeții; copacul devenea în picturile sale un „limpede loc al memoriei verticale”. Pădurile erau pentru George Mircea un Oraș al Copacilor, un alt loc antropizat de ființa umană denumită copac, o expresie a vieții. Simplă și umană poetica sa a stat la baza unor compoziții memorabile, populate de obiecte și imagini vegetale, animale, peisagistice în care retrăiesc, prin imagini, fragmente din viețile noastre.

Salve, prietene! Speranțele și visurile tale împlinite și neîmplinite trăiesc alături de noi, în aceste pânze.

 


 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

ANANSI – o nouă colecție de traduceri din literatura universală

ANANSI – o nouă colecție de traduceri din literatura universală
Galerie Foto Începând din luna octombrie, o nouă colecție de traduceri din literatura universală îi așteaptă pe cititori în librăriile fizice și online din întreaga țară. Este vorba despre ANANSI. World Fiction, un...

American Independent Film Festival vine la Sibiu (25-27 septembrie). Proiecțiile au loc în aer liber, la Centrul Cultural Ion Besoiu, Terasa cu Flori

American Independent Film Festival vine la Sibiu (25-27 septembrie). Proiecțiile au loc în aer liber, la Centrul Cultural Ion Besoiu, Terasa cu Flori
Galerie Foto Între 25 și 27 septembrie, American Independent Film Festival organizează pentru prima dată la Centrul Cultural Ion Besoiu din Sibiu o ediție în care prezintă un weekend cinematografic cu o selecție de...

În culisele unei seri magice: Gala Premiilor UNITER 2020

În culisele unei seri magice: Gala Premiilor UNITER 2020
Galerie Foto Emoții, ținute de gală, cuvinte de recunoștință pentru teatrul românesc, vitalitatea noii generații, o plecăciune pentru marile personalități ale teatrului românesc. Locul de desfășurare a evenimentului, Te...

Lansarea cărții „Socrate în blugi“ de Laurențiu Staicu

Lansarea cărții „Socrate în blugi“ de Laurențiu Staicu
Vă invităm să urmăriți LIVE discuția dintre Laurențiu Staicu, autorul romanului Socrate în blugi și Cristian Iftode, Liviu Lucaci și Petruț Dinu, vineri, 25 se...

„AMA DEUS”, „Carmina Burana” și „Nunta lui Figaro”, pe scena Operei Naționale București

„AMA DEUS”, „Carmina Burana” și „Nunta lui Figaro”, pe scena Operei Naționale București
Galerie Foto Opera Națională București prezintă publicului iubitor de artă lirică trei titluri de referință din repertoriul universal.   Astfel, miercuri, 23 septembrie, începând cu ora 19:00, „AMA DEUS” va...

Salvador Dali ridică pe soclu, în România, zeița iubirii Venus

Salvador Dali ridică pe soclu, în România, zeița iubirii Venus
Galerie Foto „Venus din Milo” a fost prima sculptură creată de maestrul suprarealist Salvador Dali. Întâia experiență în calitate de sculptor este redată chiar de artist în autobiografia sa „La vie secrète” (Viața...

Editura RAO a lansat „O viaţă cât zece”, de George Pădure

Editura RAO a lansat „O viaţă cât zece”, de George Pădure
Editura Rao a lansat cartea O viaţă cât zece, de George Pădure.   O viață cât zece este scurta autobiografie a unui om care a trăit cât pentru zece vieți obișnuite, după propriile spuse....

„Babyteeth: prima iubire”, de vineri în cinematografele din România

„Babyteeth: prima iubire”, de vineri în cinematografele din România
Galerie Foto Câștigătorul Trofeului Transilvania și a Premiului Publicului la TIFF aduce pe același ecran actori din Game Of Thrones, Animal Kingdom și The Dark Knight Rises, alături de starul seriei HBO Sharp...

Dame Helen Mirren este „The Queen” în filmul de vineri, la TVR 1

Dame Helen Mirren este „The Queen” în filmul de vineri, la TVR 1
Galerie Foto Vineri, 25 septembrie, ora 21.10, la TVR 1, o vedem pe actriţa britanică Helen Mirren în rolul Reginei Elizabeth II, în filmul „Regina” (The Queen, 2006), rol care i-a adus primul Oscar din carieră şi Globul...

Anunț de ultimă oră al Metropolitan Opera din New York. Când își va redeschide porțile

Anunț de ultimă oră al Metropolitan Opera din New York. Când își va redeschide porțile
Metropolitan Opera din New York a anulat toată stagiunea viitoare, rămânând închisă până în septembrie 2021 din cauza pandemiei de coronavirus, transmite Reuters. Aceasta are o sală cu 3.800 de locuri,...

Laureații premiului Nobel din acest an vor primi bonusuri

Laureații premiului Nobel din acest an vor primi bonusuri
Laureaţii premiilor Nobel din acest an vor primi o sumă în plus de un milion de coroane suedeze (110.000 de dolari), potrivit directorului fundației, transmite Reuters. Valoarea totală a bonusului va ajunge la...

Cărți după care s-au făcut seriale celebre

Cărți după care s-au făcut seriale celebre
Galerie Foto Cum vine toamna și producția de seriale a cam stagnat anul acesta, din cauza pandemiei, m-am gândit să vă povestesc despre câteva cărți de la care au pornit serialele celebre ale ultimilor ani. Cine știe, poate...

Bucharest Art Film Festival ediția V 24-26 septembrie, la Palatul Mogoșoaia

Bucharest Art Film Festival ediția V 24-26 septembrie, la Palatul Mogoșoaia
Galerie Foto Docuart și Ambasada Israelului în România anunță a 5-a ediția a festivalului de film de(spre) artă, Bucharest Art Film Festival (BAFF), ce va avea loc în perioada 24 - 26 septembrie 2020, la Palatul...

Filmul „Parking“, în regia lui Tudor Giurgiu, distins cu Premiul pentru regie „Lucian Pintilieˮ

Filmul „Parking“, în regia lui Tudor Giurgiu, distins cu Premiul pentru regie „Lucian Pintilieˮ
Galerie Foto Premiul pentru regie „Lucian Pintilie“ pentru anul 2019 a fost acordat, luni seară, filmului „Parking“, regizat de Tudor Giurgiu, în cadrul Galei Premiilor UCIN 2020, desfășurate la Sala Studio a Teatrului Na...

Teatru la Timișoara. Ce urmează în festivalul FEST-FDR SOS 2020

Teatru la Timișoara. Ce urmează în festivalul FEST-FDR SOS 2020
Galerie Foto După un final de săptămână în care teatrele din Râmnicu Vâlcea, Reșița și Odorheiu Secuiesc au desenat o hartă de cea mai bună calitate a diversității teatrului românesc, iar luni, Marius Bodochi,...
Serviciul de email marketing furnizat de