x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

George Mircea: Fragmente posibile din expoziția intitulată „Va fi un timp ca un fruct” / „Il tempo muta come un frutto”

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 06 Mar 2020 - 12:58
George Mircea: Fragmente posibile din expoziția intitulată „Va fi un timp ca un fruct” / „Il tempo muta come un frutto”
Vezi galeria foto

Joi, 5 martie, a fost  posibil, pentru trecătorii de pe Strada Nova din Veneția, să vadă, spre înserat (între orele 17.30-19.30), prin fața ferestrelor Galeriei Principale a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția (Campo Santa Fosca / Palazzo Correr / Cannaregio 2214 / 30121 Veneția), un spectacol vizual neobișnuit. Prin ferestrele Galeriei se vor putea zări, pe pereții de fundal, două pânze, puse în evidență de două fascicole de lumină, în timp ce pe ecranele din spatele ferestrelor va rula un material video dedicat autorului celor două opere și lucrărilor sale. Din montajul multimedia nu vor lipsi imagini ale unor opere ce ar fi trebuit să se afle în expoziția care nu s-a putut realiza din cauza situației excepționale cu care se confruntă „Regina Mediteranei”, ca și întreaga Regiune Veneto din care face parte. În Veneția, și în Veneto, ca și în alte localități și regiuni ale Italiei, restricțiile generate de epidemia de coronavirus (Covid-19) au dus, precum se știe, la anularea sau amânarea, pentru reprogramare, manifestărilor culturale, științifice, artistice, sportive, religioase etc. În pofida împrejurărilor nefavorabile acestor manifestări, am dorit, ca printr-o formă inedită de comunicare culturală, adaptată situației, să transmitem un semnal de încredere tuturor celor ce cred că vremurile tulburi și zilele încordate ale molimei universale, pe care știința și oamenii încearcă să o stăpânească sau cel puțin să-i limiteze efecte, se pot împotrivi doar vremelnic dorinței de a face să circule cunoștințele despre opere de artă de valoare, destinate a intra în patrimoniul spiritual al colectivității umane.

La distanță de câteva zile de la momentul în care se vor întrezări prin ferestrele Galeriei IRCCU operele lui George Mircea și va începe derularea materialului multimedia legat de opera sa, la Bistrița Năsăud, în Galeria Uniunii Artiștilor Plastici, se va deschide (joi, 10 martie, la orele 18.30) o expoziție retrospectivă, îngrijită, ca și expoziția tematică ce ar fi trebuit a se deschide simultan la Veneția, de criticul-pictor Oliv Mircea.

George Mircea (1979–2018), a fost un artist dispărut prematur, într-un moment în care operele sale prefigurau unul dintre talentele cele mai interesante ale tinerei generații de pictori români. Originar din Bistrița, oraș în care a absolvit Liceul de Arte „Corneliu Baba”, George Mircea a studiat pictura la Universitatea Națională de Arte din București cu maestrul Horea Paștină. În anul 2006, a devenit lector univ. dr. al Universității Naționale de Arte din București, iar în anul 2003 a devenit membru al U.A.P. și ulterior membru al Școlii Române din Roma. A avut, în scurtul timp al existenței sale ca artist, 39 de expoziții personale în țară și peste hotare (România, Germania, Italia). A avut numeroase recunoașteri pe plan intern și internațional, lucrări ale sale aflându-se în diferite colecții publice și private din țară și străinătate. În 2016, a avut o expoziție remarcabilă la Veneţia, în Galeria principală a RCCU. La Veneția, George Mircea a pictat cu intensitate și pasiune. A revenit obsesiv, în lucrările sale, forma arcului ogival, o simbolică poartă ce te introduce într-o lume plină de farmec: în spatele ei se întrevăd adeseori contururile perfecte ale fructelor pământului, repetări ale perfecțiunii formelor astrale, forme ce emană luminile solare și stelare care ne călăuzesc pașii prin întuneric. Veneția a fost, pentru artist, locul misterios al unui glorios Ev Mediu Târziu și al culturii Renașterii, un oraș al splendorii spectacolului luminii și culorilor mediteraneene. Ele au renăscut în lucrările pictorului, scăldându-le în căldura afectelor sale. O selecție a lucrărilor „contaminate” de luminile Mediteranei trebuia să formeze nucleul expoziției de la Veneţia, unde ar fi trebuit să fie prezente și lucrări inedite, mărturie a unui talent de excepție, al cărui parcurs s-a întrerupt brusc.

Imaginile și colorismul lucrărilor lui George Mircea au deseori accente tragice, emanate de o materie picturală mărturisind tensiuni interioare repercutate vizual de frământările materiei și detaliile compozițiilor. Tensiuni ce uneori se configurează în compoziții aparent sumbre, alteori duioase, în care uneori își face loc cu discreție un clarobscur firesc, străin de efectele scenografice, așa numitul “clarobscur al realului”, de care George Mircea era îndrăgostit așa cum fuseseră îndrăgostiți de acesta El Greco și Alonso Cano. Dramatismul unora dintre picturile lui George Mircea pare, deci, a fi dat o firească apropiere a artistului de dimensiunea simplă a cotidianului, a vieții trăite, în care formele – umane sau ale naturii – trăiesc precum simple imagini ale unui timp-spațiu generator de arhetipuri. Un fruct rotund i se părea artistului că poate fi chiar o formă ideală precum aceea a sferei; imaginea mielului era pentru el imaginea materială a perfecțiunii iubirii și blândeții; copacul devenea în picturile sale un „limpede loc al memoriei verticale”. Pădurile erau pentru George Mircea un Oraș al Copacilor, un alt loc antropizat de ființa umană denumită copac, o expresie a vieții. Simplă și umană poetica sa a stat la baza unor compoziții memorabile, populate de obiecte și imagini vegetale, animale, peisagistice în care retrăiesc, prin imagini, fragmente din viețile noastre.

Salve, prietene! Speranțele și visurile tale împlinite și neîmplinite trăiesc alături de noi, în aceste pânze.

 


 



Mai multe titluri din categorie

[ship of fools] | Premieră la ARCUB

[ship of fools] | Premieră la ARCUB
Galerie Foto Pe 4 august, de la ora 20:00, vă invităm la ARCUB, Hanul Gabroveni (Strada Lipscani 84-90) la premiera scurtmetrajului [ship of fools], un film de dans creat ca un ritual de îmbrățișare a haosului și a...

JTI, la aniversarea celei de-a XX-a ediții a TIFF: Dans, film despre dans, expoziție multimedia

JTI, la aniversarea celei de-a XX-a ediții a TIFF:  Dans, film despre dans, expoziție multimedia
Galerie Foto „Dansul nu are nevoie de traducere. Este ancestral și universal”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs JTI România, Moldova și Bulgaria, la proiecția specială a filmului Indiile Galante,...

Muzică clasică, teatru muzical, jazz și muzică balcanică la STREET MUSIC FESTIVAL

Muzică clasică, teatru muzical, jazz și muzică balcanică la STREET MUSIC FESTIVAL
Galerie Foto Ediția a IV-a  a proiectului ”Street Music Festival”se va desfășura anul acesta în Piața Huet din Sibiu, în 7 și 8 august. Evenimentul propune publicului - în  premieră - concerte de muzică...

Persoanele nevaccinate anti COVID-19 vor putea participa la UNTOLD

Persoanele nevaccinate anti COVID-19 vor putea participa la UNTOLD
Fanii UNTOLD au primit o veste mult așteptată: autoritățile au anunțat că începând cu data de 1 august accesul la evenimentele mari, de tip festival, va fi permis pentru toți participanții, doar că cei...

Primele reprezentații: CINE SAPĂ GROAPA ALTUIA de Ion Băieșu, un spectacol de Felix Alexa

Primele reprezentații: CINE SAPĂ GROAPA ALTUIA de Ion Băieșu, un spectacol de Felix Alexa
Primele reprezentații: 31 iulie și 1 august, 20:00, Sala „Ion Băieșu”   „Am găsit din întâmplare această piesă uitată a lui Ion Băieșu, o mică bijuterie într-un act, ce m-a uimit prin origi...

Mister, suspans și emoție: Neidentificat, din 6 august în cinematografe. Premiera națională în competiția oficială TIFF -

Mister, suspans și emoție: Neidentificat, din 6 august în cinematografe. Premiera națională în competiția oficială TIFF -
Galerie Foto Neidentificat, cel de-al doilea lungmetraj al regizorului Bogdan Apetri, intră în cinematografele din România din 6 august, distribuit de Transilvania Film O co-producţie România-Cehia-Letonia, filmul este un...

Festivalul Internațional “Enescu și muzica lumii”, ediţia a 22-a

Festivalul Internațional “Enescu și muzica lumii”, ediţia a 22-a
Galerie Foto După o ediţie exclusiv în aer liber în anul 2020, Festivalul Internațional “Enescu și muzica lumii”, revine în 2021 cu ediția a XXII-a, în care concertele în aer liber vor alterna cu cele în interior,...

Festivalul George Enescu repune în vânzare un număr limitat de abonamente

Festivalul George Enescu repune în vânzare un număr limitat de abonamente
Organizatorii Festivalului Internațional George Enescu repun la vânzare liberă un număr limitat de abonamente pentru concertele de la Sala Palatului și Ateneul Român, a căror achiziție nu a fost finalizată de...

Te așteptăm la Maximum Rock Festival 2021!

Te așteptăm la Maximum Rock Festival 2021!
... cel mai important eveniment rock & metal al acestui an din România, festival ce va avea loc în perioada 11-12 septembrie la Arenele Romane din București. Vor participa formațiile: Epica (Olanda), Eluveitie...

În mijlocul meu, vocea - un documentar despre o inconfortabilă şi dureroasă călătorie către interior, va avea premiera națională la TIFF

În mijlocul meu, vocea - un documentar despre o inconfortabilă şi dureroasă călătorie către interior, va avea premiera națională la TIFF
Galerie Foto În mijlocul meu, vocea, lungmetrajul documentar de debut al regizoarei Andra Hera, care semnează și scenariul, va avea premiera națională la Cluj, în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania. Filmul...

Conferințele Teatrului Național București prezentate publicului italian. Politica externă a României și paradigma învingătorului de Bogdan Aurescu

Conferințele Teatrului Național București prezentate publicului italian. Politica externă a României și paradigma învingătorului de Bogdan Aurescu
Galerie Foto Accademia di Romania in Roma, în colaborare cu Teatrul Național București “Ion Luca Caragiale”, prezintă publicului italian cea de-a cincea conferință din seriaConferințele Teatrului Național București...

Eveniment editorial: primul volum al Cvartetului Otoman, romanul Ca o rană de sabie de Ahmet Altan, a apărut în colecția ANANSI. World Fiction

Eveniment editorial: primul volum al Cvartetului Otoman, romanul Ca o rană de sabie de Ahmet Altan,  a apărut în colecția ANANSI. World Fiction
Elif Shafak: „Ahmet Altan este una dintre cele mai importante voci din literatura Turciei și are foarte multe de spus lumii.”   Recent, în colecția ANANSI. World Fiction de la Pandora M a fost...

Competiția de lungmetraj ANONIMUL IIFF 2021 și proiecții speciale în afara competiției

Competiția de lungmetraj ANONIMUL IIFF 2021 și proiecții speciale în afara competiției
Festivalul Internațional de Film Independent ANONIMUL, care va avea loc în perioada 9-15 august, la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării, reunește în competiție cinci filme de lungmetraj, internaționale...

ARTIȘTII SELECTAȚI ÎN CURSA FINALĂ A galei TÂNĂRULUI ACTOR HOP 2021

ARTIȘTII SELECTAȚI ÎN CURSA FINALĂ A galei TÂNĂRULUI ACTOR HOP 2021
Ediţia a 24-a a Galei Tânărului Actor continuă și anul acesta cu tema Teatru coregrafic. DansActorul ca fenomen al teatrului actual sub bagheta directorului artistic Gigi Căciuleanu. Motto-ul prezentei ediţii...

Peisajul cultural minier Roșia Montană a fost înscris în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO

Peisajul cultural minier Roșia Montană a fost înscris în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO
Galerie Foto Peisajul cultural minier Roșia Montană a fost înscris în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO. Decizia a fost luată astăzi, prin consens, de Comitetul Patrimoniului Mondial în cea de-a 44-a sa sesiune,...
Serviciul de email marketing furnizat de