x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

George Mircea: Fragmente posibile din expoziția intitulată „Va fi un timp ca un fruct” / „Il tempo muta come un frutto”

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 06 Mar 2020 - 12:58
George Mircea: Fragmente posibile din expoziția intitulată „Va fi un timp ca un fruct” / „Il tempo muta come un frutto”
Vezi galeria foto

Joi, 5 martie, a fost  posibil, pentru trecătorii de pe Strada Nova din Veneția, să vadă, spre înserat (între orele 17.30-19.30), prin fața ferestrelor Galeriei Principale a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția (Campo Santa Fosca / Palazzo Correr / Cannaregio 2214 / 30121 Veneția), un spectacol vizual neobișnuit. Prin ferestrele Galeriei se vor putea zări, pe pereții de fundal, două pânze, puse în evidență de două fascicole de lumină, în timp ce pe ecranele din spatele ferestrelor va rula un material video dedicat autorului celor două opere și lucrărilor sale. Din montajul multimedia nu vor lipsi imagini ale unor opere ce ar fi trebuit să se afle în expoziția care nu s-a putut realiza din cauza situației excepționale cu care se confruntă „Regina Mediteranei”, ca și întreaga Regiune Veneto din care face parte. În Veneția, și în Veneto, ca și în alte localități și regiuni ale Italiei, restricțiile generate de epidemia de coronavirus (Covid-19) au dus, precum se știe, la anularea sau amânarea, pentru reprogramare, manifestărilor culturale, științifice, artistice, sportive, religioase etc. În pofida împrejurărilor nefavorabile acestor manifestări, am dorit, ca printr-o formă inedită de comunicare culturală, adaptată situației, să transmitem un semnal de încredere tuturor celor ce cred că vremurile tulburi și zilele încordate ale molimei universale, pe care știința și oamenii încearcă să o stăpânească sau cel puțin să-i limiteze efecte, se pot împotrivi doar vremelnic dorinței de a face să circule cunoștințele despre opere de artă de valoare, destinate a intra în patrimoniul spiritual al colectivității umane.

La distanță de câteva zile de la momentul în care se vor întrezări prin ferestrele Galeriei IRCCU operele lui George Mircea și va începe derularea materialului multimedia legat de opera sa, la Bistrița Năsăud, în Galeria Uniunii Artiștilor Plastici, se va deschide (joi, 10 martie, la orele 18.30) o expoziție retrospectivă, îngrijită, ca și expoziția tematică ce ar fi trebuit a se deschide simultan la Veneția, de criticul-pictor Oliv Mircea.

George Mircea (1979–2018), a fost un artist dispărut prematur, într-un moment în care operele sale prefigurau unul dintre talentele cele mai interesante ale tinerei generații de pictori români. Originar din Bistrița, oraș în care a absolvit Liceul de Arte „Corneliu Baba”, George Mircea a studiat pictura la Universitatea Națională de Arte din București cu maestrul Horea Paștină. În anul 2006, a devenit lector univ. dr. al Universității Naționale de Arte din București, iar în anul 2003 a devenit membru al U.A.P. și ulterior membru al Școlii Române din Roma. A avut, în scurtul timp al existenței sale ca artist, 39 de expoziții personale în țară și peste hotare (România, Germania, Italia). A avut numeroase recunoașteri pe plan intern și internațional, lucrări ale sale aflându-se în diferite colecții publice și private din țară și străinătate. În 2016, a avut o expoziție remarcabilă la Veneţia, în Galeria principală a RCCU. La Veneția, George Mircea a pictat cu intensitate și pasiune. A revenit obsesiv, în lucrările sale, forma arcului ogival, o simbolică poartă ce te introduce într-o lume plină de farmec: în spatele ei se întrevăd adeseori contururile perfecte ale fructelor pământului, repetări ale perfecțiunii formelor astrale, forme ce emană luminile solare și stelare care ne călăuzesc pașii prin întuneric. Veneția a fost, pentru artist, locul misterios al unui glorios Ev Mediu Târziu și al culturii Renașterii, un oraș al splendorii spectacolului luminii și culorilor mediteraneene. Ele au renăscut în lucrările pictorului, scăldându-le în căldura afectelor sale. O selecție a lucrărilor „contaminate” de luminile Mediteranei trebuia să formeze nucleul expoziției de la Veneţia, unde ar fi trebuit să fie prezente și lucrări inedite, mărturie a unui talent de excepție, al cărui parcurs s-a întrerupt brusc.

Imaginile și colorismul lucrărilor lui George Mircea au deseori accente tragice, emanate de o materie picturală mărturisind tensiuni interioare repercutate vizual de frământările materiei și detaliile compozițiilor. Tensiuni ce uneori se configurează în compoziții aparent sumbre, alteori duioase, în care uneori își face loc cu discreție un clarobscur firesc, străin de efectele scenografice, așa numitul “clarobscur al realului”, de care George Mircea era îndrăgostit așa cum fuseseră îndrăgostiți de acesta El Greco și Alonso Cano. Dramatismul unora dintre picturile lui George Mircea pare, deci, a fi dat o firească apropiere a artistului de dimensiunea simplă a cotidianului, a vieții trăite, în care formele – umane sau ale naturii – trăiesc precum simple imagini ale unui timp-spațiu generator de arhetipuri. Un fruct rotund i se părea artistului că poate fi chiar o formă ideală precum aceea a sferei; imaginea mielului era pentru el imaginea materială a perfecțiunii iubirii și blândeții; copacul devenea în picturile sale un „limpede loc al memoriei verticale”. Pădurile erau pentru George Mircea un Oraș al Copacilor, un alt loc antropizat de ființa umană denumită copac, o expresie a vieții. Simplă și umană poetica sa a stat la baza unor compoziții memorabile, populate de obiecte și imagini vegetale, animale, peisagistice în care retrăiesc, prin imagini, fragmente din viețile noastre.

Salve, prietene! Speranțele și visurile tale împlinite și neîmplinite trăiesc alături de noi, în aceste pânze.

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Trupa byron lansează Apă și cer, un nou single de pe albumul Nouă

Trupa byron lansează Apă și cer, un nou single de pe albumul Nouă
Galerie Foto La un an de la lansarea albumului Nouă, cei de la byron prezintă un nou single de pe acesta: piesa Apă și cer, într-o variantă live, interpretată la concertul de lansare Nouă de la...

România are nevoie urgent de o Barieră Verde. 11 milioane de români în pericol

România are nevoie urgent de o Barieră Verde. 11 milioane de români în pericol
Galerie Foto Greenpeace avertizează că dispariția pădurilor și a perdelelor forestiere din zonele de câmpie amenință siguranța națională Greenpeace România lansează Bariera Verde, o campanie pentru replantarea...

Independența Film lansează Beanpole pe propriul canal de Vimeo

Independența Film lansează Beanpole pe propriul canal de Vimeo
Galerie Foto În contextul imprevizibil al programului de funcționare a cinematografelor, generat de pandemie, casa de distribuție Independența Film lansează pe propriul canal de Vimeo Beanpole, filmul tânărului cineast rus...

Excesele se citesc pe față! 5 semne că faci abuz de anumite alimente sau băuturi

Excesele se citesc pe față! 5 semne că faci abuz de anumite alimente sau băuturi
„Fiecare chip este o hartă complexă a vieții” spune Eric Standop, autorul cărții Citirea feței publicată de editura Lifestyle Publishing, parte a Grupului Editorial Trei. Trăsăturile feței vorbesc despre...

Credința în timpul molimei

Credința în timpul molimei
Galerie Foto Icoană pe lemn cu riză din argint, „Sfântul Ioan Botezătorul - Îngerul deșertului”, Țara Românească, epoca lui Constantin Brâncoveanu, sfârșitul sec. al XVII-lea, piesă foarte rară, de...

Angie Thomas, autoarea romanului Pe val: „Am visat să scriu povești care să ajungă la oameni”

Angie Thomas, autoarea romanului Pe val: „Am visat să scriu povești care să ajungă la oameni”
După succesul romanului de debut publicat în peste 20 de țări și ecranizat într-o producție multipremiată, scriitoarea americană Angie Thomas reușește să conducă din nou topul bestseller New York Times cu ce...

Cea mai întunecată lună de Anna Todd, la Editura Trei

Cea mai întunecată lună de Anna Todd, la Editura Trei
Cea mai întunecată lună de Anna Todd, cel de-al doilea volum din seria STARS continuă povestea Karinei și a lui Kael. Karina practică masajul terapeutic cu multă empatie pentru pacienții ei....

ROOTS FEST 2020

ROOTS FEST 2020
Galerie Foto În perioada 29-30 octombrie 2020, în intervalul ora 15:00-18:30, atât pe pagina de Facebook a asociației culturale ARPRO:https://www.facebook.com/asscultarpro, cât și pe pagina de Facebook a Accademia di Romania in...

„INTERMERIDIAN ONLINE”, o călătorie pe meridianele artei și culturii alături de Diana Jipa și Ștefan Doniga

„INTERMERIDIAN ONLINE”, o călătorie pe meridianele artei și culturii alături de Diana Jipa și Ștefan Doniga
Galerie Foto Violonista Diana Jipa și pianistul Ştefan Doniga vor susține o serie de șase concerte care vor fi difuzate, în perioada 28 octombrie - 1 decembrie, pe pagina de Facebook a postului Radio România Muzical, pe cea a...

„Plecăm”, regia Krzysztof Warlikowski, în premieră națională la #FITSonline

„Plecăm”, regia Krzysztof Warlikowski, în premieră națională la #FITSonline
Galerie Foto Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu difuzează online, pentru prima dată în România spectacolul „Plecăm”, în regia lui Krzysztof Warlikowski, producție Nowy Teatr Varșovia, spectacol în limba polo...

Evenimente online în cadrul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest: Masterclass Naomi Kawase, Managing Talents, Works in Progress

Evenimente online în cadrul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest: Masterclass Naomi Kawase, Managing Talents, Works in Progress
Galerie Foto Les Films de Cannes à Bucarest vă invită să decoperiți în cadrul celei de-a 11-a ediții ale sale una dintre cele mai intrigante și mai inclasabile cineaste moderne: Naomi Kawase. Aceasta va susține un...

Achiziții fabuloase pe piața de artă în vremea pandemiei

Achiziții fabuloase pe piața de artă în vremea pandemiei
Galerie Foto Adjudecat! Sotheby's și Banksy, un cuplu de 6,4 milioane de lire, pentru Show Me The Monet   Opera Show Me The Monet, semnată de Banksy, a fost vândută cu 6,4 milioane de lire și este o declarație...

„Servants”, premiat pentru coloana sonoră la Film Fest Gent Cristian Lolea, unul dintre compozitori

 „Servants”, premiat pentru coloana sonoră la Film Fest Gent  Cristian Lolea, unul dintre compozitori
Galerie Foto Servants/ Servitorii, în regia lui Ivan Ostrochovský, un film noir despre colaborarea preoților cu regimul totalitar, cu Vlad Ivanov pe afiș, continuă să adune premii importante în traseul său prin festivaluri. P...

Mariana Nicolesco - Omagiu Centenarului Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor

Mariana Nicolesco - Omagiu Centenarului  Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor
O celebrare excepţională în lumea artei – ca omagiu la Centenarul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România: Festivalul şi Concursul Naţional al Liedului Românesc. Iniţiată de soprana Mariana...

Centenarul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, sărbătorit de Filarmonica „George Enescu”

Centenarul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, sărbătorit de Filarmonica „George Enescu”
Filarmonica „George Enescu” aniversează centenarul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România printr-un concert omagial. În toamna anului 1920, la sediul Conservatorului bucureştean s-a înființat...
Serviciul de email marketing furnizat de