x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Prin expoziţii

Prin expoziţii

de Magdalena Popa Buluc    |    27 Feb 2019   •   17:41
Prin expoziţii

Instalaţiile Ralucăi Băjenaru:“under│water”

 

Până în 12 martie, la Galeria Pygmalion (Casa Artelor) din Timișoara, poate fi vizionată expoziția de pictură  - under│water - aparținând artistei Raluca Băjenaru. Expoziția este curatoriată de Emilian Mărgărit.

‹‹Picturile care fac obiectul acestei expoziții nu comunică stări, nici referințe concrete. Intuitiv, am putea plasa miza lor artistică în procesul de translatare a unui ambient în registrul pictural. Această intuiție poate fi amplificată explicativ dacă luăm în calcul proiectele anterioare ale artistei ce atestă atât nevoia firească de a experimenta diverse tehnici sau practici artistice, cât și un cadru problematic personal. Raluca Băjenaru a realizat instalații, cu o componentă de performance, care vizau capacitatea de „încărcare” strict vizuală a scrierii ori suspendau logica de investire semantică a cuvintelor prin amenajarea unor contexte atipice de vizibilitate (Increat. Instalație pentru cuvintele dinainte de cuvinte, 2017; Breath Screen, 2017). De asemenea, a creat o serie de instalații în care pune în discuție funcția memoriei (istoriei), plasând zona de constituire a arhivei la nivelul suprafeței corporale (Arheologie senzuală, 2016).

Ce au toate acestea în comun? Supoziția că există un primat al „imaginii” în procesul de cunoaștere,  o lume a percepțiilor a cărei experiență directă este modificată continuu de logica limbajului. Cât timp cuvintele nu arată, ci spun sau însoțesc explicând o imagine, pare necesar să ne întrebăm asupra autorității lor în raportul pe care îl avem cu noi înșine (corp, biografie etc.), cu ceilalți (interpretări sociologice, psihologice etc.) sau cu lumea (interpretări religioase sau științifice). Pentru Raluca Băjenaru, obiectul artistic are menirea de a face vizibilă această preeminență contestând funcția dominantă a cuvântului scris (explicație, teorie).

Prin pictură, ea continuă tematizările nondiscursive asupra „imaginii”. A picta înseamnă a „reflecta” asupra regimului de vizibilitate al unui mediu, under | water prezentându-se ca un clasor inexact al decantărilor experimentale și senzoriale, realizate pe suprafața pânzei. Imersiunea în mediul acvatic nu este redată prin opoziție cu un alt ambient, ci sesizată în modul ei propriu de apariție sau reflectare „diluată”.  Lucrările sugerează acest mediu, proiectând contururi neclare, culori difuze prinse în mișcări aleatorii sau organice, articulații indistincte și impresii pe care imaginația le duce într-o formă incipientă de configurație obiectuală. Reprezentarea picturală a acestei „densități” subacvatice permite imaginii o eliberare temporară de logica limbajului, cât și un spațiu de joc în jurul arbitrariului percepțiilor, redat prin texturi, suprapuneri de culoare, puncte de intensitate și coagulare››, scrie Emilian Mărgărit.

Raluca Băjenaru dezvoltă proiecte din sfera instalației, performance-ului, intervenției în spațiul public, land art. Ultima sa expoziție personală, intitulată INCREAT – Instalație pentru cuvintele dinainte de cuvinte (2017 - Atelier 030202, București), a avut drept piesă centrală o instalație suspendată formată din peste 60 de kg de cuie ruginite, recuperate din construcții și experimentele (lucrări foto/video) asociate acesteia.

În ultimii ani, Raluca Băjenaru a participat la proiecte de rezidență artistică în Franța (Strasbourg – Haute Ecole des Arts du Rhin), Olanda (Amsterdam – Gerrit Ritveld Academie), Macedonia (Brashnar Creative Project), Indonezia (Institut Seni Yogyakarta). Este absolventă a UNARTE București, secția Pictură.

 

Emilian Mărgărit este curator independent, colaborator la revista “Arta”, membru fondator și director al Asociației Centrul Cultural pentru Imagine și Sunet (din 2017), București.

A curatoriat expoziția Two with Two (Adi Matei, Cristian Răduță, Teodor Graur, Marian Zidaru) în 2016 la Galeria ElectroPutere. Are un doctorat în filosofie, a publicat articole în cărți și reviste de specialitate și a participat la rezidențe de studiu în Konstanz (Germania) și Paris (Franța).

 

O retrospectivă din dragoste a Anei Bănică la ARCUB

A demarat al patrulea an al Programului Expozițional cu expoziția „O retrospectivă din dragoste” semnată de artista vizuală Ana Bănică. Expoziția este curatoriată de Ioana Ciocan, cu un design semnat de arhitectul Attila Kim, și va fi deschisă până în 7 aprilie.

În această expoziție, Ana Bănică vorbește despre dragoste și alți demoni ieșind din obișnuit pentru a ne tenta să relaționăm altfel cu această noțiune sentimentală.

„Ana Bănică reușește să ne surprindă de fiecare dată, să ne scoată din zona de confort, deși subiectele pe care le abordează de obicei sunt cât se poate de confortabile. Ca de exemplu: dragostea. Dacă te simți conectat la subiect, înseamnă că vei rezona, în noua expoziție, la «Cele 7 cercuri ale iubirii» care te îmbracă precum un «Cocon» sau vei purta o «Conversație» despre «Casnic Love» sau «Cosmin Love», îți vei aminti când ai spus «DA» sau «Nu pot fără tine», când vedeai relația ca pe un «Acoperiș» sau ca pe o carte deschisă. Expoziția de la ARCUB este o expoziție despre Iubire. Dar nu numai. Bucuria, tresăltarea, dificultățile, agonia, urmările sunt frânturi de stări și emoții care definesc cine suntem. Explorat prin stilul de acum binecunoscut al artistei, subiectul devine dintr-o dată o definiție extrem de realistă, revelată printr-o serie de desene construite pe metaforă. Ana Bănică ia în considerare fiecare poveste în parte și îi dă forma propriului punct de vedere. Coincide cu al tău?” afirmă Ioana Ciocan.

 

Evenimente conexe ale expoziției sunt programate în luna martie, când artista va susține două workshop-uri de artă dedicate familiilor și un performance pentru comunitatea artistică, axat pe tematica iubirii.

 

Membru fondator al grupurilor PULS 1000, aproximativ 28 și membru al asociației Art Is Not Dead, Ana Bănică are lucrări în colecția permanentă a Muzeului de Artă Recentă din București și în colecții private din Europa și Statele Unite. Câștigătoare a Premiului Henkel pentru desen (2008) și a bursei „Constantin Brâncuși” (2006) la Cité des Arts din Paris, Ana Bănică a expus la Performance Art Institute (San Francisco), Muzeul Național de Artă Contemporană, Mobius Gallery, Galeria H'art (București), Five Plus Art Gallery (Viena), Palatele Brâncovenești (Mogoșoaia).

 

Curator independent și director general al Pavilionului de Artă București – Art Safari, Ioana Ciocan este, de asemenea, vicepreședinte al Uniunii Artiștilor Plastici din România și membru al consiliului științific al Muzeului Național Cotroceni. Lector la numeroase conferințe despre artă în spațiul public și artă curatorială, Ioana Ciocan a coordonat programe de artă în spațiul public.

 

Comisarul României pentru Bienala de la Veneția (2016-2019), Attila Kim a fost distins de Aspen Institute Romania pentru contribuția adusă patrimoniului cultural cu Arts and Society Leadership Award 2016. Attila Kim are studii doctorale în cadrul Universității de Artă Moholy-Nagy din Budapesta și este câștigător a opt premii în cadrul Bienalei de Arhitectură București și a două premii Arhitext.

 

„Bluebird”, lucrările artiştilor clujeni la Galeria Sector 1

Galeria Sector 1 încheie prima serie expozițională dedicată artiștilor clujeni, alături de care a plecat la drum în iunie 2017, cu a doua expoziție de grup care prezintă cele mai recente lucrări și instalații picturale site-specific ale artiștilor Radu Băieș, Istvan Betuker, Norbert Filep, Pavel Grosu, Lucian Popăilă, Marcel Rusu, Ioan Sbârciu, Alexandra Șerban, prezentând astfel atât dinamica artiștilor cât și dinamica galeriei în ultimul an și jumătate.

Expoziția aniversară – cea de-a zecea din istoria galeriei, este realizată de Suzana Vasilescu, istoric de artă și manager cultural, şi va putea fi vizitată până în 12 aprilie.

Inspirată de poezia Bluebird a lui Charles Bukowski, această expoziție de grup își propune să fie o întruchipare vizuală a celor mai intime agonii ale proceselor artistice. Aflate într-o stare suspendată între figurativ si nonfigurativ, lucrările din expoziție înfățișează experiența, emoția și imaginația care împiedică sucombarea în fața vulnerabilității. Culorile, tușele și formele coexistă în spațiul galeriei, se completează și se influențează pentru a scoate în evidență și totodată pentru a ascunde vulnerabilul sentiment al creației și existenței.

 

Radu Băieş (n. 1988) trăiește și lucrează la Cluj-Napoca și este absolvent UAD.

Printre principalele expoziții la care a participat se numără: The Cutting Edge 2, Group Show, Museum of Art, Cluj- Napoca, Romania (2013); Body Unnatural, Group show, NUNU Fine Art Gallery, Taipei, Taiwan (2015); 4 Spaces, Common ground Group show, Instituto Romeno di cultura e Ricerca Umanistica di Venetia, Itala (2016); The Exquisite Corps Drink the New Wine, group show, Sector 1 Gallery, Bucureşti, Cosmic Green Solitude, duo show, ART+Text, Budapest (2017); The Great Journey, solo show, Sector 1 Gallery, Bucureşti (2018);

 

Istvan Betuker (n. 1984) trăiește și lucrează la Cluj-Napoca; absolvent UAD.

Printre principalele expoziții la care a participat se numără: Homage a Yves Klein, Group show, Galerie de l'Association Le Pont Neuf, Paris, France (2007); Growth, Group show, Parti Gallery, Pecs, Hungary (2009); In the Eyes of my Brother, Group show, Larm Gallery, Copenhaga, Denmark (2010); Cluj meets Berlin, Group show, Bazis Contemporary Art, Berlin, (2012); Derives, Solo show, Popy Arvani Gallery, Paris, Defining/ Creating, Group show, Larm Gallery, Copenhaga (2013); Almost Object, Group show, Art-Capital Biennale, Szentendre, Hungary (2016); The Exquisite Corps Drink the New Wine, group show, Sector 1 Gallery, Bucureşti, Still life made of living things, solo show, Sector 1 Gallery (2017).

 

Norbert Filep (n. 1990) trăiește și lucrează la Cluj-Napoca. În prezent este doctorand UAD.

Printre principalele expoziții la care a participat se numără:  Light.Color, Mie Lefever Gallery, Ghent, Belgia (2014); Layers, Galeria Nicodim, București (2016); Out of the blue, Galeria Mobius, București (2017); Being Mountains, Being Seas, Lateral Artspace, Cluj (2017); The exquisite corpse drinks the new wine, Galeria Sector1 (2017); Elestergrafik, Galeria Hoch+Partner, Leipzig (2017); Simple Things,  solo show desen Fabrica de Pensule, Cluj; Mapping the paper solo show Galeria Sector1 (2018).

 

Pavel Grosu (n. 1991) trăiește și lucrează la Cluj-Napoca, iar prezent este doctorand UAD.

Printre principalele expoziții de grup la care a participat se numără:  Light.Color, Mie Lefever Gallery, Ghent, Belgia (2014); Hidden Field, Bazis Contemporary Art Space & Ultrastudio, Pescara, Italia (2014); Emergence, Visual Contact Gallery, Oradea (2015); Resurected, Five Plus Art Gallery, Viena (2016); Un Incontro, Doris Ghetta Gallery, Milano (2017); Haiku. Poems by emerging Romanian Artists, Boccanera Gallery, Trento, Italia (2017); The exquisite corpse drinks the new wine, Galeria Sector1 (2017); Garden of Unsettled Memories, Solo show, Sector 1 Gallery (2018).

 

Lucian Popăilă (n. 1991) trăiește și lucrează la Cluj-Napoca și este absolvent UAD.

Printre principalele expoziții la care a participat se numără:  Luc Tuymans- in conversation Group show, Spaţiu Intact/Fabrica de Pensule, Cluj-Napoca (2014); Latin Love Group show, Macerata/Bari& Perugia, Italia (2015); The Exquisite Corps Drink the New Wine, group show, SICCUM, solo show, Sector 1 Gallery (2017); Papanache Camembert, Ésam Caen/Cherbourg, Sottobosco - In the Crystal Coolness of the Morning Group show – alături de Enzo Cucchi & Ioan Sbârciu, invitat special Markus Lüpertz, Muzeul de Artă | Cluj-Napoca, în colaborare cu UAD - Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, Facultatea de Litere | Departamentul de Limbi și Literaturi Romanice din cadrul Universității Babeș-Bolyai, Galleria Richter Fine Art (Roma) și cu Sector 1 Gallery (2018).

 

Marcel Rusu (n. 1989) trăiește și lucrează la Cluj-Napoca, fiind în prezent doctorand UAD.

Printre principalele expoziții la care a participat se numără:  Latin Love. Pittura tra Bari e Cluj Napoca: Group show, Fortino S. Antonio, Bari, Italia & Casa Matei Gallery, Cluj-Napoca (2014); Around Drawing, Group show, Rosenfeld Porcini Gallery, Londra (2015); The Cutting Edge III Group show, Art Museum Cluj-Napoca, Throwing the Balls in the Air Group show, Academiae | Youth Art Biennale 2016, Fortezza, Alto Adige, Italia (2016); The Exquisite Corps Drink the New Wine, Group Show Galeria Sector 1, Haiku. Poems by Emerging Romanian Artists - Group show at Boccanera Gallery, Trento, Italia (2017); Personal Metonymies - Solo Show, Galeria Sector 1Sottobosco - In the Crystal Coolness of the Morning Group show – alături de Enzo Cucchi & Ioan Sbârciu, invitat special Markus Lüpertz, Muzeul de Artă | Cluj-Napoca, în colaborare cu UAD - Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, Facultatea de Litere | Departamentul de Limbi și Literaturi Romanice din cadrul Universității Babeș-Bolyai, Galleria Richter Fine Art (Roma) și cu Galeria Sector 1 (2018).

 

Alexandra Șerban (n. 1987) trăiește și lucrează la Cluj-Napoca, în prezent fiind doctorand UAD.

Printre principalele expoziții la care a participat se numără: Young Artists from Cluj Group show, realizată de Bogdan Iacob, Mie Lefever Gallery, Gent, Belgia (2010); Il sentimento della natura Group show, realizat de Domenico Montalto și Giorgio Sevesto, Italia  (2011); My salon Group show, realizat de Szekely Sebestyen, Quadro Gallery, Cluj-Napoca, România, Green and Brown Group Show, realizat de Teresa Marasca, Palazzo Simonelli, Mecerata, Italia (2013); T.A.N.G.O. Turning art now gliding over Group show curatoriat de Ioan Sbarciu, The Art Museum, Cluj- Napoca, România (2015); The Exquisite Corps Drink the New Wine, group show, Sector 1 Gallery, Tales of Entropy and Light, solo show, Galeria Sector 1 (2017).

 

Ioan Sbârciu este pictor, profesor universitar Doctor în cadrul Departamentului Pictură al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca (UAD), unul dintre cei mai cunoscuți artiști și pedagogi din spațiul artistic contemporan românesc; Artist cu o activitate expozițională remarcabilă în galerii și muzee din țară și străinătate. Dintre temele sale amintim “Pădurea de cenușă”, dedicate pădurii transilvanene, “Don Quijote”, “Peisajul labirint”, atelierul artistului. Lucrările sale se regăsesc în colecții de stat și private din România, Germania, Franța, Elveția, Olanda, Belgia, Grecia, Italia, Spania, Ungaria, Polonia, Japonia, Canada, Argentina și SUA, fiind apreciat si recunoscut atât de către critici, cât și de către publicul iubitor de artă. Implicat de-a lungul anilor în restructurarea învățământului de artă, profesor al pictorilor clujeni cunoscuți pe scena internațională ca fiind Școala de Pictură de la Cluj.

 

Suzana Vasilescu, (n. 1988) istoric de artă și manager cultural, trăiește și lucrează în București.

În 2015, Suzana a fost directorul primei ediții a Bienalei de Artă – Art Encounters - care a avut loc la Timișoara și a reprezentat o piatră de hotar în contextul artei din România. În prezent, este fondatorul și directorul galeriei de artă contemporană SUPRAINFINIT și este consilier de artă pentru importante colecții private de artă  din România. Face parte din consiliul de achiziție al Muzeului de Artă Recentă, primul muzeu privat de artă deschis în ultimul secol în România, vizând arta românească din 1965 până în prezent. Între 2011 și 2014 a fost directorul galeriei de artă contemporană, Galeria Nicodim.

 

Sector 1 este o galerie de artă contemporană care funcționează ca un spațiu ce își dorește să contribuie la evoluția elitei artistice contemporane, punând pe primul loc ideile artistului, a cărui misiune este de a crea în mod liber, fără constrângeri. Galeria găzduiește, pe de-o parte, operele creatorilor de conținut, iar pe de altă parte vine în întâmpinarea iubitorilor de artă și de frumos care sprijină inițiativele creative.

 

Invitaţie la Mogoşoaia

 

Centrul Cultural ”Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” vă invită sâmbătă, 2 martie, la deschiderea următoarelor expoziții:

Galeria Cuhnie va găzdui, începând cu ora 16.30, vernisajul expoziției retrospective de pictură ”Lidia Nancuischi”, curator Luiza Barcan. Expoziția face parte din programul Restituiri, inițiat și coordonat de Fundația HAR, din anul 2003. Acest program cultural urmărește să-i readucă în atenția publicului și a specialiștilor pe artiștii formați în perioada postbelică cu maeștrii ai artei românești interbelice.(...)

Lidia Nancuischi s-a născut pe 23 iulie 1918 la Chișinău-Basarabia. După pierderea teritoriilor românești de dincolo de Prut, s-a refugiat de două ori în România, prima dată în 1940 și apoi în 1944, la București, unde s-a stabilit definitiv. A absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, secția artă murală, la clasa profesorilor Samuel Mützner și Ștefan Constantinescu, în 1955, dată de la care se înscrie în Uniunea Artiștilor Plastici din România. Despre expozițiile ei au scris cronici: Petru Comarnescu, Margareta Sterian, Amelia Pavel, Marin Mihalache, Luiza Barcan.

Lucrări ale Lidiei Nancuischi se află în prezent în mai multe colecții de stat și private.(...)

 

La parterul Palatului Mogoșoaia, de la ora 17.00, se va deschide expoziția de sculptură Hai, mergi!, semnată Aurel Vlad, curator Mădălina Mirea.

Artistul scria: “Cred în puterea gestului de a deveni artă. Cred în acele gesturi transmise de la începuturile vieţii, care exprimă emoţii, sentimente, pasiuni, stări, linişte. Ele devin fiinţe pline de viaţă care vibrează, te luminează, dăruiesc, suferă sau se bucură. Astfel de gesturi devin simboluri ale bucuriei sau durerii, ale fricii sau curajului, ale binecuvântării sau distrugerii. Sufletul omenesc este un nor format din toate aceste stări, emoţii, sentimente. Uneori am găsit în tabla veche, ruginită, stricată prin casă, vopsită, aceeaşi emoţie ca cea a personajelor pe care am vrut să le reprezint. Laboratorul meu este identic cu laboratorul oricărui sculptor… Am o bucurie seara, când plec din atelier. Să merg cu spatele şi să-mi iau rămas bun de la statuile mele. Tot timpul vorbesc cu statuile mele”.

Cele două expoziții sunt deschise publicului până pe 3 aprilie.

 

 

Benzi desenate de Albin Stănescu

Muzeul Municipiului București vă anunţă pentru vineri, 1 martie, la ora 18.30, vernisajul unei noi expoziții de bandă desenată, autor fiind pictorul și ilustratorul de carte Albin Stănescu. Evenimentul are loc la Palatul Suțu și reprezintă o continuare a seriei dedicată maeștrilor benzii desenate românești.

Palatul Suțu găzduiește planșe de bandă desenată în original, expuse în premieră, o splendidă călătorie în lumea celor mai frumoase povești ale copilăriei grupate sub o tematică istorică de Albin Stănescu, ale cărui lucrări succed planșelor expuse de Valentin Tănase, la rândul său pictor, autor de benzi desenate și sculptor. 
 Albin Stănescu este absolvent al Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din București, secția grafică. A colaborat ca grafician încă din anii facultății, realizând ilustrații și bandă desenată pentru diferite reviste și edituri, printre care „Luminița”, almanahul „Vacanța cutezătorilor”, „Cutezătorii”, „Universul copiilor”, editurile „Tineretului”, „Facla”, și „Ion Creangă”. În 1978 s-a alăturat echipei de artiști de la Studioul de Arte Plastice al Armatei, unde a avut ocazia să realizeze o serie de lucrări cu subiecte istorice sau militare. A desenat coperțile a cel puțin 20 de broșuri din colecția „Clubul temerarilor”.

Timp de trei ani a lucrat la ilustrațiile pentru volumul Primul meu dicționar, publicat în 1974. Datorită succesului de care s-a bucurat, cartea a fost reeditată în 1978, în limbile română și engleză, aparând în România, UK, Noua Zeelandă și Africa de Sud (editura Brown-Watson). A realizat și o serie de afișe de film, gravuri în lemn, dar s-a dedicat picturii, fiind cunoscut pentru numeroasele sale expoziții. A călătorit în Franța, Monaco, Ungaria, Polonia, Republica Moldova și, nu în ultimul rând, în Irak, Nassiriya în 2004, unde a realizat documentare fotografică pentru lucrări dedicate operațiunilor militare aliate din Irak.

 

Mihai I. Grăjdeanu, autor de benzi desenate, este curatorul expoziției, care poate fi vizitată până pe data de 31 martie.

 

 

Finisaj inedit al Expoziţiei “Gustav Klimt. Precursor al modernităţi”

Muzeul Municipiului București și Forumul Cultural Austriac București vă invită joi, 28 februarie, ora 19.00, la finisajul expoziției Gustav Klimt. Precursor al modernității. Evenimentul va avea loc la Palatul Suțu și va fi unul inedit, deoarece va include un montaj video 3D după faimosul Portret al Adelei Bloch-Bauer realizat de Gustav Klimt.

 

Animația Adele Bloch-Bauer/Woman in Gold (2010), care va fi prezentată de curatoarea Ana-Daniela Sultana, este produsă de Safe Frame și a fost comandată de Ronald S. Lauder, actualul posesor al lucrării originale Portretul Adelei Bloch-Bauer I și fondatorul Muzeului Neue Galerie de artă germană şi austriacă din Manhattan, New York.

Ana-Daniela Sultana este curator şi consultant artistic la Creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București. Absolventă a Universităţii de Artă Aplicată din Viena, a coordonat proiecte cultural-artistice la Institutul Cultural Român de la Viena, Muzeul de Artă Timişoara şi Forumul Cultural Austriac Bucureşti.

Safe Frame este un studio de producție video şi animație din Bucureşti, ai cărui membri sunt: Ştefan Popescu, Sebastian Cosor şi Cosmin Sîrbulescu.

Expoziţia Gustav Klimt. Precursor al modernității, compusă din 15 panouri cu texte explicative și imagini, a fost realizată la propunerea Ministerului Afacerilor Externe al Austriei.

 

 

×