x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Victor Neumann, despre scrierea istorică în România: "Este necesar să se petreacă o înnoire”

0
Autor: Florin Mihai 28 Ian 2011 - 21:07
Victor Neumann, despre scrierea istorică în România:
148830-neumann-victor.jpgPe tema volumului "Istoria României prin concepte. Pespective alternative asupra limbajelor social-politice” (Polirom, 2010) am stat de vorbă cu Victor Neumann, profesor la Universitatea de Vest din Timişoara.

Jurnalul Naţional: În 21 ianuarie a.c., la Bucureşti, aţi participat la o dezbatere centrată în jurul ultimului volum pe care l-aţi editat, împreună cu istoricul german Armin Heinen.
Victor Neumann: De fapt, lansarea cărţii "Istoria României prin concepte. Pespective alternative asupra limbajelor social-politice” (Polirom, 2010)  a avut loc în luna noiembrie a anului trecut, la Târgul de Carte Gaudeamus. Acum a fost vorba de o dezbatere, la care au luat parte studenţi şi profesori ai Universităţii Naţionale de Arte, dar şi istorici, sociologi şi politologi din alte instituţii academice din Bucureşti. Împreună cu profesorii Ruxandra Demetrescu şi Bogdan Murgescu am prezentat conţinutul cărţii, relevanţa ei pentru disciplinele umaniste, în general, cu deosebire pentru istoriografie. Deoarece tema cărţii trimite la limbajele social-politice în România modernă şi contemporană, precum şi la neajunsurile generate de conservarea sensului învechit al conceptelor-cheie, dezbaterea a fost foarte animată. 

Se "vede" mai bine istoria României din afara ei ?
Întrebarea dvs. este binevenită. Cred că am ajuns într-un punct al dezvoltării ştiinţelor umaniste şi al ştiinţelor sociale în care este foarte util să cooperăm cu specialiştii din alte state europene şi din America. Interferenţa preocupărilor româneşti şi internaţionale contribuie la dobândirea unei mai documentate şi mai corecte înţelegeri a istoriei României în context zonal şi continental. Chiar integrarea în Uniunea Europeană presupune o altă abordare a istoriei, cu informaţii provenind din arhivele şi bibliotecile din străinătate, cu metode de lucru similare sau apropiate colegilor europeni, cu şansa de a vedea evoluţiile locale într-o perspectivă comparativă, transnaţională. Istoricii germani, de exemplu, (mulţi sunt prezenţi cu studii ample în cartea pe care am editat-o), după al doilea război şi-au schimbat atât instrumentele de lucru, cât şi perspectiva teoretică asupra istoriei. Îmi pare că, după două sisteme totalitare în care ideologiile radicale au acaparat scrisul istoric, este la fel de necesar şi în cazul românesc să se petreacă o înnoire. De altfel, acesta a fost şi stimulul proiectului româno-german, al cooperării mele cu profesorul Armin Heinen de la Universitatea RWTH din Aachen, având ca obiectiv formarea tinerilor cercetători români în Şcoala Doctorală Internaţională de Istorie Conceptuală "Reinhart Koselleck” de la Universitatea de Vest din Timişoara. Rezultatele ştiinţifice – cartea "Istoria României prin concepte. Pespective alternative asupra limbajelor social-politice” fiind unul dintre acestea - probează o admirabilă corelare metodologică, o intensă şi fructuoasă muncă de echipă.
 
Care ar fi avantajele istoricilor străini în studierea istoriei noastre ?
România este nu doar parte a UE, dar şi parte a istoriei, culturii şi civilizaţiei Europei.  Prin urmare, este firesc să existe un interes din ce în ce mai mare al colegilor europeni pentru studierea şi înţelegerea trecutului şi prezentului ţării noastre.

Ii lipseşte istoricului român metodologia ? 
Aspectul metodologic este unul de primă importanţă în cercetarea şi evaluarea trecutului. Aidoma altor discipline, normele/regulile sunt fundamentale şi în istorie. Buna lor însuşire şi aplicare ne oferă întotdeauna şansa unei mai obiective interpretări. Cât priveşte istoricul român, el are numeroase merite, este un contributor constant şi temeinic la culegerea, selectarea şi editarea izvoarelor; în multe cazuri, el este deopotrivă un talentat povestitor. Totuşi, astăzi descrierea şi analiza faptelor pretinde atât un nivel de informare ridicat, cât şi competenţe teoretice mult mai solide. Mulţumită acestora din urmă, istoricul aduce mai multă libertate în gîndire, evaluări alternative la acelea depăşite, idei şi interpretări originale, contextualizări şi conceptualizări clarificând sisteme şi limbaje politice. De asemenea, va fi în măsură să înlocuiască povestirea naivă cu examinarea critică şi raţională, cu judecata de valoare,  oferind reperele necesare congenerului său. În acest fel, el va contribui la evitarea derapajelor ideologice ce au marcat "secolului extremelor” şi, tot astfel, va fi în stare să elaboreze acea istorie a României care să devină credibilă în ochii  românilor şi europenilor. Am convingerea că istoria conceptelor şi istoria conceptuală vor deveni metode înnoitoare, esenţiale în cunoaşterea trecutului şi în proiecţia viitorului. Să ne gândim doar la cât de important va fi să dobândim astfel o perspectivă mai obiectivă asupra reuşitelor şi nereuşitelor româneşti precum: statul în vremea domniei regelui Carol I; elitele în epoca modernizării; instituţiile fundamentale ale statului; crizele economice, culturale şi politice; polarizările sociale; sistemele totalitare şi transformările revoluţionare.  

Sunt depăşite conceptele româneşti de totalitarism, progres, revoluţie, naţiune, etc., aşa cum au fost folosite în istoriografia naţională interbelică şi postdecembristă? Şi dacă da, atunci care ar fi explicaţia ?
Fiecare timp îşi are propriile percepţii şi propriile limbaje prin care îşi defineşte realităţile social-politice. Sensul conceptelor se schimbă în funcţie de dinamica intelectuală, de aspiraţiile societăţii şi de pregătirea şi orientarea clasei politice. De exemplu, conceptul de naţiune dobândeşte noi valenţe în contextul în care politicile particulare ale unui stat şi ale societăţii sale nu mai pot fi gândite în absenţa unei suprastructuri aşa cum este Uniunea Europeană. Sau, conceptul de revoluţie nu poate face abstracţie de conotaţiile/sensurile pe care acesta le-a acumulat din secolul al XVIII-lea şi până astăzi. Prin urmare, este de dorit să acceptăm că orice concept se reînnoieşte periodic, aidoma şi limbajele construite graţie acestuia. 

Ca editor al volumului, aţi selectat, prelucrat şi coordonat studiile inserate în carte. Cum aţi descrie, in lumina acestor cercetări, în cateva fraze, istoria românilor (şi a României) în secolele al XIX-lea –al  XX -lea?
Trebuie să spun că meritele unei cărţi precum "Istoria României prin concepte. Pespective alternative asupra limbajelor social-politice” derivă din descrierea şi reevaluarea teoretică a trecutului, din aprofundarea naţionalului văzut prin prisma culturii şi din identificarea structurii de gândire la nivel individual şi colectiv. Prin cercetarea conceptelor ce au făcut carieră în limbajele moderne româneşti (de exemplu, educaţie, patriotism, neam, popor, naţiune, caracter naţional, stil naţional, proprietate, constituţie, progres, liberalism, democraţie, politică, om politic, Europa, totalitarism, tranziţie), autorii studiilor contribuie la înţelegerea dezideologizată a trecutului; la explicarea în context zonal şi continental a formării şi dezvoltării României; la analizarea textelor fundamentale ce trimit la sistemele administrativ-juridice ale statului român. Cred, se poate spune că aceste istorii fragmentare reiau multe date, fapte şi idei cunoscute, dar le tratează într-o manieră înnoitoare. De aici rezultă şi importanţa rescrierii istoriei, respectiv alternativele interpretative privind devenirea României moderne. E şi acesta un motiv pentru care sper, ca această amplă şi reuşită cooperare internaţională să stîrnească fecunde dezbateri intelectuale în mediile universitare, dar şi în presă.
Citeşte mai multe despre:   carte de istorie

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Miercuri, 8 iulie, caută la chioşcuri Jurnalul şi o carte de referinţă a literaturii române: "Ciuleandra", de Liviu Rebreanu

Miercuri, 8 iulie, caută la chioşcuri Jurnalul şi o carte de referinţă a literaturii române: "Ciuleandra", de Liviu Rebreanu
Jurnalul îţi aduce miercuri, 8 iulie, o carte cu desfaşurare dură, un roman analitic, orăşenesc, psihologic. Povestea lui Puiu Faranga, odrasla unui boier de viță veche, care se naște cu instincte criminale şi...

Cea mai bună licitație de Artă Contemporană Românească a anului

Cea mai bună licitație de  Artă Contemporană Românească a anului
Galerie Foto În centrul Bucureștiului, ieri seară, joi, 2 iulie, a avut loc cea mai bună licitație de artă contemporană românească a anului, care a înregistrat vânzări totale de aproximativ 400.000 de euro (cca. 2...

Muzeul Național Cotroceni promovează educația prin experimentarea directă a patrimoniului muzeal

Muzeul Național Cotroceni promovează educația prin experimentarea directă a patrimoniului muzeal
Muzeul Național Cotroceni organizează în perioada 6 - 31 iulie 2020, atelierele de artă și muzeologie din cadrul Cotroceni Summer School, un proiect desfășurat în parteneriat cu Policy Center for Roma and M...

Teatrul Ion Creangă organizează stagiunea estivală „VăraTIC: Miniteatru în Amfiteatru”

Teatrul Ion Creangă organizează stagiunea estivală  „VăraTIC: Miniteatru în Amfiteatru”
Galerie Foto Cele mai frumoase povești revin în programul văraTIC al Teatrului Ion Creangă! În perioada 11 iulie – 27 septembrie 2020, Primăria Municipiului București prin Teatrul Ion Creangă, în parteneriat cu ARCUB,...

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacolede improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacolede improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber
Galerie Foto Grădina cu Filme – Cinema & More (Piața Lahovari, Nr.7), unul dintre cele mai cool spații culturale urbane din centrul Bucureștiului, își așteaptă publicul cu un program care cuprinde un mix de film, muzic

Muzeul Luvru s-a redeschis. 70% din colecții vor fi disponibile vizitatorilor

Muzeul Luvru s-a redeschis. 70% din colecții vor fi disponibile vizitatorilor
Muzeul Luvru din Paris s-a redeschis astăzi, după după trei luni şi jumătate, cu respectarea unor măsuri de protecție sanitară pentru prevenirea răspândirii coronavirusului, transmite AFP. Pierderile pr...

Gala Premiilor UNITER 2020 – ediția a XXVIII-a

Gala Premiilor UNITER 2020 – ediția a XXVIII-a
Galerie Foto Având în vedere situația excepțională pe care o traversează în această perioadă toate sectoarele societății, Uniunea Teatrală din România a fost nevoită să reconsidere organizarea Galei Premiilor UNITER 20...

Apariții editoriale la RAO

Apariții editoriale la RAO
Galerie Foto Iepurele și Ursoaica de Julian Gough Năravuri iepurești este o poveste ce face parte din seria Iepurele și Ursoaica și se adresează copiilor cu vârsta 7-10 ani. Ei află că Ursoaica se trezește mai devrem...

Râzi în hohote! Jurnalul îți oferă azi volumul 11 al Enciclopediei umorului de buzunar: UMORUL ȘI AMORUL ÎN CUPLU

Râzi în hohote! Jurnalul îți oferă azi volumul 11 al Enciclopediei umorului de buzunar: UMORUL ȘI AMORUL ÎN CUPLU
Unde s-ar putea naște cele mai tari glume sau cele mai hilare situații dacă nu în cuplu? Soții și nevestele, amanții și amantele, iubiții și partenerele lor sunt personajele acestor bancuri care te vor face...

Icoane din vremea lui Mihai Viteazul și  Matei Basarab, scoase la vânzare

Icoane din vremea lui Mihai Viteazul și   Matei Basarab, scoase la vânzare
Galerie Foto Licitația de Valori Tradiționale, inclusiv colecția de icoane pe sticlă Cecilia Cuțescu-Storck Joi, 9 iulie 2020, ora 19:30 Online Only   „Sângele apă nu se face”, întrucât credința a...

Proiecții de filme peruane în aer liber, la Institutul Cervantes din București

Proiecții de filme peruane în aer liber, la Institutul Cervantes din București
După luni întregi de proiecte desfășurate exclusive online, în iulie, Institutul Cervantes din București, în parteneriat și prin amabilitatea Ambasadei Republicii Peru la București, cu sprijinul Hotel...

Românca Anita Hartig, în stagiunea online la Metropolitan Opera

Românca Anita Hartig, în stagiunea online la Metropolitan Opera
Vineri seara , o nouă întâlnire cu Anita Hartig, interpreta Mihaelei în opera Carmen la Metropolitan Opera. Celebra scenă muzicală din New York derulează un program în care difuzează online...

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică

Pictori și fotografi străini seduși de România antebelică
În prefața la un încântător album al lui Cik Damadian, „Bucurescii”, istoricul de artă Ion Frunzetti remarca faptul că o pleiadă de artiști plastici, peregrini printr-o Europă orientală plină de...

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American

Pianul Călător și jazz cu Sorin Zlat în a doua zi a Festivalului Româno-American
Galerie Foto Proiectul ”Zilele Muzicale Româno-Americane” a deschis seria de festivaluri culturale ale orașului cu două evenimente deosebite: Concertul ”O harpă de poveste” și ”Anotimpurile” de A. Vivaldi - o...

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020

Au început înscrierile pentru festivalul competițional Dracula Film Festival 2020
Dracula Film Festival este un festival competițional, în cadrul căruia vor fi proiectate filme horror, SF, supranaturale, thriller sau fantasy. Festivalul are 2 secțiuni competiționale: competiție lungmetraj...
Serviciul de email marketing furnizat de