Cineclubul One World Romania continuă explorarea patrimoniului cinematografic național timpuriu. După prezentarea celor mai importante titluri din filmografia lui Paul Călinescu, ne vom orienta către alt autor a cărui operă traversează perioada de pionierat a filmului românesc, afirmarea industriei în anii interbelici și începuturile regimului comunist: Jean Mihail. Până pe 25 mai, cinci dintre documentarele sale vor putea fi vizionate gratuit pe site-ul Cineclub Sahia Vintage.
Jean Mihail s-a dedicat regiei de film într-un moment în care această meserie nu exista încă în România și a perseverat în ciuda condițiilor precare și a nenumăratelor proiecte nefinalizate sau nerealizate la care a lucrat de-a lungul carierei sale. A fost activ ca cineast în perioada filmului mut, a învățat meserie pe platourile vieneze de la Vita-Film, a lucrat în condițiile primitive de producție ale primelor încercări cinematografice românești din perioada interbelică, a realizat filme în studiouri profesioniste la Budapesta și Viena, a participat la realizarea primelor filme sonore din țara noastră și în final a regizat documentare și filme de ficțiune în perioada cinematografiei de stat din timpul regimului comunist.
Documentarele lui Jean Mihail surprind întotdeauna spiritul vremii: uneori fac acest lucru dintr-o perspectivă neașteptată, iar alteori intră cu toată forța în miezul problemei; în ambele cazuri, privilegiază un limbaj cinematografic căutat, poetic și perfect adaptat tematicii. Viața rurală este subiectul atât al unui film foarte puțin ideologizat, precum Rapsodia rustică (1946) - o odă despre existența la sat, surprinsă în cel mai bucolic mod cu putință -, cât și al documentarului din 1946 De vorbă cu frații mei plugari, un film de propagandă pentru mobilizarea țăranilor în alegerile electorale din anul 1946 de partea lui Petru Groza. O altă abordare o oferă Un pelerinaj la Maglavit (1935), ce surprinde vâlva populară și mediatică creată în jurul ciobanului Petrache Lupu, care avusese în vara anului 1935 trei viziuni mistice.
Jean Mihail urmărea de asemenea evoluția cinematografiei internaționale și s-a avântat pe terenul simfoniilor documentare. Două dintre cele mai reușite încercări ale sale în acest gen sunt CFR: o simfonie a muncii (1938), care prezintă activitatea fiecărui departament al instituției protagoniste, de la cele tehnice, la cele juridice și economice, și Orașul nu doarme niciodată (1949), o simfonie a orașului ce surprinde viața acestuia pe timpul nopții în încercarea vădită de a-i încuraja pe oamenii muncii să-și dea silința pentru construcția noului stat industrializat comunist.
Cineclubul One World Romania va cuprinde în 2021 filme documentare românești de arhivă, grupate în 8 programe dedicate unor autori de cinema relevanți în evoluția genului. În selectarea cineaștilor s-a urmărit recuperarea unor figuri importante și prea puțin recunoscute la nivelul contribuției lor în dezvoltarea documentarului și a ficțiunii românești.
Printre autorii care se vor regăsi în program în perioada următoare se numără Mircea Săucan, Mirel Ilieșiu, Slavomir Popovici, Savel Știopul, Ada Pistiner, Felicia Cernăianu sau scriitorii Nina Cassian, Geo Bogza și Radu Cosașu.
În afara programelor de filme și a biografiilor fiecăruia dintre cineaștii abordați, pe site-ul cineclub.sahiavintage.ro vor fi disponibile materiale din revistele vremii (interviuri, cronici ale filmelor, texte scrise de ei înșiși despre cinema etc.). Mai mult decât atât, în jurul fiecărui program vor fi organizate discuții la care vor participa atât critici de film, cât și istorici, în încercarea de a contextualiza filmele prezentate.