x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Nemuritorul Amza Pellea ni l-a dat pe Nea Marin, un prototip national

0
04 Oct 2016 - 17:16
Nemuritorul Amza Pellea ni l-a dat pe Nea Marin, un prototip national

Amza Pellea s-ar fi putut numi in o mie de feluri, dupa oricare dintre personajele carora le-a dat viata. Insa toata lumea l-a simtit a fi mai ales "nea Marin". Fiindca mai ales cu acesta Amza s-a identificat pana la contopire. Nimeni nu si-l mai poate inchipui pe Amza decat dandu-si palaria ponosita pe ceafa si exclamand mucalit: "Baaa, tata, ba!".
 

Personajul s-a nascut o data cu Amza Pellea, in vestitul Bailesti. Era o parte din el insusi, o parte dintr-un var de-al lui, o parte din tatal sau, cate o parte din fiecare satean de-al locului. Ca si nevasta-sa, Veta, ca si nepotul Suca, ca si nasul Pandelica. In facultate, Amza spunea cu un haz nebun bancuri cu olteni. Era acolo, intr-i nsele, un nene sugubat, aparent intr-o defensiva permanenta, usor viclean, cu limba ascutita. De fapt, acela era omul care pricepe totul intr-o clipa, dar exprima cu ironie doar jumatati de adevar, spre a-i da adevarului sansa calatoriei fara sfarsit. Adica Amza spunea bancuri cu ai lui si cu sine insusi. De aceea, pe atunci nu s-a gandit nici o clipa ca "nea Marin" va ajunge celebru. Apoi bancurile s-au transformat in monologurile interpretate pe postul national de televiziune. Tudor Vornicu a facut o pasiune definitiva pentru olteanul cu ilic. In plina epoca a griului, mizeriei si neputintei, Revelioanele cu "nea Marin" ne salvau pe taramul semnifica- tiilor, ne racoreau, ne umpleau cu o tandrete mantuitoare, ne ajutau sa trecem prin grotescul zilei de maine. Consacrarea in clasicitate vine in 1980, o data cu premiera lungmetrajului "Nea Marin miliardar ", singura comedie care a iesit de sub bagheta prolifica a regizorului Sergiu Nicolaescu. Succesul a fost enorm. Dupa aceea, "nea Marin" s-a retras din lume catre ungherele sufletelor noastre, ca sa mai traiasca putin, chiar daca Amza Pellea nu se mai vedea. In urma au ramas martorii. Iata-i pe cativa dintre ei: Oana Pellea, Draga Olteanu Matei, Sergiu Nicolaescu.

Dorul de speranta
Actrita Oana Pellea, fiica lui Amza Pellea, isi aminteste cu nostalgie: "Pentru el, nea Marin a insemnat vesnica intoarcere acasa. Amza nu era un citadin. Fugea deseori la Bailesti, doar ca sa stea pe prispa, sa se incarce. De aceea, poate, spre sfarsitul vietii a devenit pasionat de pescuit si de vanatoare. La inceput au fost numai poantele pe care si le aducea aminte. Colegii i-au spus ca personajul acesta ar trebui sa existe, dar Amza nu a crezut in el. Probabil ca toata iubirea pentru pamant, pentru oamenii de acolo, pentru oarecum ciudatul spirit oltenesc s-au esentializat in nea Marin. A devenit un bulgare de intelepciune, de smecherie, de optimism. A fost iubit nu doar fiindca ii facea pe oameni sa rada, dar era un personaj pentru care iti dadeai camasa de pe tine. Emana speranta, dezvolta tehnici de supravietuire. Astazi sunt oprita pe strada si mi se face un compliment suprem atunci cand mi se zice: "Ne e dor de el!". De fapt, oamenii spun: "Ne e dor de speranta! "."

"Acest personaj il regla pe Amza"
"Monologurile de la televiziune i se datoreaza lui Tudor Vornicu. Acesta il iubea si il intelegea pe Amza peste cuvinte. Si le scria noaptea, la biroul lui. Manuscrisele au extrem de putine corecturi. Textul ii venea, cum se zice, dintr-una. Urma o sedinta cu cel mai aprig critic al lui: mama mea. Ne citea. Era fabulos. Radeam cu lacrimi, radea si el. Ca si cum ar fi citit un text pe care tocmai il primise. Apoi nea Marin a inceput sa existe usor in spatele lui Amza. De curand am descoperit doua note din timpul unor calatorii pe care le-a facut in Cuba si la Paris. Deodata, in mijlocul lor, apare nea Marin: Amza spune ceva, Suca si nea Marin comenteaza. Personajul il regla. Si in situatiile grele, si la vreme de succes. Bunul-simt al lui nea Marin nu i-a dat niciodata voie sa se piarda printre orgolii. Trecerea la personajul de film s-a facut simplu. Succesul era atat de mare, incat a venit de la sine. Insa filmul l-a obosit. Lui Amza ii era foarte bine cu nea Marin, dar a fost perioada cea mai indelungata cat au stat impreuna, iar Amza nu era doar nea Marin."

Poezia mamaligii taiate cu ata
"Olteanul acesta este un model de verticalitate. N-a fost niciodata las, niciodata cu doua fete. Intotdeauna il pocneste pe Suca atunci cand minte. Se situeaza, evident, aproape de Creanga. Am crezut ca, daca doar voi citi textele, acestea isi vor pierde savoarea. Nu e deloc adevarat: au poezia mamaligii taiate cu ata, mirosul lubenitei sparte, adancimea cerului instelat sub care stai sa bei un pahar cu zaibar. Aveam 18 ani cand filmul a inceput sa ruleze pe marile ecrane. Personajul a explodat. Era din ce in ce mai greu sa mergem pe strada. Lumea tragea de Amza, din iubire. Tragea, de fapt, de nea Marin. Nea Marin are transcendenta in care fiecare ne regasim. Amza si nea Marin s-au inteles."

"Personajele Nea Marin si Veta nu sunt rezultatul unui proiect. Ele tasneau din noi. Am fost o generatie daruita de Dumnezeu cu talent. Cand ne adunam impreuna, ceea ce era de facut se facea"
Draga Olteanu Matei

 

"Nea Marin miliardar", umor oltenesc, reteta americana
Regizorul Sergiu Nicolaescu. ""Nea Marin miliardar " a fost un proiect inspirat de Amza. Dupa ce a terminat "Mihai Viteazu", a venit sa ma intrebe: "Ce parere ai daca voi juca intr-o comedie la Athenee Palace?". Zic: "Daca e sa castigi un ban, foarte bine! Dar ce faci acolo?". "Latru!" "Pai bine, Amza, abia l-ai jucat pe Mihai Viteazu si acum te duci intr- un bar, ca sa latri? De ce nu faci numarul acela cu nea Marin?" Dupa ce a aparut multa vreme la televiziune, i-am promis ca-i fac si un film. Pentru prima data mi-a fost frica. M-am apucat sa studiez comedia americana, incepand cu filmele mute. In toamna lui ‘79 am inceput filmarile. Aveam o criza de sciatica, ma duceau la filmari cu targa. Am filmat in Germania, pe aeroportul din Frankfurt, in zona Constantei. Ideea personajului a fost a lui Amza, dar la scenariu au lucrat si Vintila Corbu, si Mircea Burada, si eu. Dar cred ca eu n-am semnat. Muzica filmului a fost furata, pe vremea aia se inghitea. Personajul insa a strabatut timpul. Era tipul de taran destept, care crea un umor de situatie, de tip american. Umorul filmului este unul de tip oltenesc, dar schema sa e americana. Fiindca am inceput sa lucram la sfarsitul verii, am reusit sa-i adun pe toti actorii pe care i-am vrut."

Draga merge mai departe!
Draga Olteanu Matei: "Amza l-a facut pe nea Marin un personaj national: este taranul roman de pretutindeni, chiar daca Amza vorbea si se comporta ca un oltean. Am fost foarte incantata ca m-a ales sa-i fiu partenera in rolul Vetei. As fi suferit daca alegea pe altcineva. Am fost la Bailesti. Acolo am cunoscut toate personajele despre care vorbea Amza. Era prin 1953 cand batea viscolul acela teribil. Vacanta anului al treilea de institut mi-am facut-o la Bailesti. Eram colegi de an, din 1951. Tot impreuna am luat examenul de admitere. De atunci am ramas ca fratii. Chiar daca nu aveam acelasi cerc de cunostinte, prietenia noastra a fost sincera si adanca. Pentru Amza am avut mereu o imensa admiratie. Din pacate, astazi nu se prea mai vorbeste despre el. Tocmai de aceea mi-am luat rolul Vetei in serios: am inceput sa scriu pentru ea niste monologuri. Pe doua dintre ele le-am spus deja la televizor. Din cand in cand o sa apar ca sa duc mai departe ideea lui Amza. Veta merge mai departe!".

Veta, cardinalul din umbra
"Nea Marin a existat cu adevarat. Era un var de-al lui Amza. Dar are mult si din tatal lui Amza, cum Suca are multe nebunii de-ale lui Amza. Suca e tot Amza, dar partea sugubeata, expansiva. Nea Marin era reflexiv. Veta e creierul din umbra, fara ea, nea Marin n-ar fi fost acelasi. Dupa cum Amza n-ar fi fost acelasi daca n-ar fi fost mama", spune Oana Pellea.

CIFRE
20 de milioane de spectatori

"Premiera a avut loc in februarie 1980. A fost un succes nebun. Ca incasari s-a situat imediat dupa "Mihai Viteazu". A fost omor! L-au cumparat toate tarile socialiste, si chiar unele tari din Occident. A avut in jur de 20 de milioane de spectatori. Cei de la "Romania Film" au pierdut evidentele si acum le scot din burta", povesteste Sergiu Nicolaescu.

RAPID
Filmari-instant: 32 de zile

""Nea Marin miliardar" a costat cat un film de actualitate obisnuit. Numai ca eu filmam mult mai repede. Din cauza asta, filmele mele erau mai ieftine. "Buzduganul cu trei peceti", copiat dupa "Mihai Viteazu", a costat 19 milioane de lei. Filmul meu a costat doar 14. La "Nea Marin miliardar" am filmat totul in 32 de zile", sustine Sergiu Nicolaescu.

"Mihai Viteazu se uita la tine"
"Ca sa ii fie bine se intorcea la copilarie. Toata creatia lui Amza e legata de copilaria lui. A vrut sa fie Mihai Viteazu de la 9 ani. Pe un perete al camerei pastra o gravura. Un var al lui fusese nevoit sa plece pe front. A venit intr-o noapte si i-a spus: "Vei ramane tu barbatul familiei". Amza a inceput sa planga si varul i-a aratat acea gravura: "Nu trebuie sa plangi! Mihai Viteazu se uita la tine!"", zice Oana Pellea.

O arma alba: papornita
"O scena filmata la un bar din Olimp. Veneam cu papornita cu praz, sa-l caut pe Marin. Mafiotii erau pe ring, deghizati in femei. Sergiu Nicolaescu mi-a zis: "Or sa danseze, iar tu trebuie sa-ti faci loc printre ei, ca sa ajungi langa Amza". Pe margine erau vreo 200 de spectatori, oameni veniti sa vada cum se face o filmare. Ca sa-mi fac loc, am inceput sa lovesc cu papornita in stanga si in dreapta. I-am innebunit pe toti: lumea a inceput sa aplaude", isi aminteste Draga Olteanu Matei.

Articol republicat din data de 23 Feb 2004 

Citeşte mai multe despre:   special,   mihai,   marin,   amza,   Sergiu Nicolaescu,   inceput,   pellea,   viteazu,   nea marin,   amza pellea

 



Mai multe titluri din categorie

Au fost lansate două piese bonus în cadrul proiectului „Retro Rock 2020”

Au fost lansate două piese bonus în cadrul proiectului „Retro Rock 2020”
Asociația Promusic Events a prezintat oficial (în urmă cu câteva săptămâni) „Retro Rock 2020” – filmul integral al evenimentului ce s-a desfășurat în perioada 07-08 noiembrie 2020 la Arenele Romane din Bu...

Cristian Măcelaru și Daniel Ciobanu, într-un concert excepțional Beethoven

Cristian Măcelaru și Daniel Ciobanu, într-un concert excepțional Beethoven
Galerie Foto Marți, 9 și miercuri, 10 martie 2021, Filarmonica „George Enescu” organizează un concert extraordinar cu public, cu un program integral Beethoven. Concertul va fi condus de Cristian...

Așteptându-l pe Godot în regia lui Gábor Tompa la Teatrul Național São João din Porto

Așteptându-l pe Godot în regia lui Gábor Tompa la Teatrul Național São João din Porto
Galerie Foto Duminică, 7 martie, la Teatrul Național São João din Porto va avea loc premiera spectacolului Așteptându-l pe Godot, de Samuel Beckett, în regia lui Gábor Tompa. Spectacolul a fost realizat cu ocazia...

„Concert de Ziua Femeii”, „Tosca” și „Carmina Burana”, pe scena Operei Naționale București

„Concert de Ziua Femeii”, „Tosca” și „Carmina Burana”, pe scena Operei Naționale București
Galerie Foto Opera Națională București prezintă în săptămâna 8 - 14 martie 2021 titluri celebre din repertoriul universal și vă invită în Sala Mare de Spectacole să ne bucurăm de emoția interpretărilor vocal-...

Rolul femeilor în industria muzicală, dezbătut în cadrul Mastering the Music Business 2021

Rolul femeilor în industria muzicală, dezbătut în cadrul Mastering the Music Business 2021
De la muzică clasică și jazz până la compoziție și producție, femeile au depășit   de-a lungul secolelor enorm de multe limite în muzică, însă un studiu recent realizat de EBU Media Intelligence...

Mari actori povestesc cum au jucat scene celebre în seria Secvențe, pe TIFF Unlimited

Mari actori povestesc cum au jucat scene celebre în seria Secvențe, pe TIFF Unlimited
Galerie Foto Și, totuși, cum au jucat scena aia? De la această curiozitate a pornit o serie nouă marca TIFF Unlimited, disponibilă gratuit, de oriunde din  lume, începând din 4 martie: Secvențe. Câțiva dintre cei mai...

Film O’Clock, festivalul care și-a propus să elimine distanțele fizice și emoționale dintre oameni, și-a ales câștigătorii. Două scurtmetraje egiptene și unul grecesc și-au adjudecat premiile

Film O’Clock, festivalul care și-a propus să elimine distanțele fizice și emoționale dintre oameni, și-a ales câștigătorii. Două scurtmetraje egiptene și unul grecesc și-au adjudecat premiile
Galerie Foto Festivalul Internațional Film O'Clock, eveniment gândit ca o mișcare culturală și interculturală cinematografică dar și de socializare internațională, prin care oameni iubitori de cinematografie din toate...

Radu Jude, Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin 2021

Radu Jude, Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin 2021
Galerie Foto Filmul „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc„ ('Bad Luck Banging or Loony Porn') al regizorului român Radu Jude a câştigat vineri Ursul de Aur pentru cel mai bun film la Festivalul Internaţional de Film de la...

Juriul a decis: Roxen va interpreta Amnesia la Eurovision 2021

Juriul a decis: Roxen va interpreta Amnesia la Eurovision 2021
Galerie Foto Odată cu piesa, a fost lansat și videoclipul. Roxen a dezvăluit, în premieră, la TVR, la Romania 9, povestea din spatele „Amnesia”.   Așteptarea a luat sfârșit: „Amnesia” este piesa pe care...

Berlinale 2021: „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, al lui Radu Jude, a câştigat Ursul de Aur

Berlinale 2021: „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, al lui Radu Jude, a câştigat Ursul de Aur
Filmul „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” ('Bad Luck Banging or Loony Porn') al regizorului român Radu Jude a câştigat vineri Ursul de Aur pentru cel mai bun film la Festivalul Internaţional de Film de la...

Licitație de circa 180.000 de euro pentru o pictură de Adrian Ghenie

Licitație de circa 180.000 de euro pentru o pictură de Adrian Ghenie
O lucrare a pictorului român Adrian Ghenie va fi scoasă la licitație pentru un preț estimativ de 120.000-180.000 de euro. Acțiunea este organizată online de Artmark pe 23 martie.  "Energie" este...

Teatrul Dramaturgilor Români. Programul evenimentelor din luna martie

Teatrul Dramaturgilor Români. Programul evenimentelor din luna martie
Galerie Foto Duminică, 07.03, 19:00 TDR – Sala „Iosif Naghiu”   ȘASE COMEDII UȘOARE PENTRU OAMENI TRIȘTI de Ștefan Caraman, regia Alexandru Nagy   Ștefan Caraman: „Șase comedii ușoare...

HORIA ANDREESCU dirijează Haydn și Beethoven la SALA RADIO!

HORIA ANDREESCU dirijează Haydn și Beethoven la SALA RADIO!
Galerie Foto Într-o frumoasă poveste maestru-discipol, desprinsă din istoria muzicii, vineri, 5 martie (19.00), veți asculta LIVE de la Sala Radio un frumos concert HAYDN-BEETHOVEN, o nouă călătorie imaginară prin Viena...

Teatrul EXCELSIOR lansează cea de-a șaptea ediție a Concursului de dramaturgie pentru adolescenți NEW DRAMA

Teatrul EXCELSIOR lansează cea de-a șaptea ediție a Concursului de dramaturgie pentru adolescenți NEW DRAMA
Teatrul EXCELSIOR lansează cea de-a șaptea ediție a Concursului de dramaturgie NEW DRAMA, un proiect dedicat adolescenților care sunt încurajați să își dezvolte imaginația prin însușirea tehnicilor de...

Colecția de sculpturi Guguianu, scoasă la licitație

Colecția de sculpturi Guguianu, scoasă la licitație
Galerie Foto Primăvara de la Casa de Licitații A10 by Artmark începe cu o colecție de sculpturi contemporane dedicate frumuseții feminine semnate de celebrul sculptor Marcel Guguianu. Evenimentul a avut loc în data de 2...
Serviciul de email marketing furnizat de