x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Nemuritorul Amza Pellea ni l-a dat pe Nea Marin, un prototip national

0
04 Oct 2016 - 17:16
Nemuritorul Amza Pellea ni l-a dat pe Nea Marin, un prototip national

Amza Pellea s-ar fi putut numi in o mie de feluri, dupa oricare dintre personajele carora le-a dat viata. Insa toata lumea l-a simtit a fi mai ales "nea Marin". Fiindca mai ales cu acesta Amza s-a identificat pana la contopire. Nimeni nu si-l mai poate inchipui pe Amza decat dandu-si palaria ponosita pe ceafa si exclamand mucalit: "Baaa, tata, ba!".
 

Personajul s-a nascut o data cu Amza Pellea, in vestitul Bailesti. Era o parte din el insusi, o parte dintr-un var de-al lui, o parte din tatal sau, cate o parte din fiecare satean de-al locului. Ca si nevasta-sa, Veta, ca si nepotul Suca, ca si nasul Pandelica. In facultate, Amza spunea cu un haz nebun bancuri cu olteni. Era acolo, intr-i nsele, un nene sugubat, aparent intr-o defensiva permanenta, usor viclean, cu limba ascutita. De fapt, acela era omul care pricepe totul intr-o clipa, dar exprima cu ironie doar jumatati de adevar, spre a-i da adevarului sansa calatoriei fara sfarsit. Adica Amza spunea bancuri cu ai lui si cu sine insusi. De aceea, pe atunci nu s-a gandit nici o clipa ca "nea Marin" va ajunge celebru. Apoi bancurile s-au transformat in monologurile interpretate pe postul national de televiziune. Tudor Vornicu a facut o pasiune definitiva pentru olteanul cu ilic. In plina epoca a griului, mizeriei si neputintei, Revelioanele cu "nea Marin" ne salvau pe taramul semnifica- tiilor, ne racoreau, ne umpleau cu o tandrete mantuitoare, ne ajutau sa trecem prin grotescul zilei de maine. Consacrarea in clasicitate vine in 1980, o data cu premiera lungmetrajului "Nea Marin miliardar ", singura comedie care a iesit de sub bagheta prolifica a regizorului Sergiu Nicolaescu. Succesul a fost enorm. Dupa aceea, "nea Marin" s-a retras din lume catre ungherele sufletelor noastre, ca sa mai traiasca putin, chiar daca Amza Pellea nu se mai vedea. In urma au ramas martorii. Iata-i pe cativa dintre ei: Oana Pellea, Draga Olteanu Matei, Sergiu Nicolaescu.

Dorul de speranta
Actrita Oana Pellea, fiica lui Amza Pellea, isi aminteste cu nostalgie: "Pentru el, nea Marin a insemnat vesnica intoarcere acasa. Amza nu era un citadin. Fugea deseori la Bailesti, doar ca sa stea pe prispa, sa se incarce. De aceea, poate, spre sfarsitul vietii a devenit pasionat de pescuit si de vanatoare. La inceput au fost numai poantele pe care si le aducea aminte. Colegii i-au spus ca personajul acesta ar trebui sa existe, dar Amza nu a crezut in el. Probabil ca toata iubirea pentru pamant, pentru oamenii de acolo, pentru oarecum ciudatul spirit oltenesc s-au esentializat in nea Marin. A devenit un bulgare de intelepciune, de smecherie, de optimism. A fost iubit nu doar fiindca ii facea pe oameni sa rada, dar era un personaj pentru care iti dadeai camasa de pe tine. Emana speranta, dezvolta tehnici de supravietuire. Astazi sunt oprita pe strada si mi se face un compliment suprem atunci cand mi se zice: "Ne e dor de el!". De fapt, oamenii spun: "Ne e dor de speranta! "."

"Acest personaj il regla pe Amza"
"Monologurile de la televiziune i se datoreaza lui Tudor Vornicu. Acesta il iubea si il intelegea pe Amza peste cuvinte. Si le scria noaptea, la biroul lui. Manuscrisele au extrem de putine corecturi. Textul ii venea, cum se zice, dintr-una. Urma o sedinta cu cel mai aprig critic al lui: mama mea. Ne citea. Era fabulos. Radeam cu lacrimi, radea si el. Ca si cum ar fi citit un text pe care tocmai il primise. Apoi nea Marin a inceput sa existe usor in spatele lui Amza. De curand am descoperit doua note din timpul unor calatorii pe care le-a facut in Cuba si la Paris. Deodata, in mijlocul lor, apare nea Marin: Amza spune ceva, Suca si nea Marin comenteaza. Personajul il regla. Si in situatiile grele, si la vreme de succes. Bunul-simt al lui nea Marin nu i-a dat niciodata voie sa se piarda printre orgolii. Trecerea la personajul de film s-a facut simplu. Succesul era atat de mare, incat a venit de la sine. Insa filmul l-a obosit. Lui Amza ii era foarte bine cu nea Marin, dar a fost perioada cea mai indelungata cat au stat impreuna, iar Amza nu era doar nea Marin."

Poezia mamaligii taiate cu ata
"Olteanul acesta este un model de verticalitate. N-a fost niciodata las, niciodata cu doua fete. Intotdeauna il pocneste pe Suca atunci cand minte. Se situeaza, evident, aproape de Creanga. Am crezut ca, daca doar voi citi textele, acestea isi vor pierde savoarea. Nu e deloc adevarat: au poezia mamaligii taiate cu ata, mirosul lubenitei sparte, adancimea cerului instelat sub care stai sa bei un pahar cu zaibar. Aveam 18 ani cand filmul a inceput sa ruleze pe marile ecrane. Personajul a explodat. Era din ce in ce mai greu sa mergem pe strada. Lumea tragea de Amza, din iubire. Tragea, de fapt, de nea Marin. Nea Marin are transcendenta in care fiecare ne regasim. Amza si nea Marin s-au inteles."

"Personajele Nea Marin si Veta nu sunt rezultatul unui proiect. Ele tasneau din noi. Am fost o generatie daruita de Dumnezeu cu talent. Cand ne adunam impreuna, ceea ce era de facut se facea"
Draga Olteanu Matei

 

"Nea Marin miliardar", umor oltenesc, reteta americana
Regizorul Sergiu Nicolaescu. ""Nea Marin miliardar " a fost un proiect inspirat de Amza. Dupa ce a terminat "Mihai Viteazu", a venit sa ma intrebe: "Ce parere ai daca voi juca intr-o comedie la Athenee Palace?". Zic: "Daca e sa castigi un ban, foarte bine! Dar ce faci acolo?". "Latru!" "Pai bine, Amza, abia l-ai jucat pe Mihai Viteazu si acum te duci intr- un bar, ca sa latri? De ce nu faci numarul acela cu nea Marin?" Dupa ce a aparut multa vreme la televiziune, i-am promis ca-i fac si un film. Pentru prima data mi-a fost frica. M-am apucat sa studiez comedia americana, incepand cu filmele mute. In toamna lui ‘79 am inceput filmarile. Aveam o criza de sciatica, ma duceau la filmari cu targa. Am filmat in Germania, pe aeroportul din Frankfurt, in zona Constantei. Ideea personajului a fost a lui Amza, dar la scenariu au lucrat si Vintila Corbu, si Mircea Burada, si eu. Dar cred ca eu n-am semnat. Muzica filmului a fost furata, pe vremea aia se inghitea. Personajul insa a strabatut timpul. Era tipul de taran destept, care crea un umor de situatie, de tip american. Umorul filmului este unul de tip oltenesc, dar schema sa e americana. Fiindca am inceput sa lucram la sfarsitul verii, am reusit sa-i adun pe toti actorii pe care i-am vrut."

Draga merge mai departe!
Draga Olteanu Matei: "Amza l-a facut pe nea Marin un personaj national: este taranul roman de pretutindeni, chiar daca Amza vorbea si se comporta ca un oltean. Am fost foarte incantata ca m-a ales sa-i fiu partenera in rolul Vetei. As fi suferit daca alegea pe altcineva. Am fost la Bailesti. Acolo am cunoscut toate personajele despre care vorbea Amza. Era prin 1953 cand batea viscolul acela teribil. Vacanta anului al treilea de institut mi-am facut-o la Bailesti. Eram colegi de an, din 1951. Tot impreuna am luat examenul de admitere. De atunci am ramas ca fratii. Chiar daca nu aveam acelasi cerc de cunostinte, prietenia noastra a fost sincera si adanca. Pentru Amza am avut mereu o imensa admiratie. Din pacate, astazi nu se prea mai vorbeste despre el. Tocmai de aceea mi-am luat rolul Vetei in serios: am inceput sa scriu pentru ea niste monologuri. Pe doua dintre ele le-am spus deja la televizor. Din cand in cand o sa apar ca sa duc mai departe ideea lui Amza. Veta merge mai departe!".

Veta, cardinalul din umbra
"Nea Marin a existat cu adevarat. Era un var de-al lui Amza. Dar are mult si din tatal lui Amza, cum Suca are multe nebunii de-ale lui Amza. Suca e tot Amza, dar partea sugubeata, expansiva. Nea Marin era reflexiv. Veta e creierul din umbra, fara ea, nea Marin n-ar fi fost acelasi. Dupa cum Amza n-ar fi fost acelasi daca n-ar fi fost mama", spune Oana Pellea.

CIFRE
20 de milioane de spectatori

"Premiera a avut loc in februarie 1980. A fost un succes nebun. Ca incasari s-a situat imediat dupa "Mihai Viteazu". A fost omor! L-au cumparat toate tarile socialiste, si chiar unele tari din Occident. A avut in jur de 20 de milioane de spectatori. Cei de la "Romania Film" au pierdut evidentele si acum le scot din burta", povesteste Sergiu Nicolaescu.

RAPID
Filmari-instant: 32 de zile

""Nea Marin miliardar" a costat cat un film de actualitate obisnuit. Numai ca eu filmam mult mai repede. Din cauza asta, filmele mele erau mai ieftine. "Buzduganul cu trei peceti", copiat dupa "Mihai Viteazu", a costat 19 milioane de lei. Filmul meu a costat doar 14. La "Nea Marin miliardar" am filmat totul in 32 de zile", sustine Sergiu Nicolaescu.

"Mihai Viteazu se uita la tine"
"Ca sa ii fie bine se intorcea la copilarie. Toata creatia lui Amza e legata de copilaria lui. A vrut sa fie Mihai Viteazu de la 9 ani. Pe un perete al camerei pastra o gravura. Un var al lui fusese nevoit sa plece pe front. A venit intr-o noapte si i-a spus: "Vei ramane tu barbatul familiei". Amza a inceput sa planga si varul i-a aratat acea gravura: "Nu trebuie sa plangi! Mihai Viteazu se uita la tine!"", zice Oana Pellea.

O arma alba: papornita
"O scena filmata la un bar din Olimp. Veneam cu papornita cu praz, sa-l caut pe Marin. Mafiotii erau pe ring, deghizati in femei. Sergiu Nicolaescu mi-a zis: "Or sa danseze, iar tu trebuie sa-ti faci loc printre ei, ca sa ajungi langa Amza". Pe margine erau vreo 200 de spectatori, oameni veniti sa vada cum se face o filmare. Ca sa-mi fac loc, am inceput sa lovesc cu papornita in stanga si in dreapta. I-am innebunit pe toti: lumea a inceput sa aplaude", isi aminteste Draga Olteanu Matei.

Articol republicat din data de 23 Feb 2004 

Citeşte mai multe despre:   special,   mihai,   marin,   amza,   Sergiu Nicolaescu,   inceput,   pellea,   viteazu,   nea marin,   amza pellea

 



Mai multe titluri din categorie

Muzeul Național de Artă al României inaugurează cinci expoziții eveniment

Muzeul Național de Artă al României inaugurează cinci expoziții eveniment
Cu prilejul Zilei Naționale, Muzeul Național de Artă al României inaugurează cinci expoziții eveniment, care aduc în prim plan două personalități remarcabile, din diferite epoci, definitorii pentru cultura din...

MAYA ȘI ELFIE - o poveste de Crăciun - revine în decembrie la Teatrul Stela Popescu

MAYA ȘI ELFIE - o poveste de Crăciun - revine în decembrie la Teatrul Stela Popescu
Galerie Foto "Maya și Elfie - o poveste de Crăciun", un spectacol de Ioana Macarie, revine din 4 decembrie, ora 11 pe scena Teatrului Stela Popescu, la Sala Mică a Palatului Copiilor, într-o nouă...

Un spectaculos maraton de pian cu trei concerte interpretate în aceeași seară și două piane pe scenă, deschide Festivalul „Hoinar” 2021 pe 2 decembrie la Filarmonica din Brașov

Un spectaculos maraton de pian cu trei concerte interpretate în aceeași seară și două piane pe scenă, deschide Festivalul „Hoinar” 2021 pe 2 decembrie la Filarmonica din Brașov
Galerie Foto „Muzică clasică așa cum nu ați mai ascultat până acum, dedicată sută la sută regelui instrumentelor: pianul, în toate ipostazele sale, de la clasic, la modern și jazz” – este invitația pe care...

Serialul „Sex and the city” revine pe micile ecrane

Serialul „Sex and the city” revine pe micile ecrane
Cei cărora le era dor de serialul „Sex and the city” nu mai au mult de așteptat. Personajele îndrăgite pe parcursul celor 6 sezoane se întorc și dau viață unei noi povești pline de aventură. O reluare...

Târgul de Crăciun AL creativilor DIN BUCUREŞTI, ateliere pentru copii şi o Expoziţie-unicat de jocuri de colecţie în luna decembrie la ARCUB

Târgul de Crăciun AL creativilor DIN BUCUREŞTI, ateliere pentru copii şi o Expoziţie-unicat de jocuri de colecţie  în luna decembrie la ARCUB
Galerie Foto Primăria Capitalei prin ARCUB pregăteşte pentru luna decembrie un program dedicat sărbătorilor de iarnă cu târgul de Crăciun al creativilor din Bucureşti Urban Christmas Market deschis între 6 şi 23 decembrie...

REMIX ID – multiculturalitate, identitate și remixare, în Timișoara Capitală Culturală Europeană a Culturii 2023

REMIX ID – multiculturalitate, identitate și remixare, în Timișoara Capitală Culturală Europeană a Culturii 2023
Galerie Foto Proiectul Remix ID, parte a programului Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023, s-a născut acum patru ani din dorința de a recupera tradițiile din Banat, pierdute sau uitate, și de a le oferi o formă...

Un Mefisto de Oscar: Focus István Szabó | Episoade noi din Muntele Morții: Misterul Diatlov

Un Mefisto de Oscar: Focus István Szabó | Episoade noi din Muntele Morții: Misterul Diatlov
Galerie Foto Pe final de an, îl celebrăm pe unul dintre cei mai apreciați regizori maghiari din istorie: István Szabó. În 60 de ani, a regizat peste 40 de filme, iar unele au avut un traseu spectaculos. Trei dintre ele, toate...

Opera Națională București și Corul Madrigal anunță Târgul de Crăciun CLASSICAL CHRISTMAS MARKET

Opera Națională București și Corul Madrigal anunță Târgul de Crăciun  CLASSICAL CHRISTMAS MARKET
Opera Națională București și Corul Național de Cameră „Madrigal - Marin Constantin”, alături de Programul Național Cantus Mundi anunță organizarea primului Târg de Crăciun din România care va pune în...

Laureații Galei Premiilor Observator cultural 2021

Laureații Galei Premiilor Observator cultural 2021
Pentru a doua oară în istoria Premiilor Observator cultural, Gala Premiilor Obser­va­tor Cultural, ediția a XV-a, s-a desfășurat online, pe 25 noiembrie, într-o sesiune live, care a putut fi urmărită de...

7.000 de euro pentru câteva pagini Emil Cioran pentru "Cartea Amăgirilor" Cum performează piața de carte rară

7.000 de euro pentru câteva pagini Emil Cioran pentru "Cartea Amăgirilor"  Cum performează piața de carte rară
Galerie Foto Manuscrisul enunțat de Emil Cioran în timpul creării volumului „Cartea Amăgirilor” a fost adjudecat aseară pentru 7.000 de euro în cadrul Licitației de Carte Rară, Hărți și Manuscrise. Prețul a crescut î...

Stagiunea de marți seara. Recital de pian Florian Mitrea/ Nil Mladin

Stagiunea de marți seara. Recital de pian Florian Mitrea/ Nil Mladin
Galerie Foto Descris de Martha Argerich ca fiind „un tânăr pianist extraordinar”, Florian Mitrea, muzicianul format la București de către profesoarele Flavia Moldovan și Gabriela Enășescu, este dublu-laureat la...

Un Liliac de la Opereta

Un Liliac de la Opereta
Sâmbătă, 27 noiembrie, începând cu ora 17.30, scena Teatrului de Operetă şi Musical “Ion Dacian” va găzdui spectacolul “Liliacul”.   Tristeţea se înmulţeşte de la sine. Haideţi atunci să...

California Suite, primul spectacol regizat de Andrei Huțuleac, în premieră la unteatru

California Suite, primul spectacol regizat de Andrei Huțuleac, în premieră la unteatru
Ce au în comun un bărbat conservator care și-a înșelat soția, o actriță nominalizată la Oscar, profund nefericită în viața personală, și două cupluri aflate la finalul unei vacanțe nereușite? E simplu....

Constantin Chiriac, doctor honoris causa al Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova

Constantin Chiriac, doctor honoris causa al Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova
Galerie Foto Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Republica Moldova i-a acordat, miercuri, titlul de doctor honoris causa prof. univ. dr. habil. Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu...

REGARD SATIRIQUES SUR FRIBOURG Expoziții simultane ale artistului Florian Doru Crihană în Elveția

REGARD SATIRIQUES SUR FRIBOURG  Expoziții simultane ale artistului Florian Doru Crihană în Elveția
Galerie Foto În perioada 1 decembrie 2021 – 28 ianuarie 2022, la Cafeneaua socio-culturală Le Tunnel din Fribourg – Elveția, respectiv în perioada 6 decembrie 2021 – 28 ianuarie 2022, la Școala „Centrul de Orientare Prof...
Serviciul de email marketing furnizat de