x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film The Waiting Room. Claire Atherton despre Chantal Akerman

The Waiting Room. Claire Atherton despre Chantal Akerman

16 Iun 2020   •   17:53
The Waiting Room. Claire Atherton despre Chantal Akerman

Vă invităm vineri 19 iunie, de la ora 20.00, să faceți cunoștință cu un invitat special al următoarei ediții a festivalului One World Romania, care se va desfășura între 21 și 30 august. Este vorba despre monteuza Claire Atherton, fidela colaboratoare a cineastei belgiene Chantal Akerman, căreia îi vom dedica o retrospectivă cu ocazia OWR13.

Vineri 19 iunie, la ora 20.00 (ora României), vă invităm așadar la o discuție cu Claire Atherton în care vom aborda atât relația ei personală și creativă unică cu Chantal Akerman, cât și restul carierei sale și mai ales filmul „Toți copiii, mai puțin unul” (2008), regizat de Noëlle Pujol și Andreas Bolm. Acesta particularizează prin experiența unui grup de copii din pusta maghiară conștientizarea brutală a singurătății individului în fața morții. 

Chiar înainte de discuție, vom prezenta în live streaming, pe pagina noastră de Facebook, filmul „Toți copiii, mai puțin unul”, de la ora 17.30 (ora României). Iar de de la ora 18.30 (ora României), veți putea viziona un film de-al lui Chantal Akerman care rezonează în mod deosebit cu situația actuală: „Sud”. Acesta explorează modul în care linșajul afro-americanului James Byrd Jr. de către trei tineri albi în sudul Statelor Unite se înscrie atât în peisajul natural al zonei cât și în peisajul psihologic al locuitorilor, încărcându-le cu povara violenței, a morții și a istoriei.

Atenție, aceste filme nu sunt disponibile pe platforma Eventbook, așa că aceasta va fi singura ocazie de a le vedea.

Pentru a participa activ la discuția live cu Claire Atherton, intrați pe Zoom alături de noi între 19:40 și 19:50, la link-ul următor:

https://us02web.zoom.us/j/81802615289

Chantal Akerman este una dintre figurile majore ale așa-numitului slow cinema sau, cum îi spun mulți critici, ale hiperrealismului cinematografic. Dar niciunul dintre termeni nu face dreptate operei sale, care cuprinde la fel de bine ficțiuni și documentare, scufundări în spațiul intim al relației cu mama ei sau al identității sale evreiești și manifeste feministe răspicate, narațiuni romanești și experimentări radicale cu forma și durata filmică. Întregul ei cinema militează împotriva reducerii individului la o serie de trăsături și sarcini care îi sunt desemnate de către societate, iar acest refuz se exprimă prin observarea minuțioasă și empatică a complexității umane. Începând cu mijlocul anilor ‘80, monteuza Claire Atherton a contribuit la desenarea universului ei cinematografic, printre filmele realizate împreună numărându-se „Din Est” (1993), „Sud” (1999), „Captiva” (2000), „Acolo jos” (2006) sau „No Home Movie” (2015).

Claire Atherton a crescut la New York, cu tatăl ei american și mama ei de origine română, și a plecat în Franța să studieze civilizațiile orientale, ca ulterior să urmeze cursurile prestigioasei École nationale supérieure Louis Lumière. A întâlnit-o pe Chantal Akerman cu ocazia unui spectacol de teatru, pe care actrița Delphine Seyrig, interpreta celui mai cunoscut film al lui Akerman, „Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles”, le rugase să-l filmeze. Acesta a fost începutul unei colaborări fertile, mai întâi pe post de director de imagine și apoi ca monteuză, care a durat peste 30 de ani și a cuprins ficțiuni, documentare și instalații video. În afara activității sale alături de Akerman, Claire Atherton a lucrat cu multe voci originale ale cinematografiei independente franceze și internaționale, precum Noëlle Pujol, Andreas Bolm sau Emilio Pacull. 

Nu uitați că puteți în continuare să vizionați pe platforma Eventbook seria „Wittstock”, a documentaristului Volker Koepp, despre reîntregirea națională a Germaniei și despre impactul asupra oamenilor obișnuiți a pasajului de la comunism la capitalism. De asemenea, puteți vedea până la sfârșitul lunii două filme ale celei mai recente invitate de la The Waiting Room, cineasta Irene Lusztig: „Reconstituirea” și „Arhivele maternității”.

Biletele la film costă 10 lei sau 5 lei - preț redus pentru studenți, pensionari și persoane cu dizabilități. Un abonament special pentru cinci vizionări online este de asemenea disponibil la prețul de 25 de RON. Pentru vizionare şi achiziție trebuie să aveți sau să vă creați un cont Eventbook. Fiecare utilizator va avea 48 de ore după achiziționarea biletului sau folosirea codului de bare de pe abonamente pentru a viziona filmul. 


Cei care au achiziționat abonamente generale pentru OWR #13 vor putea viziona gratuit toate filmele din cadrul The Waiting Room. Cei care doresc să susțină echipa OWR, având astfel acces gratuit la evenimentele asociației, pot deveni Prieteni OWR.

×