Din perspectiva celor 12 editii care au intrat deja in istorie, se cuvine ca, in pragul celei de a treisprezecea, sa evocam imprejurarile in care s-a nascut si, mai ales, ideile fondatoare care au dat identitate acestui concurs international de pian.
Sa amintim faptul ca, imediat dupa decesul maestrului, la 5 mai 1955, Marea Adunare Nationala a hotarat ca Romania sa organizeze Festivalul si Concursul International George Enescu. Manifestarea, de o anvergura fara precedent in viata culturala a tarii noastre, era menita sa glorifi ce memoria si sa puna in lumina opera celui considerat, cu deplin temei, fondatorul scolii muzicale romanesti moderne. Dupa cum stim, prima editie s-a desfasurat cu fast in toamna anului 1958. Competitia tinerilor pianisti avea ca paradigma arta pianistica a lui Enescu, in dubla ipostaza de compozitor si interpret. In privinta muzicii pentru pian, putin cunoscuta la acea vreme, repertoriul de concurs cuprindea operele esentiale, solicitand o apropiere a candidatilor de limbajul specific enescian, o intelegere profunda si o asimilare creatoare a pieselor alese.
Aceste cerinte repertoriale s-au mentinut pana in prezent. In procesul complex al studiului, concurentii se familiarizeaza cu o lume sonora intru totul speciala, elaborata la nivelul cel mai inalt, dar avand o expresie directa, sincera, deosebit de pregnanta.
Cat despre stilul pianistic al maestrului, impresiile martorilor directi ni-l prezinta ca pe un pianist fabulos. Constient de propria performanta, el insusi dadea glas in repetate imprejurari, regretului ca faima cunoscuta ca violonist impiedica publicul sa-i vada virtutile de pianist, care sunt la fel de importante. Avea o tehnica naturala care-i permitea sa cante practic orice lucrari, oricat de complicate ar fi fost. Darul citirii la prima vedere il ajuta sa interpreteze la pian cele mai difi cile partituri de orchestra, prin reductie instantanee.
A ramas de domeniul legendei, spre exemplu, felul in care si-a prezentat in aceasta modalitate opera Oedip. De asemenea, unii dintre cei ce au asistat la dupa amiezile muzicale private ale maestrului isi amintesc de felul cum canta din memorie la pian capodopera lui Debussy L’Après midi d’un faune si alte lucrari simfonice pe care le admira.
In ce priveste maiestria instrumentala propriu zisa, aceasta s-a demonstrat atunci cand a interpretat in concerte un repertoriu urias, din toate genurile si stilurile. A prezentat public, ca solist, printre altele, Rapsodia pentru pian si orchestra de Stan Golestan, Les Noces de I. Stravinski, propriile suite si variatiuni. A fost un neintrecut partener in formatii camerale de inalta clasa, cu care a cantat piese din intregul repertoriu, de la Bach la Richard Strauss, a acompaniat numerosi cantareti in lieduri si arii din opere.
A incantat adesea audienta cu miniaturi de la Couperin pana la Debussy. Ceea ce facea ca momentele sale pianistice sa fi e magice era o adanca intelegere a continutului muzical, identifi carea instantanee cu stilul fi ecarui autor, fl exibilitatea ritmica, subtili-tatea conducerii liniilor melodice, o infi nita bogatie a timbrurilor, forta de evocare si transmitere empatica a proceselor psihologice.
Toate aceste atribute dadeau viata, prospetime si autenticitate interpretarilor sale. Totusi, nu se abatea cu nici un chip de la respectarea riguroasa a partiturii.
Am schitat portretul pianistului George Enescu pentru a aminti, in sinteza, valorile urmarite in aprecierea competitorilor in cadrul concursului de pian. Juriul e format si de aceasta data din personalitati marcante ale artei pianistice internationale: Allan Weiss din S.U.A., Akiko Ebi din Japonia, Wolfgang Manz din Germania, Danielle Laval din Franta, Michael Roll din Anglia, Valentin Gheorghiu si Dan Grigore din Romania. In competitie s-au inscris 60 de candidati din Ucraina, Belorus, Coreea de Sud, Japonia, Germania, Romania, China, Bulgaria, Polonia, Finlanda, Chile, Canada, Estonia, Italia, Taiwan, Israel.
Suntem convinsi ca majoritatea lor va corespunde exigentelor inalte ale concursului. Speram, indeosebi, ca la aceasta editie operele enesciene sa cunoasca interpretari impecabile si convingatoare. Ne pregatim, astfel, sa urmarim cu pasiune un spectacol elevat, in care sa asistam la descoperirea si lansarea pe orbita marii performante a unor tineri concertisti cu perspective deosebite, asa cum s-a intamplat la cele mai norocoase dintre editiile precedente.