Prima proba scrisa a bacalaureatului, la limba si literatura romana, a inceput astazi, cu subiecte destul de grele pentru absolventii de liceu.
Subiectul al treilea le-a cerut sa scrie un eseu de doua-trei pagini in care sa descrie viziunea despre lume a poetului Mihai Eminescu. Subiectul presupune o analiza atenta a poeziei eminesciene si o indelunga practica in redactarea eseului, dar si cunostinte de filosofie, materie pe care multi nu reusesc sa o inteleaga de la profesorii de liceu. Chiar si cei care s-au pregatit intens pentru bacalaureat au fost pusi in dificultate de cerinta de la subiectul al treilea care mizeaza pe capacitatea lor de sinteza, chiar daca li s-a cerut aplicatie pe un singur text studiat.
Primul subiect al probei scrise la limba si literatura romana le-a cerut absolventilor sa analizeze din mai multe puncte de vedere un text la prima vedere din "Craii de Curtea-Veche', singurul roman finalizat de decadentistul Mateiu Caragiale, iar subiectul al doilea a presupus scrierea unui text argumentativ despre calitatile umane, pornind de la o afirmatie a poetului-filosof Lucian Blaga. Daca literatura romana s-ar studia in liceele din Romania din perspectiva filosofica, elevii nu ar avea dificultati in rezolvarea subiectelor de acest gen, insa cei mai multi elevi se plang astazi ca profesorii nu-i ajuta prea mult sa inteleaga marile probleme existentiale ale omenirii.
Nici programa scolara nu le vine in ajutor. Cat timp sunt destul de multi elevi de clasa a XII-a nedumeriti in legatura cu existenta reala a zeilor sau a cuplului primordial si nu pot face deosebirea intre mitologic si real, pentru ca studiaza despre Dumnezeu la orele de Religie, pe principiul "crede si nu cerceta!', fara a face un curs de Istoria religiilor, care sa le elucideze misterele mitologiei, este greu de crezut ca aceiasi elevi care nu inteleg semnificatia mitului pot face o interpretare filosofica despre viziunea despre lume a lui Eminescu.