x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Unde îşi bagă coada Rus, face radiografii Laura Andreşan

Unde îşi bagă coada Rus, face radiografii Laura Andreşan

de Dan Constantin    |    25 Iul 2014   •   17:46

Ioan Rus, din scaunul de ministru al Transporturilor, anunţă o temporizare a investiţiei de autostrada Comarnic - Braşov.
La numai o lună de la preluarea portofoliului, Rus a ieşit public pe mai multe canale media pentru a-şi anunţa priorităţile. Prima dintre ele este aducerea profitului în companiile din subordine, obiectiv excelent în fond, dar imposibil de realizat în practică. În Europa, toate companiile publice de căi ferate îşi echilibrează bugetele prin subvenţii, la fel se întâmplă şi cu o serie de companii europene, iar flotele, cine le mai are, sunt protejate prin programe politice fiscale.
Prin prisma acestor argumente, intenţia domnului Rus de a aşeza România în poziţia de campioană a profiturilor în domeniile în care sunt acceptate subvenţiile primite de la stat, nu poate fi privită altfel decât un act demagogic. La politicieni, demagogia este un lucru obişnuit, aşa că obiectivul iluzoriu propus de noul ministru, surprinde însă reţinerea pe care o are faţă de programul de autostrăzi - un obiectiv asumat în programul de guvernare al cabinetului Ponta.

Rus ar dori mai multe drumuri rapide, preluând teza a lui Traian Băsescu, din timpul ministeriatelor acestuia la Transporturi, când pur şi simplu dezvoltase o aversiune faţă de construcţia de autostrăzi.  Tot de la Băsescu a luat Rus şi aversiunea faţă de suprataxa pe carburanţi, cea care prin cei 7 bani suplimentari în preţul carburantului a declanşat un război de doi lei între Ponta şi Palatul Cotroceni.
Tot în siajul lui Băsescu se mai află Rus şi atunci când îşi manifestă reţinerea faţă de autostrada Comarnic - Braşov, transmisă chiar la învestirea sa în funcţie.

Când Băsescu a lansat şopârliţa corupţiei, anunţul lui Rus ridică şi o problemă de legalitate. În dreptul comercial se numeşte testarea pieţei şi este o practică interzisă într-o fază avansată a unei negocieri, după licitaţie şi în preajma semnării contractului. Poziţia lui Rus are şi o componentă politică apăsătoare, deoarece premierul Ponta şi-a legat credibilitatea de această autostradă iar Rus şterge pe jos cu proiectul exact la o zi după ce Ponta anunţa că va cere sprijinul PSD pentru candidatura la Preşedinţia României.

Ioan Rus este perceput ca un trădător al guvernului, din 2012m de când a demisionat în plină luptă pentru evacuarea lui Băsescu de la Cotroceni. A revenit cu rezervă în partid spre nedisimulata satisfacţie a lui Băsescu. Rus pare acum o componentă a coabitării, trecut la anexele secrete. Desigur, poate fi doar o supoziţie că Ioan Rus este şi el şantajat de cineva, aşa cum a fost şi Antonescu, retras pe nepusă masă din USL. Să fie la mijloc anexele nedesecretizate ale achiziţiilor în contractul Frontiera, în care ar figura şi dealer-ul de maşini din Cluj? Frontiera se mişcă pe roţile celor 2000 de maşini livrate de Rus şi echipate de BAE. Ancheta în curs asupra contractului se poate apleca şi asupra acestei achiziţii masive, trecute ca import cu bază românească. Aceasta este evident o suspiciune la adresa unui om care doreşte să facă profit chiar şi acolo unde nu se poate.

În final rămânem la părerea că Ucu Rus este un om simpatic, mai ales în ipostazele în care îl vedea Laura Andreşan, cea care i-a descoperit aluniţe în locuri despre care nici chiar el nu ştia că le are.

×