x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Criza de timp

Criza de timp

de Cristian Crisbăşan    |    14 Feb 2010   •   00:00
Criza de timp
Sursa foto: Cristian Crisbăşan/

Pentru că nu acordă nici o valoare timpului şi ca dimensiune pragmatică a vieţii sale, românul este mereu în "criză de timp". El nu a învăţat să conceapă dimensiunea temporală a trăirii şi într-un folos utilitar. Timpul nu este în nici un fel. Numai noi putem să fim într-un fel sau altul faţă de timp - să-l folosim cum ne trebuie în folosul nostru sau greşit în defavoarea noastră.



O dată ce folosim timpul în mod pozitiv ca ingredient fundamental al planificării vieţii - prin conceptul unei gândiri pe termen lung - ne dăm seama că timpul capătă brusc o valoare financiară. Şi putem calcula simplu cât ne costă timpul pierdut, timpul mort.

Însă observaţia directă ne arată că românul "se trezeşte mereu prea târziu". Şi că sărăcia lui provine şi dintr-o proastă administrare a acestei averi naturale: timpul. Asta pentru că el îşi consumă mereu timpul în treburi mărunte. Şi pentru că, încurcându-se reciproc, românii îşi risipesc timpul unii altora.

Se ştie că românul "nu are timp" să-şi facă necesarele controale medicale de două ori pe an. El ajunge mereu la medic "prea târziu", când devine foarte greu sau imposibil să mai fie tratat eficient şi vindecat. Românul întârzie, îşi dă seama mereu "prea târziu" de iminenţa unei scadenţe (un termen anume) într-o privinţă a vieţii sale pentru care ar fi trebuit să planifice de mult. Astfel, el trăieşte paradoxala situaţie că, deşi este mereu pe fugă, niciodată nu "are timp".

Şi asta este o tară generală, o deficienţă a unui anumit mod de gândire. Aşa cum românul ajunge prea târziu la medic, tot aşa, de exemplu, clienţii agenţiilor de publicitate se trezesc mereu "prea târziu" că pentru a lansa un produs au nevoie şi de o campanie. Astfel, cei care vor trebui să lanseze campania vor fi puşi sub imensa presiune a face într-o lună ceva ce s-ar face în mod normal în trei luni. Toată lumea "vrea să fie gata ieri". Toată lumea vrea repede, bine şi cât mai ieftin. Or, se ştie că în domeniile creative există o triangulaţie de trei factori: timpul, calitatea şi costurile. Viaţa demonstrează că nu se pot îndeplini concomitent cele trei criterii. Dacă este repede şi bine, nu se poate să fie ieftin. Dacă e ieftin şi repede, atunci rezultatul e mediocru sau prost. Şi dacă este să fie excepţional, atunci ori e scump, ori durează mult. Această situaţie provine şi dintr-o desconsiderare crasă a creativităţii. Comanditarii de diverse proiecte (publicitate, mass-media, comunicare, marketing etc.) cred în mod greşit că ar fi uşor să creezi imagini, grafică, strategii, concepte, lay-out-uri, afişe şi alte asemenea. Ei cred deci că, dacă asta este ceva uşor, poate fi făcut şi repede, şi ieftin, şi să le placă lor. Pentru că singurul lor criteriu de evaluare este "îmi place/nu-mi place", fără argumente. Şi atunci ne trezim în situaţia în care creativitatea este plătită prost, tratată cu aroganţă şi desconsiderare şi supusă unor presiuni incorecte. Mai departe, clientul - în tradiţia stupidă a dictonului "clientul nostru, stăpânul nostru", fiindcă, nu-i aşa, el "dă banul" - se simte dator să te înveţe pe tine, creativul, cum să faci să-i placă lui, fără să înţeleagă o iotă din meseria ta. Tu însă înţelegi perfect ce face el şi ce are nevoie. Dar el nu te ascultă, el vrea ca el, să-i placă lui, că el plăteşte. Dacă faci ca el şi iese prost, e numai vina ta. Dacă iese bine, e meritul lui. Este ca şi cum o tânără "pitz" bolnavă de apendicită îi cere medicului s-o opereze prin anus, ca să nu se vadă "cicatricea" pe burtică atunci când se va duce cu "iubi" pe plajă la Mamaia la "fitze", în costumul ei de baie minuscul de 100 de euro centimetrul  pătrat de textilă.

×
Subiecte în articol: dreptul la excepţie