Regizorul a ales cu ezitări actriţele din rolurile principale ale filmelor sale, mai lesne i-a fost să întroneze în rolurile principale actorii bărbaţi, chiar dacă uneori s-a răzgândit cu inspiraţie şi a recurs la înlocuiri ale vedetelor masculine. A avut o preferinţă în materie de actriţe și le-a distribuit în roluri de mare greutate. Un exemplu este Ioana Pavelescu, cea care a jucat rolul principal feminin din capodopera „Osânda”, care a mai interpretat partitura unei informatoare la Siguranţă, pozând în revoluţionară în altă peliculă a lui Nicolaescu. Totuşi, cu dificultate, Nicolaescu se hotăra cui să-i ofere rolul feminin în filmele sale. L-am întrebat pe valorosul regizor cum de nu-l tentează să realizeze un film cu viaţa senzaţională a Mariei Tănase. Cu iubirile ei năvalnice cu şefi ai serviciilor secrete occidentale, inclusiv cu şeful serviciului românesc Eugen Cristescu, în fruntea listei iubirilor Măriei de zbor cosmic aflându-se şi dragostea cu ţăranul genial Brâncuşi. La întrebarea mea despre planurile unui film cu sclipitoarea Maria Tănase, Sergiu Nicolaescu mi-a zis că de peste un an se gândeşte la un film cu teribila cântăreaţă, dar nu s-a fixat asupra femeii căreia să îi dea strălucitorul rol. Îl căutau marile soprane cu anvergură internaţională ale României, sugerându-i să le acorde lor rolul Măriei. Sergiu Nicolaescu era tentat să o distribuie în rolul Mariei Tănase pe Jojo, o aprecia cum a evoluat în partitura „Orient Expres”, erau și poze cu Maria Tănase şi Jojo în pălării şi rochii ale epocii, semănau. L-am mai întrebat pe Nicolaescu cum nu-i dă ghes să facă o ecranizare după un roman formidabil de dragoste, „Fiul risipitor”, scris de romancierul român Radu Tudoran, autorul bijuteriei „Toate pânzele sus”. Mi s-a confesat că nici în acest proiect nu a găsit cea mai potrivită interpretă a complicatei, fermecătoarei Eva, devenită sclavă a iubirii pustiitoare după un bărbat chinuitor.