12:37 • Falsificatorul de artă Daniele Donde - un italian care şi-a făcut o profesie din a produce şi vinde tablouri falsificate - a deschis, joi, la Timişoara o expoziţie cu peste o sută de tablouri.
Falsificatorul de artă Daniele Donde - un italian care şi-a făcut o profesie din a produce şi vinde tablouri falsificate - a deschis, joi, la Timişoara o expoziţie cu peste o sută de tablouri.
UNIC. Cele 101 tablouri sînt copii ale unor opere semnate Gustav Klimt, Vincent Van Gogh sau Claude Monet. Piesele sunt expuse într-o sală a unui hotel de patru stele din oraşul de pe Bega, iar costurile acestora sunt semnificativ mai mici decât preţurile lucrărilor originale. “Sărutul lui Klimt este evaluat la 150-200 de milioane de dolari. Arta a devenit o pasiune exclusivistă. Copia mea costă 2.000-3.000 de euro, adică preţul acestei lucrări acum 50 de ani. Iar acest preţ este promoţional pentru România, pentru că, la Monte Carlo, această lucrare are, bineînţeles, altă valoare”, a declarat Daniele Donde. Artistul spune că decizia lui de a veni la Timişoara se datorează succesului avut la Bucureşti, mai apoi la Belgrad, unde a avut şi clienţi români. Expoziţia va fi deschisă pînă în 22 iunie.
CULTUL FALSULUI. Născut într-o familie bogată italiană ce făcea afaceri în industria chimică, el a crescut înconjurat de artă. Bunicul său investea în opere de artă, iar în familie nu se vorbea decît despre artă, tablouri şi muzee. Pe el îl interesa mai mult atunci să se distreze şi să-şi schimbe maşina în fiecare lună: „Nu mai suportam arta în anii '70-'80". Visa să moştenească colecţia de artă a familiei pentru a o putea vinde şi a continua să ducă o viaţă fără griji. După moartea bunicului şi apoi a tatălui, Donde a moştenit într-adevăr colecţia şi a aflat cu stupoare că peste jumătate din tablouri erau falsuri: "Eram distrus, se prăbuşea un mit, nu mai puteam să contez pe acei bani pe care visam să-i investesc într-o viaţă plăcută. Şi afacerile familiei mergeau prost, era un moment de criză totală". El a angajat atunci detectivi particulari şi a aflat astfel de existenţa unei reţele de galeriştii şi falsificatori. Astfel şi-a dat seama că, dacă tatăl şi bunicul său, care erau cunoscători de artă, nu puteau deosebi originalurile de falsuri, „arta falsului era superioară artei adevărate”. El a reunit falsificatorii şi le-a spus să lucreze pentru ca el să-şi poată recupera banii şi i-a ameninţat cu închisoarea dacă nu erau de acord. Aşa s-au născut „falsurile autentificate”, declarate, iar palatul Donde a devenit o adevărată academie de artă. Un an mai tîrziu a organizat prima expoziţie de la Roma, iar ziarele l-au numit „primul falsificator legal din istoria artei”. Chiar dacă a fost arestat la numai o oră de la deschiderea expoziţiei, Donde a lansat un nou curent, numit „faux art”, în care lucrările erau false, dar declarate, cu un certificat în acest sens.