Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Cenuşa din permafrost

Cenuşa din permafrost

27 Sep 2008   •   00:00

Un studiu publicat recent în revista Science arată că stratul de sol permanent îngheţat nu se va topi în ritmul alarmant prezis de o serie de cercetători. Unul dintre autorii studiului, Duane G. Froese, de la Universitatea din Alberta, Canada, spune că, în urma unor cercetări efectuate la o adâncime de câţiva metri în permafrost, au fost găsite resturi de materii vulcanice, ceea ce poate însemna că aceste porţiuni permanent îngheţate pot suporta, pe termen mai lung decât s-a arătat până în prezent, efectele încălzirii globale. Pentru a-şi susţine teoriile, echipa de oameni de ştiinţă a analizat un bloc de gheaţă descoperit într-o mină din Yukon, Canada. În inima acestui bloc au găsit cenuşă vulcanică veche de aproximativ 740.000 de ani. La o analiză mai detaliată, profesorul Froese şi colegii săi au observat că cenuşa s-a depus după formarea bucăţilor de gheaţă în interiorul permafrostului, ceea ce denotă faptul că această suprafaţă îngheţată are cel puţin aceeaşi vârstă cu resturile vulcanice, scrie cotidianul New York Times, analizând studiul publicat în Science. În consecinţă, stratul de permafrost de la Yukon şi-a menţinut starea fizică în timpul perioadelor în care climatul a fost mai blând decât acum, mai ales într-o perioadă considerată critică.

Presiuni la Phenian

Statele Unite şi China vor face presiuni asupra Coreii de Nord, pentru respectarea acordului de îngheţare a programului nuclear. Anunţul a fost făcut de Casa Albă, după o convorbire pe această temă între preşedintele Statelor Unite, George W. Bush, şi omologul său chinez, Hu Jintao, informează Deutsche Welle. Cei doi lideri s-au angajat la o serie de eforturi susţinute pentru a convinge regimul de la Phenian să respecte înţelegerea încheiată în iunie şi să pună capăt programului său nuclear, în schimbul unor ajutoare substanţiale din partea Occidentului.

Eforturi susţinute pentru criza actuală

Productivitatea agricolă tot mai scăzută şi creşterea continuă a cererii au fost principalele teme dezbătute la o reuniune a membrilor Institutului de Studiere a Orezului, organizată, la finele săptămânii trecute, la Los Banos, Filipine. Reuniunea a coincis cu publicarea, de Organizaţia pentru Alimente şi Agricultură din cadrul Naţiunilor Unite, a unui raport alarmant, în care se arată că preţurile mari la alimente au dus la creşterea numărului de săraci în lume – respectiv 925 de milioane de oameni.

Proiect ecoturistic în Rwanda

O iniţiativă îndrăzneaţă în Rwanda i-a adus aprecieri internaţionale ecologistului Edwin Sabuhoro. Tânărul rwandez, care a efectuat studii postuniversitare la Institutul pentru Conservare şi Ecologie Durrell din Anglia, a elaborat un program de conservare a habitatelor de gorile din Parcul Naţional al Vulcanilor şi a înfiinţat satul cultural Iby’Iwacu în nordul ţării. Este o iniţiativă bazată pe ecoturism, la care participă toţi localnicii. Până în prezent, rezultatele sunt uimitoare – veniturile de pe urma acestui proiect au crescut cu 40% şi sunt atribuite exclusiv locuitorilor acestui sat, iar braconajul la gorile a scăzut cu aproximativ 60%.

Curenţi calzi de Costa Rica

O echipă internaţională de oameni de ştiinţă a detectat curenţi de apă caldă de-a lungul coastei pacifice a Costa Rica, informează Science Daily. Mişcarea este mai mare decât cea prezentă pe crestele vulcanilor subacvatici, ceea ce sugerează că o zonă considerată cândva pustie este de fapt populată de viaţă marină. Potrivit cercetătorilor, această zonă poate să dezvăluie informaţii importante pentru înţelegerea dezvoltării ecosistemului subacvatic de aici. “Zona este relativ caldă şi probabil că există nutrienţii necesari pentru a susţine o serie de forme de viaţă pe care le regăsim aici” a spus Carol Stein, profesor de ştiinţe naturale la Universitatea din Illinois, Chicago, adăugând că o posibilă cauză a fluxului rapid de apă de aici este prezenţa unei reţele complexe de fisuri ale scoarţei terestre aflată sub apă.

Barieră chimică

Cercetătorii englezi au descoperit un “ecuator chimic” în nordul Australiei, barieră care desparte aerul poluat din Asia de Sud-Est de atmosfera necontaminată a oceanului sudic care înconjoară Antarctica, scre NewScientist. Desoperirea îi va ajuta pe oamenii de ştiinţă să creeze simulări precise ale modului în care sunt transportaţi agenţii poluanţi în atmosferă şi să analizeze impactul acestora asupra mediului înconjurător. Bariera a fost descoperită în timpul unui zbor cu un avion dotat cu echipament special pentru detectarea substanţelor chimice din atmosferă, aflându-se la 50 de kilometri distanţă la nordul Australiei.

Subiecte în articol: eco