Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Descoperire la Harvard. Tehnologie de control a celulelor stem care regenerează creşterea danturii

30 Mai 2014   •   20:29
Sursa foto: Thinkstock

Conform informaţiei publicate de Science Translational Medicine, stomatologii au de ce să se teamă pentru viitorul lor profesional! O echipă de cercetători a Universităţii Harvard a descoperit o tehnologie prin care pot regenera creşterea dentiţiei.

Cu un potenţial imens în repararea sau regenerarea ţesuturilor distruse, celulele stem - celule care posedă capacitatea de a se transforma intr-o mare diversitate de celule diferentiate (celule nervoase, hepatice, etc.) - reprezintă fără îndoială marea descoperire a medicinei moderne.

Procedura folosită de echipa de la Harvard pare să fi sărit în realitate direct din filmele science-fiction, echipa a utilizat o rază laser de slabă putere pentru a stimula celulele stem responsabile de creşterea danturii şi pentru a le încuraja să formeze dentină - substanţă proteică, bogat mineralizată, care formează masa principala a dintelui.

A number of biologically active molecules, such as regulatory proteins called growth factors, can trigger stem cells to differentiate into different cell types.

Rezultatul cu adevărat remarcabil al cercetării efectuate la Harvard este modul în care mecanismele procesului de transformare a celulelor stem în celule specializate, în acest caz dentină, au putut fi controlate cu atât de mare precizie prin intermediul unor molecule active din punct de vedere biologic - proteine regulatoare, numite şi factori de creştere.

Precedentele încercări în acest domeniu plecau de la izolarea celulelor stem în condiţii de laborator până în momentul în care căpătau natura şi forma dorită şi puteau fi transplantate în organismul din care fuseseră extrase.

Cercetătorii spun că actuala metodă, bazată pe utilizarea laserului, mult mai rapidă şi mai puţin invazivă decât cea descrisă mai sus, şi-a dovedit eficienţa în testele de laborator şi cele pe animale. Aplicaţiile acestei tehnologii revoluţionare sunt multiple, de la vindecarea rănilor, regenerarea oaselor sau a altor ţesuturi sau organe.