x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Facebook poate trezi invidia

Facebook poate trezi invidia

11 Feb 2013   •   22:18
Facebook poate trezi invidia

Potrivit unui studiu realizat recent de cercetătorii germani din cadrul Universităţii Humboldt din Berlin şi Universităţii Tehnice din Darmastadt, unii utilizatori ai reţelei de socializare Facebook pot deveni invidioşi sau chiar deprimaţi după ce privesc imagini ce ilustrează aspecte legate de vacanţe luxoase, relaţii amoroase fericite sau succese profesionale postate de prieteni, colegi sau chiar persoane necunoscute.

Reacţii surprinzătoare. Facebook, cea mai mare reţea de socializare la nivel mondial, este folosită în prezent de peste 1 miliard de utilizatori. Savanţii germani au constatat, cu surprindere, că aproximativ 33% dintre cei care apelează la serviciile reţelei se confruntă cu o stare de disconfort şi o nemulţumire crescândă faţă de propriile vieţi după ce vizionează imagini afişate de alţi utilizatori. Paradoxal, cei mai afectaţi de astfel de instantanee sunt cei care nu obişnuiesc să afişeze, la rândul lor, niciun fel de imagini pe Facebook. Potrivit cercetătoarei Hanna Krasnova, de la Universitatea Humboldt, specialiştii au constatat cu surprindere existenţa unui număr mare de utilizatori pentru care accesarea Facebook reprezintă o experienţă negativă, trezindu-le sentimente de singurătate, frustrare sau teamă. O consecinţă firească a acestui fenomen o poate constitui abandonarea Facebookului de către cei afectaţi sau, în cel mai bun caz, reducerea numărului de accesări
 
Vacanţa, “mărul discordiei”. Specialiştii germani au constatat că postările ce au drept subiect imagini de vacanţă par a trezi cel mai acut sentiment de invidie, peste 50% dintre utilizatorii Facebook manifestându-şi “admiraţia” faţă de instantaneele respective. Poziţia secundă în rândul motivelor apariţiei invidiei printre utilizatorii reţelei sociale amintite o ocupă, în mod surprinzător, felicitările primite cu ocazia zilei de naştere sau a onomasticii. La această categorie, există două motive diferite ce pot trezi sentimentul de invidie al unui user: pe de o parte, numărul de mesaje primite cu ocazia momentului aniversar menţionat; pe de altă parte, numărul de “like”-ri primite de mesajele sau imaginile postate de cel anivesat. Oamenii de ştiinţă au concluzionat, în urma recentului studiu, că imaginile postate de unii utilizatori ai Facebook ce ilustrează
imagini din vacanţă sau alte evenimente fericite din viaţa lor, pot trezi invidia altor “useri” ai reţelei, declanşând o stare de insatisfacţie faţă de propria existenţă

Fericirea sau aspectul fizic ? În urma cercetărilor, oamenii de ştiinţă au constatat că utilizatorii Facebook cu o vârstă medie de 35 de ani par a resimţi o invidie mai mare atunci când vizionează imagini ce redau o viaţă de familie fericită a altor useri, în timp ce femeile par să invidieze mai mult aspectul fizic al altor “cliente” ale reţelei.
Invidia pare să îi fi determinat pe unii utilizatori ai Facebook să îşi exagereze propriile calităţi, doar din dorinţa de a-şi crea o “imagine mai bună” care să egaleze sau să depăşească performanţele altor. Astfel, bărbaţii sunt tentaţi să îşi promoveze în bunăstarea materială, iar femeile încearcă să îşi promoveze “la parametri superiori” calităţile fizice şi dorinţa de socializare. Cercetătorii au apelat la un eşantion alcătuit din 600 de persoane pentru a efectua, în paralel, două experimente. Primul a avut vedere intensitatea, cauzele şi manifestările sentimentului de invidie provocat de Facebook. Deşi, subiecţii participanţi în cadrul studiului au fost,în totalkitate, de origine germană, savanţii sunt de părare că apariţia invidiei în urma folosirii Facebook poate fi considerat   un fenomen de amploare mondială. Pe de altă parte, savanţii sunt de părere că furnizorii de servicii cu ajutorul Internetului se pot confrunta cu un pericol major. Utilizatorii care devin invidioşi în urma vizionării unor imagini “provocatoare” pe Facebook, pot renunţa la folosirea reţelei, afectând serios traficul sau chiar funcţionalitatea unor platforme destinate asigurării serviciilor respective.

×
Subiecte în articol: facebook