Jurnalul.ro Tech Ştiinţă În 20 de ani vom avea dovada existenţei extratereştrilor

În 20 de ani vom avea dovada existenţei extratereştrilor

de Agerpres    |    06 Iul 2011   •   10:01

La o conferinta sustinuta recent la Sankt Petersburg astronomul rus Andrei Finkelstein, directorul Institutului de Astronomie Aplicata din cadrul Academiei Ruse de Stiinte, a precizat ca extraterestrii exista cu certitudine si am putea obtine dovada incontestabila a existentei lor in viitorii 20 de ani, conform site-ului Space.com.

"Aparitia vietii este o lege a naturii la fel de inevitabila ca si formarea atomilor. Exista legi fundamentale ce se aplica la scara intregului Univers', a declarat el in cadrul conferintei, conform agentiei ruse Interfax.

Tinand cont de faptul ca aceste legi fundamentale au permis aparitia si evolutia vietii pe Pamant, ele au functionat si functioneaza la fel si in alte parti ale Universului, stand la baza aparitiei unor alte specii inteligente.

Andrei Finkelstein a mai adus in sprijinul rationamentelor sale faptul ca in ultimii ani astronomii au descoperit numeroase exoplanete, mai mult de 1.000, iar unele dintre aceste planete au orbite in asa-numitele "zone habitabile', zone in care apa poate exista in stare lichida - suficient de apropiate de steaua in jurul careia graviteaza pentru ca apa sa nu inghete, dar si suficient de indepartate pentru ca apa sa nu se evapore. Omul de stiinta rus este convins ca pe aceste planete exista viata, daca exista si apa.

Mai mult decat atat, el sustine ca programele care isi propun cautarea vietii inteligente in Univers, asa cum este celebrul SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence) - o retea mondiala de radiotelescoape care incearca sa detecteze eventualele semnale radio emise de potentiale civilizatii extraterestre - vor reusi contactul cu o astfel de civilizatie in cel mult 20 de ani.

Pentru ca aceasta predictie curajoasa a savantului rus sa se implineasca, este nevoie totusi sa coexiste o serie de conditii: Trebuie sa existe o planeta pe care sa se afle o civilizatie extraterestra avansata suficient pentru a fi capabila sa transmita semnale radio sau optice de inalta putere in Univers. Aceasta civilizatie trebuie sa se afle la cel mult 20 de ani lumina distanta pentru ca un eventual semnal radio lansat in eter in prezent sa ajunga pe Pamant in cel mult 20 de ani. In cazul in care civilizatia s-ar afla la o distanta mai mare de 20 de ani lumina nu putem decat spera ca a inceput sa lanseze semnale radio sau optice in Univers cu mult timp mai devreme, astfel incat ele vor ajunge totusi in urmatorii 20 de ani.

Desi descoperirea vietii in Univers pare o sarcina dificila, exista si alti astronomi care sustin ca prezicerea lui Finkelstein este foarte realista. Mai mult decat atat, ei au propus o ecuatie care tine cont de toate conditiile care trebuie indeplinite pentru a descoperi viata pe alte planete, iar conform acestei ecuatii, un interval de timp de 20 de ani reprezinta o estimare foarte buna a timpului necesar, tinand cont si de evolutia noastra stiintifica si tehnologica, pana la detectarea unui semnal extraterestru.
Seth Shostak, astronom de la SETI Institute din Mountain View, California, a estimat in urma cu 5 ani, intr-un studiu, ca vom descoperi viata extraterestra inteligenta in aproximativ 25 de ani. "Poate ca Finkelstein mi-a citit lucrarea', a declarat el, precizand insa ca este in perfect acord cu profetia savantului rus.

Shostak a explicat ca Institutul SETI si-a indreptat radiotelescoapele spre cateva mii de sisteme solare in ultimii 50 de ani si nu au identificat niciun semnal ce ar fi putut fi trimis deliberat in spatiu de o civilizatie extraterestra. Tinand insa cont de faptul ca tehnologia continua sa se dezvolte, Shostak spera ca in urmatorii 20 de ani sa poata cauta aceste semnale intr-un numar de peste 1 milion de sisteme solare, iar pe cel putin unul dintre aceste sisteme solare ar putea fi casa unei specii extraterestre inteligente.

Aceasta supozitie a lui Shostak, 1 civilizatie dintr-un milion de sisteme solare cercetate, respecta asa-numita "ecuatie a lui Drake'. Aceasta ecuatie creata de Frank Drake (de asemenea cercetator in cadrul Institutului SETI) analizeaza diferiti factori pentru a evalua numarul de civilizatii inteligente si capabile sa transmita semnale radio sau optice, la un moment dat, in galaxia noastra.

Drake si Shostak au calculat ca in galaxia noastra ar trebui sa existe in orice moment aproximativ 10.000 de civilizatii extraterestre care transmit mesaje. Avand in vedere faptul ca in galaxia noastra exista 100 de miliarde de stele, concluzia probabilistica sustine ca aproximativ 1 din 10 milioane de stele ar trebui sa aiba pe orbita o planeta pe care sa existe viata inteligenta, care sa transmita mesaje.
"Daca nu vom reusi sa contactam niciun semnal extraterestru dupa ce vom analiza 10 milioane de stele sau chiar 100 de milioane de stele pana in 2050, s-ar putea sa fi trecut cu vederea alti factori. Evident ca exista si posibilitatea sa nu dam peste nicio civilizatie pentru ca pur si simplu nu exista nicio alta civilizatie in galaxia noastra, dar consider ca acesta varianta este ultima pe lista probabilitatilor', a mai adaugat Shostak.

Subiecte în articol: univers extraterestri galaxie civilizaţie