Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Info

Info

21 Feb 2009   •   00:00

21 februarie 2009

Tratament împotriva "ruginii negre”
Oamenii de ştiinţă speră să fi găsit o soluţie pentru aşa-numită boală "rugina neagră” (Puccinia graminis), care afectează grâul, transmite Reuters. Experţii de la Institutul de Biologie din Zurich (Germania) şi Centrul John Innes din Marea Britanie au identificat două gene care protejează grâul împotriva acestei boli provocate de o ciupercă. Potrivit revistei Science, citată de Reuters, noile studii arată cum cele două gene pot salva, anual, milioane de hectare de grâu "ruginit”. Simon Krattinger de la institutul sus-amintit susţine că soluţia la această problemă este grâul modificat genetic care să confere rezistenţă la această ciupercă. Până să-şi exprime o poziţie categorică în acest sens, cercetătorii mai au de studiat felul în care una dintre gene produce o proteină care transportă molecule într-o celulă care ajută la lupta împotriva bolii. (A.A.)

CO2, fertilizator pentru pădurile tropicale?

Pădurile absorb aproximativ 20% din emisiile combustibilului fosil, se arată într-un studiu realizat de cercetătorii britanici în colaborare cu o echipă de specialişti în climatologie din Gabon. Oamenii de ştiinţă au observat că în pădurile tropicale copacii au crescut mai înalţi în ultimii 40 de ani, iar în prezent ei absorb, din atmosferă, 20% din emisiile carburanţilor fosili, informează Reuters. Pentru a ajunge la această concluzie, cercetătorii au studiat, timp de patru decenii, 250.000 de copaci din pădurile tropicale din lumea-ntreagă. Deocamdată experţii nu şi-au putut explica motivul pentru care aceşti copaci cresc mai înalţi decât alţii, dar studiază ipoteza conform căreia dioxidul de carbon din atmosferă funcţionează ca un fertilizator. (A.A.)

Misterioase pietre la rinichi
Specialiştii chinezi încearcă să-şi dea seama ce se ascunde în spatele misterului pietrelor la rinichi, pe care tot mai mulţi copii le acuză. Aproximativ 300.000 de micuţi suferă de pietre la rinichi şi de alte boli ale acestor organe, iar autorităţile medicale au fost până nu demult convinse că de vină este laptele contaminat cu melamină, care a ucis deja şase copii. Dar au apărut şi alte cazuri de pacienţi minori cu boli similare, care nu au legătură cu scandalul care a lovit China anul trecut, scrie Reuters, citând Ministerul Sănătăţii de la Beijing. "Numărul acestor copii a crescut dramatic. Aceste cazuri ar putea avea legătură cu felul în care sunt hrăniţi ei sau cu mediul în care trăiesc familiile din care provin”, a declarat un purtător de cuvânt al ministerului. Recentele investigaţii ale autorităţilor au arătat că cel mai vândut lapte pentru copii – produs de compania Dumex (o filieră a Grupului Danone) – nu conţine melamină, aşa cum au acuzat iniţial părinţii copiilor bolnavi de pietre la rinichi. Pe de altă parte, un studiu realizat în provincia Gansu (nord-vestul Chinei) a arătat faptul că 5,6% dintre copiii cu pietre la rinichi nu au consumat nici un fel de lapte aflat pe piaţă la ora actuală. (A.A.)

Rechinii suferă de pe urma crizei mondiale

Şi rechinii suferă de pe urma crizei economice globale, informează Reuters. Cercetătorii de la Universitatea din Florida (SUA) au observat că încă de anul trecut numărul atacurilor rechinilor a scăzut simţitor. În 2008, a fost înregistrat cel mai mic nivel al acestor atacuri, în lume înregistrându-se 59 de cazuri pe tot parcursul anului, faţă de 71 de cazuri în 2007. Din cauza crizei econmice, tot mai puţini oameni şi-au luat vacanţă/concediu, spune expertul George Burgess. Americanul susţine totodată că o scădere asemănătoarea a fost înregistrată şi după atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001, când Statele Unite au început să resimtă primele semne ale recesiunii. În ultimii ani, mai spune Burgess, atacurile cele mai mute s-au înregistrat în zonele izolate ale lumii, cum sunt insulele Cocos din Oceanul Indian. În 2008, 41 de persoane din Statele Unite, dintre care 32 de cazuri au fost înregistrate doar în statul Florida, au fost atacate de rechini. (A.A.)

Subiecte în articol: stiri