Jurnalul.ro Tech Ştiinţă "Mamutul" viu de 2.000 de ani

"Mamutul" viu de 2.000 de ani

de Anca Aldea    |    14 Mar 2010   •   00:00
"Mamutul" viu de 2.000 de ani

Una dintre cele mai atrăgătoare şi mai căutate staţiuni montane din Statele Unite a fost ridicată pe un vulcan încă activ. Muntele Mammoth (Mamut, n.r.) din California, format după o serie de explozii vulcanice care au început în urmă cu aproximativ 110.000 de ani şi au durat 50.000 de ani, a devenit în ultima vreme subiect de cercetări geologice, conduse de Gail Mahood de la Institutul Stanford.

Sub stratul de peste 3,5 metri de zăpadă, roca vulcanică le-a dezvăluit cercetătorilor un bogat bagaj informaţional legat de erupţii şi seisme provocate de-a lungul vremii de "Mamutul californian", înalt de 3.371 de metri. Specialiştii au descoperit că activitatea geologică a muntelui a apărut mai devreme decât se estima. S-a format brusc, "cel mai probabil în ultimii 2.000 de ani", spune Mahood.

Fenomenul este direct legat de apariţia în apropierea "Mamutului" a doi vulcani - Mono şi Inyo - care au o vechime de aproximativ 9.000 de ani. Potrivit Buletinului Societăţii Seismologice din SUA, citat de presa de peste Ocean, cu ajutorul mostrelor de lavă prelevate din caldeira (depresiune sub formă de căldare) Long Valley - un crater uriaş format în urmă cu circa 760.000 de ani (în Pleistocen), lung de 32 de kilometri, lat de 18 km şi adânc de 914 metri - au fost identificate patru perioade de activitate vulcanică relativ recentă, care au modelat regiunea în ultimii 190.000 de ani.

Cea mai recentă activitate a început în urmă cu aproximativ 9.000 de ani şi continuă până în zilele noastre, în această perioadă, respectiv acum circa două milenii, făcându-şi apariţia Muntele "Mamut". Mahood şi echipa sa de geologi de la Institutul Stanford nu au pronosticuri prea bune, dar sunt îndepărtate: o erupţie este de aşteptat în următorii 100 de ani, însă puterea ei nu va fi distrugătoare.

Atracţia turistică pe care o oferă acest mastodont din rocă vulcanică se află în vecinătatea celui mai vechi lac din emisfera vestică - Lacul Mono, a Parcului Yosemite şi a Rezervaţiei John Muir. Priveliştea este încântătoare, iar potenţialul turistic se menţine în toate anotimpurile, pe coama muntelui organizându-se deopotrivă partide de schi iarna şi întreceri de mountain bike vara, iar lacurile care înconjoară această minunăţie îi primesc pe turiştii din toate colţurile Americii care vin aici să pescuiască.

Subiecte în articol: zoom