Jurnalul.ro Tech Ştiinţă O lume dispărută, descoperită sub apele Atlanticului

O lume dispărută, descoperită sub apele Atlanticului

11 Iul 2011   •   21:00

Scufundata si ingropata sub straturi de sedimente in Atlanticul de Nord se afla o lume veche, cu defileuri ce au fost odinioara taiate de rauri si varfuri ce au apartinut unor munti, o lume care, conform geologilor, are o vechime de peste 56 de milioane de ani, transmite LiveScience.com, citat de Agerpres.

'Arata ca o harta a unei tari scufundate. Este un teritoriu fosilizat si conservat la 2 kilometri sub sedimentele de pe fundul oceanului', a sustinut Nicky White, geolog la Universitatea Cambridge si coordonator al echipei care a facut aceasta descoperire. Deocamdata a fost identificat un teritoriu scufundat de 10.000 de kilometri patrati, aflat la vest de Insulele Orkney-Shetland. Geologii sustin ca acest teritoriu scufundat ar fi facut parte dintr-o regiune mai extinsa care s-ar fi continuat prin Scotia spre Norvegia, o lume calda si umeda, inainte de aparitia oamenilor.

Aceasta descoperire a fost facuta cu ajutorul datelor culese cu un in­stru­ment avansat de ecolocatie. Aer sub presiune este eliberat din cilindri metalici producand unde sonore care calatoresc spre adancurile marine si dincolo de acestea, in straturile de sedimente. De fiecare data cand aceste unde intalnesc o schimbare in materialul prin care trec, trimit un ecou inapoi spre cercetatori, sistem asemanator unui sonar. Microfoanele tinute sub vasele de cercetare inre­gi­streaza aceste sunete, iar in­for­matiile obtinute pot fi folosite pentru crearea unor imagini tridimensionale din profunzimea straturilor de sedimente.

Geologii au identificat opt cursuri ale unor rauri importante, iar mostrele de sedimente culese au dus la identificarea unor particule de polen si de carbune, dovezi ale vietii biologice de suprafata. Dedesubtul si deasupra acestor depozite au fost i­dentificate sedimente ma­rine, inclusiv mici fosile de anima­le nevertebra­te, indicand faptul ca acest continent s-a ridicat din valuri si a sfarsit prin a fi inghitit de valuri. 'Este ca un sandvis de viata terestra intre felii de paine din viata ma­rina', a mai explicat Nicky White, adau­gand ca principa­la preocupare a oamenilor de stiin­ta este de a in­te­lege ce a dus la ridicarea din ocean a acestui continent si apoi la scufunda­rea sa dupa doar 2,5 mili­oane de ani, un interval de timp extrem de scurt in termeni geologici.

Subiecte în articol: stiinta