Jurnalul.ro Tech Ştiinţă "Oraşul dinozaurilor", un Disneyland în devenire

"Oraşul dinozaurilor", un Disneyland în devenire

de Anca Aldea    |    14 Feb 2010   •   00:00
"Oraşul dinozaurilor", un Disneyland în devenire
Sursa foto: STR/AFP/MEDIAFAX

Cercetătorii chinezi au scos la lumina zilei aproximativ 3.000 de urme de dinozauri, care au populat, în urmă cu 100 de milioane de ani, regiunea care poartă astăzi denumirea de Shandong Zhucheng sau "oraşul dinozaurilor", cum mai este cunoscut, adăposteşte în prezent 30 de situri arheologice şi - se spune - este cea mai mare "mină" de rămăşiţe fosilizate ale animalelor preistorice.

Arheologii au excavat trei luni pentru a scoate la suprafaţă urmele paşilor de dinozauri - este vorba de cel puţin şase specii, iar lungimea amprentelor variază de la 10 la 80 de centimetri. Curios este faptul că toate urmele par să se îndrepte în aceeaşi direcţie, notează profesorul Wang Haijun de la Academia de Ştiinţă din China. Să fi fost un grup care migra spre alte ţinuturi? Sau dinozauri erbivori care fugeau din calea unor prădători sau a unor pericole naturale? Întrebările rămân deocamdată fără răspuns, cercetătorii insistând că este nevoie de timp şi analize laborioase pentru a oferi verdictul final.

"Oraşul dinozaurilor" şi-a căpătat notorietatea internaţională în anii 1960. Două decenii mai târziu, aici a fost descoperită cea mai mare fosilă de hadrosaurid din lume, un erbivor înalt de aproximativ opt metri, denumit "dinozaurul cu cioc de raţă". Săpăturile au continuat, iar în prezent, China se poate lăuda, şi pe bună dreptate, cu "o avere" de aproximativ 50 de tone de fosile scoase din sit-urile de la Zhucheng.

Chinezii fac astăzi cercetări de elită în ţara lor, investind miliarde de dolari în domenii precum arheologia şi paleontologia. Proiecte sunt cu nemiluita, după cum remarcă un corespondent al cotidianului The Washington Post. Comunitatea ştiinţifică internaţională şi-a îndreptat privirea, în ultimul deceniu, înspre China, unde au fost descoperite tot mai multe rămăşiţe de dinozauri. Din China a venit vestea, în martie 2009, că unii dinozauri aveau puf, acest lucru făcându-i pe cercetători să concluzioneze că există o relaţie mai apropiată între păsările de astăzi şi dinozaurii de odinioară. Tot de la chinezi vor veni, cel mai probabil din zona Zhucheng, şi veştile despre cauzele care au dus la extincţia acestor animale. "Este foarte greu să înţelegem de ce au murit atât de mulţi dinozauri în acelaşi loc", mărturiseşte profesorul Wang Haijun cotidianului The Washington Time. Unii cercetători spun că impactul unui meteorit cu Pământul a dus la dispariţia dinozaurilor. Alţii susţin că moartea a survenit din cauza unei erupţii vulcanice, în timp ce o altă categorie de cercetători este de părere că dinozaurii au fost prinşi în calea unor inundaţii masive. Un verdict final este, deocamdată, imposibil de oferit. Oamenii de ştiinţă chinezi au observat, în sit-urile de la Zhucheng, că fosilele sunt "etajate" pe mai multe straturi de sol - unele straturi au culoarea roşie, altele sunt galbene. Profesorul Xu Xing, paleontolog la Academia de Ştiinţe din China, consideră că această "etajare" arată că moartea dinozaurilor s-a petrecut în mai multe perioade din cauza mai multor factori. La Zhucheng, unde oamenii locului folosesc fosile de dinozaur pentru a se trata de diferite afecţiuni minore, cum ar fi crampele musculare, există o comoară inestimabilă. Oamenii nu trebuie să le fure sau să le cumpere pe sub mână, pentru că rămăşiţele pământeşti ale acestor animale se găsesc peste tot, chiar şi în curţile gospodarilor. Cel mai bun remediu îl oferă oasele aşa-numitului dinozaur zburător. Autorităţile locale, mai puţin interesate de valoarea ştiinţifică a acestor vestigii, s-au grăbit să investească în turism, scrie Washington Post. Biroul de turism al oraşului a contractat deja o companie americană pentru a construi, la Zhucheng, un muzeu şi un parc tematic. Wang Kebai crede că, după realizarea proiectului, peste două milioane de turişti vor vizita anual "oraşul dinozaurilor".

Comunitatea ştiinţifică este însă oripilată la gândul că sit-urile lor vor deveni un fel de Disneyland. Dacă autorităţile chineze vor transforma regiunea în atracţie turistică, sit-urile vor fi închise şi acoperite cu sticlă, întocmai unor vitrine, iar cercetătorii nu vor mai avea ocazia să afle misterele dinozaurilor.

Subiecte în articol: zoom