Un proiect de cercetare finanţat de UE, denumit SOLAR-JET, a permis obţinerea, în premieră la nivel mondial, a unui combustibil “solar” pentru aeronave pe bază de apă şi de dioxid de carbon (CO2). Practic, a fost obţinut, în condiţii de laborator, primul pahar de combustibil de acest gen, utilizând lumina solară concentrată ca sursă de energie cu temperatură înaltă.
Proiectul SOLAR-JET, cu o durată de patru ani, a fost lansat în iunie 2011 şi este finanţat de UE cu 2,2 milioane de euro, prin intermediul celui de-al 7-lea Program-cadru pentru Cercetare şi Dezvoltare Tehnologică (PC 7).
În cadrul cererii de propuneri Competitive Low-Carbon Energy (energie competitivă cu emisii reduse de dioxid de carbon), publicată la 11 decembrie anul trecut, Comisia Europeană a propus investiţii de 732 de milioane euro în acest sector, pentru o perioadă de doi ani. Cererea de propuneri include o temă privind dezvoltarea următoarei generaţii de tehnologii pentru biocombustibili şi pentru combustibilii alternativi sustenabili.
Într-o primă etapă, s-a utilizat lumină concentrată – care simula lumina solară - pentru a converti dioxidul de carbon şi apa în gaz de sinteză (singaz) într-un reactor solar cu temperatură ridicată care conţine materiale pe bază de oxizi de metal, dezvoltate la Universitatea ETH Zürich. Gazul de sinteză (un amestec de hidrogen şi monoxid de carbon) a fost apoi convertit de Shell în kerosen, prin procesul “Fischer-Tropsch”.
Deşi producerea gazului de sinteză cu ajutorul radiaţiei solare concentrate se află încă într-un stadiu incipient de dezvoltare, transformarea gazului de sinteză în kerosen este deja utilizată la scară mondială de mai multe companii, inclusiv de Shell. Combinarea celor două abordări ar putea permite o aprovizionare sigură, sustenabilă şi adaptabilă cu combustibil pentru aeronave, dar şi cu motorină şi cu benzină, sau chiar cu materiale plastice. Combustibilii obţinuţi prin metoda “Fischer-Tropsch” sunt deja certificaţi şi pot fi utilizaţi de vehiculele şi de aeronavele existente fără a fi necesare modificări ale motoarelor acestora sau ale infrastructurii de combustibil.