Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Viaţă în univers?

Viaţă în univers?

de Anca Aldea    |    10 Ian 2009   •   00:00

NASA aproape că a risipit speranţele existenţei vieţii pe Marte, după ce a anunţat că sonda Phoenix nu a reuşit să strângă suficiente argumente pentru a susţine această teorie.

Cercetătorii Agenţiei Spaţiale Americane (NASA) au declarat că nu pot să afirme cu certitudine că sonda americană Phoenix, care şi-a încheiat misiunea pe Marte în noiembrie 2008, a găsit un loc pe Planeta Roşie în care să fi existat forme de viaţă în trecut, informează agenţia Reuters, citată de Mediafax. Misiunea acestei sonde – primul robot construit de om care a atins suprafaţa marţiană şi a prelevat de pe ea mostre de sol – a constat în studierea istoriei geologice a apei şi în evaluarea condiţiilor potenţiale de viaţă trecute şi prezent.

MODELE GREŞITE. Oamenii de ştiinţă au recunoscut că modelele realizate pe computer pentru a prevedea starea vremii de pe Marte sunt greşite (pentru că ele nu au luat în calcul posibilitatea apariţiei ceţii, zăpezii şi gheţii pe suprafaţa planetei). Numai modele previzionale care vor avea o mai mare acurateţe vor putea furniza o mai bună imagine despre trecutul acestei planete. Echipa care a coordonat misiunea sondei Phoenix a ajuns la aceste concluzii după analizarea mostrelor de gheaţă şi de sol recoltate de pe Marte. În egală măsură, cercetătorii au studiat raporturile zilnice despre starea vremii. "Este vorba de un mediu climatic foarte activ. Procesul de formare a climei pe Marte este destul de misterios", a declarat Peter Smith, coordonatorul misiunii care a durat cinci luni şi în timpul căreia sonda spaţială Phoenix a asistat la transformarea rapidă a zilelor prăfuite de vară în zile noroase şi ceţoase de toamnă şi la cele de iarnă friguroasă. De altfel, condiţiile climatice au fost cele care au pus capăt misiunii sondei americane – ea "a fost redusă la tăcere" la începutul lui noiembrie 2008, după cinci luni de misiune, din cauza norilor de praf dens care s-au interpus între robotul marţian şi lumina solară.

CLIMĂ NEPRIELNICĂ? Pentru că factorii climatici de pe Planeta Roşie continuă să reprezinte o necunoscută pentru oamenii de ştiinţă din întreaga lume, experţii NASA au încercat să afle, între altele, dacă a existat o perioadă în trecut în care clima era suficient de caldă pentru apariţia apei, considerată "ingredientul"-cheie pentru apariţia şi susţinerea formelor de viaţă. Pe de altă parte, la NASA se studiază fenomenul ciudat prin care praful marţian este suflat de vânt şi cimentat.

Cele mai multe dintre rezultatele misiunii Phoenix urmează să fie făcute publice la începutul acestui an. (Anca Aldea)

SEMNE PE ENCELADUS

Una dintre lunile lui Saturn prezintă mişcări tectonice foarte asemănătoare celor de pe Terra, a anunţat NASA. Experţii susţin că acest amănunt sprijină ideea conform căreia Enceladus ar putea conţine apă în stare lichidă. NASA a studiat datele trimise de sonda Cassini, potrivit cărora plăcile tectonice au început să se îndepărteze unele de alte într-un mod similar cu cel prin care plăcile tectonice de pe fundul oceanelor de pe Terra alunecă unele sub altele, pentru a remodela ulterior scoarţa tectonică. Potrivit oamenilor de ştiinţă, există doar trei locuri în sistemul nostru solar despre care se ştie sau se bănuieşte că se găseşte apă în stare lichidă aproape de suprafaţă: Terra, Europa (satelit al lui Jupiter) şi Enceladus.

Subiecte în articol: special