x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget 20 de ani de Youtube. Cum a ajuns una dintre cele mai utilizate platforme online din lume

20 de ani de Youtube. Cum a ajuns una dintre cele mai utilizate platforme online din lume

de Redacția Jurnalul    |    16 Feb 2025   •   06:00
20 de ani de Youtube. Cum a ajuns una dintre cele mai utilizate platforme online din lume
Sursa foto: Hepta

YouTube împlinește 20 de ani de la înființare, timp în care a ajuns una dintre cele mai folosite platforme online.

Steve Chen, Chad Hurley și Jawed Karim erau colegi la compania PayPal în 2005, când le-a venit ideea, în urma unei glume spuse la o petrecere. 

Site-ul YouTube.com a fost lansat de Sfântul Valentin în același an. Abilitatea de a încărca video-uri pe platformă a fost integrată pe 23 aprilie.

Primul video pe YouTube

Primul video pe YouTube a fost postat de Karim. Intitulat „Eu la grădina zoologică”, video-ul de 19 secunde îl arăta pe Karim la zoo în San Diego. În prezent, acel video are 348 de milioane de vizualizări.

Din acel punct până acum, platforma a trecut prin numeroase schimbări. YouTube împlinește 20 de ani de Sfântul Valentin 2025 și deja a avut un impact semnificativ la nivel global, notează useit.ro.

„YouTube a fost pornit de tech bros care voiau un serviciu video pe care să vadă în repetate rânduri „greșeala de garderobă” a lui Janet Jackson de la Super Bowl,” a declarat Ross Benes, analist eMarketer. „Acum este cel mai mare serviciu digital video din lume, din punct de vedere al timpului petrecut pe platformă și venitului din publicitate. E un fenomen.” 

YouTube a ajuns la 2.5 miliarde de utilizatori la nivel mondial în 2024, cu 100 de milioane de abonați. 

Utilizatori la nivel mondial văd peste 1 miliard de ore de conținut YouTube doar pe televizor, în fiecare zi, susține Google. La acest număr se adaugă și conținutul vizionat pe laptop sau pe telefon, care trece detașat de acest prag. 

„Dacă ne întoarcem în timp acum 20 de ani, probabil ar părea o glumă că acest site, pe care copiii fac parodii, ar deveni un pericol pentru Disney, ABC și CBS,” a continuat Benes. „Dar au reușit acest lucru.”

De ce a avut succes

Succesul YouTube se datorează și faptului că acest conținut nu necesită studiouri sau costuri de producție ridicate. Utilizatorii sunt cei care creează conținutul, pe care îl încarcă pe platformă. 

Pe YouTube se găsește un conținut extrem de variat, în funcție de preferințele utilizatorilor. De la fragmente din concerte, la video-uri cu instrucțiuni și la filme postate legal.

„Cantitatea de lucruri noi care apar e ca un furtun de pompieri pe care nu îl poți opri. Așa că oamenii mereu revin,” a continuat Benes. 

Potrivit Google, care deține acum YouTube, sunt încărcate 500 de ore de video pe platformă în fiecare minut. Google a cumpărat YouTube în 2006, pentru 1.65 de miliarde de dolari. Analiștii consideră acest moment unul de cotitură pentru ambele entități. 

Prin combinarea algoritmului de căutare și experiența în publicitatea online ale Google, YouTube a devenit o platformă eficientă, cu utilizatori pasionați. 

„YouTube a făcut parte din recuperarea după colapsul dot-com. Când oamenii au realizat că monetizarea e chiar foarte importantă,” a declarat Rob Enderle, analist tech. „YouTube a devenit un exemplu despre cum platformele dot-com trebuiau să funcționeze. În comparație cu modul în care au funcționat la finalul anilor 1990.”

×
Subiecte în articol: youtube online