x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Aplicaţii high-tech supraveghează Euro

Aplicaţii high-tech supraveghează Euro

de Mihai Manole    |    14 Iun 2008   •   00:00
Aplicaţii high-tech supraveghează Euro

VIDEO ● Campionatul european, în vizorul unei tehnologii de ultimă generaţie
Portarul-robot este varianta amuzantă a aplicaţiilor care folosesc o tehnologie nouă de supraveghere video, tehnologie care a fost “distribuită” şi în roluri serioase la Euro 2008.



VIDEO ● Campionatul european, în vizorul unei tehnologii de ultimă generaţie
Portarul-robot este varianta amuzantă a aplicaţiilor care folosesc o tehnologie nouă de supraveghere video, tehnologie care a fost “distribuită” şi în roluri serioase la Euro 2008.

Austria şi Elveţia sînt zilele acestea locurile concentrării entuziasmului fotbalistic european. Dar, ca la orice eveniment de anvergură, aşa cum este Euro 2008, tehnologiile de ultimă oră joacă şi ele în meciul asigurării confortului şi siguranţei sutelor de mii de spectatori.

SUPRAVEGHERE. Este cazul unei noi tehnologii folosite în domeniul supravegherii video, Dynamic Vision Sensor (DVS). Dezvoltată de cercetătorii europeni în cadrul unui proiect cu finanţare din partea Uniunii Europene, tehnologia este folosită de aplicaţii ce asigură siguranţa fanilor care călătoresc în Viena pentru a fi spectatori la meciuri. DVS sau tehnologia senzorilor de tip retină de silicon este o alternativă la sistemele tradiţionale de supraveghere, dezvoltată în cadrul proiectului european Caviar. Metodele clasice de supraveghere video au ca unitate principală de lucru cadrele video. Astfel, toţi pixelii dintr-un cadru sunt analizaţi, chiar dacă ei nu au suferit nici o modificare. Din cauza cantităţii semnificative a informaţiilor redundante din cadre succesive, acest tip de sistem de supraveghere solicită importante resurse informatice şi de timp. Tehnologia DVS în schimb acordă fiecărui pixel posibilitatea de a decide cînd să trimită informaţii, mai precis atunci cînd s-a modificat, economisindu-se energie şi timp în procesarea imaginilor. Camerele obişnuite de supraveghere funcţionează cu o viteză de circa 50 de cadre pe secundă, în timp ce în cazul noului sistem bazat pe DVS numărul de cadre procesate pe secundă ajunge la 10.000. Opt camere video realizate cu ajutorul acestei tehnologii au fost amplasate într-o staţie de metrou din apropierea principalului stadion de fotbal din Viena şi sunt conectate la porţile de intrare care se închid automat în momentul în care staţia este prea aglomerată. Tehnologia DVS a fost adaptată pentru această misiune, asigurîndu-se o funcţionare independentă de temperatură şi, de asemenea, fiind completată cu o interfaţă USB. Adiţional este folosit un soft care permite detectarea persoanelor pe baza informaţiilor vizuale obţinute de sistemul de supraveghere.

APLICAŢII. Viteza de procesare a imaginilor este cea mai importantă caracteristică ce diferenţiază sistemul Caviar, făcîndu-l atractiv pentru utilizare într-o serie de aplicaţii şi din domeniul roboticii. Printre exemplele de folosire a senzorilor de tip retină de silicon se numără o maşină care se conduce singură de-a lungul unui anumit traseu. Maşina foloseşte senzorul DVS pentru a urmări o linie care trasează traiectoria. În spiritul campionatului european, tehnologia a fost folosită pentru construirea unui portar-robot, Robogoalie, a cărui latenţă la reacţii este mai mică de 3 milisecunde. Cu ajutorul tehnologiei DVS, robotul detectează mişcarea balonului, reacţiile robotului fiind facilitate de un servo-motor.

Spectatorul jucător

Pentru fanii care simt că simpla vizionare a meciurilor în faţa televizorului le oferă prea puţină satisfacţie pentru cît de pasionaţi sunt, o soluţie pentru a fi mai implicaţi în meci ar putea veni tot din zona high-tech. Cercetătorii suedezi de la Colegiul Regal pentru Tehnologie din Stockholm au dezvoltat o tehnologie de vizualizare care ar permite utilizatorului să alerge în teren alături de jucătorii de fotbal în timpul meciului, dar, bineînţeles, în mod virtual. Tehnologia va putea transforma transmisia tv tradiţională, bidimensională a unui meci de fotbal într-o experienţă interactivă, tridimensională. Telespectatorii vor putea astfel “să intre” în meci, în timp real, să analizeze de aproape jucătorii din orice poziţie sau să urmărească meciul din diferite unghiuri. Suporterii împătimiţi vor avea astfel mediul perfect în care să îşi manifeste bucuria sau, de ce nu, frustrările din timpul unui meci.

×
Subiecte în articol: IT supraveghere