Piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată a scăzut cu 15%
Alături de echipamente de birou şi consumabile, sectoarele telecom şi IT au avut cel mai mult de suferit în trimestrul al doilea al anului, în ansamblul pieţei româneşti a bunurilor de folosinţă îndelungată. Conform raportului trimestrial al firmei de cercetare de piaţă GfK, piaţa IT a scăzut cu 20,5% comparativ cu perioada corespunzătoare a anului trecut, atingând o valoare de 69 milioane de euro. Pe de altă parte, declinul a încetinit comparativ cu primul trimestru al anului, când piaţa a scăzut cu 38,2%. Deşi notebook-urile sunt categoria cu cea mai bună performanţă din sectorul IT, acestea nu au putut influenţa covârşitor evoluţia negativă în valoarea vânzărilor sectorului în ansamblu. Din cauza crizei, încrederea consumatorului este încă foarte scăzută, ceea ce îl determină să amâne achiziţiile importante. De asemenea, al doilea trimestru al anului a adus o scădere a valorii pieţei de telefoane mobile de 28,5%, ajungând la valoarea de 39 milioane de euro. Smartphone-urile au avut o performanţă mai bună pe piaţă, fiind singurul grup de produse care şi-a mărit vânzările în unităţi. Dar scăderea generală a preţurilor medii pentru toate categoriile de telefoane mobile a dus la o diminuare a valorii pieţei.
Potrivit raportului Gfk, piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată a scăzut până la valoarea de 266 milioane de euro. Singurul domeniu pe care s-a înregistrat un plus a fost acela al electronicelor de larg consum, acolo unde Cupa Mondială a determinat vânzări bune la televizoare. Per ansamblu, sectorul a afişat o creştere de 1,3%, atingând vânzări de 55 milioane de euro. Alături de televizoare, şi consolele pentru jocuri video au avut vânzări pozitive. Pe de altă parte, camerele video şi sistemele de navigaţie nu se pot lăuda cu performanţe în această perioadă. Una din două camere video vândute în iunie 2010 înregistrează pe memorie flash, la rezoluţie standard, în timp ce ultimele trei luni au adus o creştere a sistemelor GPS fără hartă. În continuare, piaţa foto s-a menţinut la o cifră de afaceri "stabilă", respectiv 9 milioane de euro, valoare pe care a realizat-o şi în ultimele trei trimestre din 2009. Totuşi, spre deosebire de ultima parte a anului trecut, când vânzările de Crăciun au fost susţinute de performanţa solidă a ramelor foto digitale în combinaţie cu creşterea vânzărilor D-SLR, al doilea trimestru din 2010 a adus o revenire a segmentului compact. Iunie 2010 a fost prima lună de creştere anuală pentru acest segment, vânzările crescând cu puţin peste 10% faţă de iunie 2009.
Cu vânzări de 70 milioane de euro în al doilea trimestru din 2010, piaţa pentru electrocasnicele mari a fost cu 13,6% sub performanţa atinsă în trimestrul al doilea al anului trecut. Cu toate acestea, vânzările din perioada monitorizată au fost peste cele obţinute în primul trimestru al anului, ca urmare a factorilor sezonieri care au sporit vânzările de produse de răcire (frigidere şi congelatoare). Un alt factor care a contribuit la îmbunătăţirea vânzărilor a fost efectul de creştere iminentă a TVA-ului, care a influenţat opinia publică şi a creat cerere. Pentru multe segmente, vânzările au crescut graţie promoţiilor, acesta rămânând factorul determinant în procesul de achiziţie.
LIPSA DE PROIECTE PUBLICE
Fiind în strânsă legătură cu sectorul IT, piaţa echipamentelor de birou a înregistrat o scădere de 28,9% în al doilea trimestru al anului, ajungând la o valoare de 7 milioane de euro. Lipsa de proiecte publice şi contextul economic actual au avut un impact negativ asupra pieţei de imprimante şi multifuncţionale. Evoluţia pieţei depinde foarte mult de atitudinea consumatorilor corporate. În cazul în care marile companii vor menţine tendinţa de a nu investi în soluţii ce pot răspunde cererii de reducere a costurilor, iar consumatorul privat nu va fi încurajat să cumpere, va fi mai greu să se schimbe tendinţa de scădere, consideră analiştii GfK.
Citește pe Antena3.ro