x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget INTERNET - Informaţia dintr-o imagine

INTERNET - Informaţia dintr-o imagine

de Mihai Manole    |    24 Sep 2008   •   00:00
INTERNET - Informaţia dintr-o imagine

“O imagine face mai mult decât  o mie de cuvinte”, aceasta este expresia la care revenim (încă) în faţa unui peisaj, asta dacă nu ne grăbim să lăsăm emoţiile în stand-by şi punem repede camera digitală să ne înregistreze din toate unghiurile priveliştea. Se pare că în curând imaginile vor trebui totuşI să fie “spuse” în câteva cuvinte.



“O imagine face mai mult decât  o mie de cuvinte”, aceasta este expresia la care revenim (încă) în faţa unui peisaj, asta dacă nu ne grăbim să lăsăm emoţiile în stand-by şi punem repede camera digitală să ne înregistreze din toate unghiurile priveliştea. Se pare că în curând imaginile vor trebui totuşI să fie “spuse” în câteva cuvinte.

Aceasta este una dintre provocările actuale ale internetului: găsirea unei modalităţi eficiente de căutare a imaginilor pe internet. Ele nu pot fi în prezent indexate într-o manieră satisfăcătoare şi prin urmare motoarele de căutare nu sunt, la acest capitol, atât de eficiente pe cât şi-ar dori cei care le gestionează. Cercetătorii europeni care lucrează la un amplu proiect legat de acest subiect, aceMedia, au făcut paşi importanţi în soluţionarea problemei, potrivit ICT Results. Ideea principală este de a construi şi încorpora un nivel de informaţii în imaginea digitală propriu-zisă, informaţii care ar da posibilitatea căutării eficiente a imaginilor după nişte cuvinte-cheie. Acest nivel de informaţii ar conţine şi date generate automat, dar şi manual adăugate. La baza acestei soluţii stă un program care identifică asa-numiţii descriptori vizuali de nivel scăzut, cum sunt zonele consistente de culoare, care pot reprezenta cerul, apa, nisipul, dar şi informaţii despre textură, muchii sau formă. În combinaţie cu tehnici de detecţie a feţelor, de exemplu, sau cu tehnologii de procesare a limbajului natural, proiectul aceMedia a stârnit interesul mai multor companii din zona comercială, care se gândesc deja să exploateze noua tehnologie.

Prin imagini

Dar, dacă o imagine nu poate fi caracterizată satisfăcător prin cuvinte, în acest context, ea poate fi în schimb căutată folosind drept criteriu... alte imagini. Hitachi a lansat versiunea beta privată a serviciului de căutare de imagini similare GazuPa. Utilizatorii pot folosi propriile imagini, desene sau fotografii pentru a găsi rezultate similare în baza de date a GazoPa, în care se găsesc în prezent 50 de milioane de imagini. Cei care doresc să testeze motorul trebuie să îşi lase adresa de e-mail pe site, urmând să primească o invitaţie “când le vine rândul”. În aceeaşi categorie de programe se aşteaptă lansarea serviciului Imprezzeo, rezultatul cercetărilor din cadrul a două universităţi australiene.

Video

La stadiul actual al internetului, imaginile sunt deja “istorie”, de actualitate este conţinutul video. Şi aici au apărut deja soluţii pentru utilizatorii care vor să caute anumite clipuri video cu mai mare success decât prin utilizarea clasică de cuvinte-cheie pe motoarele obişnuite de căutare. Google a lansat de curând un instrument prin care utilizatorul poate tipări un text şi motorul caută prin clipurile video YouTube în care cineva foloseşte cuvintele respective. Dar asta e de-abia începutul. Un exemplu mai complex este recent lansatul VideoSurf, un serviciu care face o analiză detaliată a clipurilor video, identificând personajele, dar şi momentele considerate principale în derularea conţinutului respectiv.

Programul pune, de asemenea, la dispoziţie o serie de instrumente de filtrare a rezultatelor în funcţie de natura conţinutului (muzică, film, televiziune) sau de sursa materialului.

×
Subiecte în articol: IT