Operatorii de telefonie fixă şi mobilă din România au fost convocaţI în această seară la Ministerul de Interne, pentru a stabili cauzele care au dus la întreruperea comunicaţiilor după cutremurul de sâmbătă.
Potrivit ministrului Nica, trebuia să fie asigurate comunicaţiile cel puţin pentru Poliţie, Jandarmerie, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă şi Ambulanţă. "Există reglementări potrivit cărora trebuie să se asigure măcar un nivel minim al comunicaţiilor", a precizat Nica citat de Mediafax.De asemenea, ministrul de Interne a declarat că doreşte să afle motivele pentru care nu a fost folosit sistemul de comunicaţii securizat care are o capacitate de 120.000 de utilizatori. "Cred că au fost cauze multiple pentru care nu a fost utilizat acest sistem de comunciaţii alternativ. Vreau să aflu care sunt cauzele care au dus la întreruperea comunicaţiilor", a mai spus ministrul Dan Nica.
Demnitarul a precizat că pot exista anumite blocaje când sunt foarte multe apeluri, dar nu este normal ca o convorbire să fie întreruptă într-o asemenea situaţie, precizând că, în momentul cutremurului, vorbea la telefon, însă nu a putut finaliza discuţia. "Să se întrerupă convorbirea nu este o normalitate. Diseară se vor lua decizii care ţin de aplicarea în România a reglementărilor europene", a mai spus ministrul Dan Nica.
MINISTRUL SANDU PREGĂTEŞTE "E-DEZASTRE"
ŞI ministrul Comunicaţiilor, Gabriel Sandu, a trimis astăzi adrese oficiale atât ANCOM (Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii) cât şi STS, prin care a solicitat informăfri complete asupra modului în care au funcţionat serviciile de comunicaţii după cutremur. Reprezentanţii STS au comunicat faptul că sistemul 112 gestionat de serviciul lor nu a avut nicio problemă tehnică de funcţionare. Singura disfuncţionalitatea apăruta se referă la imposibilitatea cetăţenilor de a accesa sistemul pentru o perioadă scurtă de timp, doar prin reţelele de telefonie mobile.
"Speranţa mea este că nu ne vom mai confrunta cu astfel de situaţii şi că ANCOM, sub această nouă conducere işi va exercita rolul de arbitru telecom în piaţa de comunicaţii din România, aşa cum până acum nu a făcut-o." a declarat ministrul Gabriel Sandu. Ministrul MCSI mai precizează că s-a discutat în Guvern despre extinderea reţelei speciale de comunicaţii folosite în acest moment de către membrii Executivului pentru a deservi atât prefecturile cât şi inspectoratele pentru situaţii de urgenţă.
Se analizează totodata posibilitatea comunicării prin sistemul TETRA. Gabriel Sandu a mai precizat că în strategia e-Romania ce urmează a fi promovată de Minister, "e-dezastre va ocupa un capitol special. E-dezastre va fi o alternativă pentru populaţie în cazuri de urgenţă."
Este vorba de un portal complex, la nivelul întregii administraţii publice, destinat informării populaţiei.
BLOCAJE ÎN REŢELELE OPERATORILOR
Potrivit Romtelecom, numărului apelurilor a crescut de 10 ori după cutremurul de sâmbătă seara comparativ cu o zi obişnuită. În patru centrale dintre cele aproximativ 100 deţinute de companie la nivel naţional, s-au înregistrat probleme de congestie, care au dus la nefinalizarea unui număr de aproximativ 10% de apeluri din totalul apelurilor iniţiate.
Intervalul de timp în care s-a înregistrat congestia apelurilor în cele patru centrale de tranzit din Bucureşti a fost de până în 20 minute. Serviciile de date, respectiv Internet, au funcţionat normal după cutremur.
În reţeaua Vodafone, solicitarile de intiere a apelurilor au crescut cu 800%, in urma cutremurului de sambata seara.Potrivit oficialilor companiei, In Bucuresti, numarul apelurilor initiate a crescut de 10 ori in cateva minute. De asemenea, In 45 de secunde, numarul apelurilor iniţiate de utilizatorii de cartele Vodafone a crescut de 5 ori .
Zonele in care utlizatorii au intampinat dificultati in apelare au fost Bucuresti, Muntenia si partial Moldova. Echipele formate din specialisti Vodafone si ai furnizorilor de echipamente, Huawei si Ericsson, au finalizat interveneţia în jurul orei 23.00. Traficul de SMS a înregistrat întârzieri cuprinse între 90 de minute şI 120 de minute, în anumite zone ale capitalei în timp ce traficul de date în reţeaua Vodafone a fost afectat într-o mică măsură.