Tot mai multe companii şi organizaţii dezvoltă platforme cu lumi virtuale. Fie că este vorba de jocuri online cu milioane de utilizatori (gen "Second Life", "Entropia"), fie de recrearea lumilor antice şi explorarea lor fără să stai în faţa unui monitor de computer ("CyberCarpet"). Avem de-a face doar cu faza de pionierat a lumilor virtuale 3D sau Metavers-ul.
Tot mai multe companii şi organizaţii dezvoltă platforme cu lumi virtuale. Fie că este vorba de jocuri online cu milioane de utilizatori (gen "Second Life", "Entropia"), fie de recrearea lumilor antice şi explorarea lor fără să stai în faţa unui monitor de computer ("CyberCarpet"). Avem de-a face doar cu faza de pionierat a lumilor virtuale 3D sau Metavers-ul.
Cel mai nou proiect de acest gen este realizat de IBM împreună cu reprezentanţi ai statului chinez: explorarea virtuală a "Oraşul Interzis". Disponibil la adresa www.beyondspaceandtime.org, "Forbidden City" este o combinaţie între joc video şi documentar 3D.
"Atunci când intri în Oraşul Interzis, ai la dispoziţie nouă costume istorice, care urmăresc să inducă un simţ al istoriei şi să păstreze uniforme decorurile", a declarat John Tolva, manager de program în cadrul IBM, care a coordonat proiectul "Beyond Space and Time".
Turiştii online pot antrena greieri pentru lupte şi au posibilitatea de a trage cu arcul pentru a ajuta o curtezană. Lansat săptămâna trecută, Forbidden City avea ieri aproximativ 80.000 de jucători înregistraţi.
Programul a fost realizat pe parcursul a trei ani şi costurile lui s-au ridicat la trei milioane de dolari, sumă suportată de IBM. Şi în Second Life există un proiect de "Românie virtuală", urmând ca din luna noiembrie să fie disponibil un Bucureşti 3D. Ulterior sunt programate să apară Delta Dunării şi Castelul Bran.
Pompei
CyberCarpet este o lucrare a unei echipe de cercetători europeni, care a pus la punct o platformă cu ajutorul căreia utilizatorilor li se oferă experienţa unei plimbări printr-un oraş antic.CyberCarpet este un dispozitiv format din 25 de mici platforme interconectate care, împreună, se mişcă precum benzile rulante folosite în activităţile de fitness, dar fiecare platformă se poate mişca pe o direcţie perpendiculară pe cea a ansamblului. Se formează astfel o suprafaţă de 6 metri pe 6 metri, platforma având o greutate de 11 tone. Mişcările ei "au grijă" ca utilizatorul să fie retrimis în centru în cazul în care se apropie periculos de mult de margine.
Potrivit cercetătorilor implicaţi în acest proiect, CyberCarpet ar trebui să aibă o latură de 100 de metri pentru ca "vizitatorul" să nu mai perceapă această reorientare către centru. Cercetătorii Institutului pentru Cibernetică Biologică Max Plank au combinat această platformă cu un sistem de căşti speciale pentru contactul cu lumea virtuală şi un sistem de detectare a mişcărilor utilizatorilor care determină şi viteza de deplasare a platformei, dar şi interacţiu-nile din lumea virtuală. Software-ul conceput special pentru recrearea unor medii virtuale la scară largă reprezentând oraşe, CityEngine, aparţine Institutului Federal Elveţian pentru Tehnologie.
Berlin 3D
Pentru cei familiarizaţi cu Second Life, va fi uşoară intrarea în Twinity (twinity.com). Aveţi de creat un personaj (avatar) cu care începeţi o viaţă virtuală în capitala Germaniei. Nu lipsesc decorarea casei, viaţa de club sau cumpărăturile.Citește pe Antena3.ro