În primăvara lui 1989, românii ştiau că toate relele cotidianului se datorau plăţilor datoriei externe. Datorii făcute de Ceauşescu, spuneau ei pe bună dreptate, căci niciodată public acestea nu fuseseră anunţate: nici de la cine s-au împrumutat bani, nici când şi nici în ce scop.
Din păcate, Ceauşescu nu a menţionat niciodată cauzele şi modul în care statul român a ajuns în situaţia de a plăti 21 de miliarde de dolari în contul datoriei externe, în aproape 10 ani, din care 7 miliarde de dolari reprezentau dobânzi la creditele contractate.
La începutul anului 1971, Nicolae Ceauşescu a fost nevoit să reducă în mod semnificativ importurile de tehnică de luptă şi echipamente militare. Apoi, la nivelul întregii ţări au fost adoptate măsuri de limitare a importurilor de utilaje, tehnică şi echipamente industriale – în special din Occident.
Deranjat în mod evident de solicitările şi insistenţele miniştrilor, Nicolae Ceauşescu a declarat, la 6 iulie 1971, în cadrul şedinţei Comitetului Executiv al CC al PCR: "Să fie clar că economia nu mai suportă importurile acestea (...) ştim bine că stăm rău cu balanţa (de plăţi externe) şi într-adevăr, să introducem lucruri noi, superioare, dar să îmbunătăţim balanţa, nu să mărim importul ca să o înrăutăţim. Aceasta este o concepţie inadmisibilă în economie".
Din păcate, deciziile respective nu au reuşit să determine o echilibrare pe termen lung a balanţei de plăţi externe. Criza economică din România a devenit evidentă spre sfârşitul anului 1978. Totodată, putem afirma că ideea exprimată tranşant de Nicolae Ceauşescu, la 6 iulie 1971, de a se fura şi copia utilaje şi tehnologii de fabricaţie străine, s-a aplicat în primul rând în cadrul industriei naţionale de apărare. Dovada cea mai elocventă a fost oferită la 5 noiembrie 1973 chiar de Nicolae Ceauşescu: "Trebuie să punem la punct industria aceasta de război, să putem ieşi şi la export cu aceste materiale. Trebuie să elaborăm un program cu care să ieşim din orice licenţă şi aprobare de la alţii pentru a putea ieşi şi noi la export. În felul acesta ne vom putea şi înnoi, aşa cum face toată lumea. (...) În al doilea rând, trebuie să ieşim la export şi pentru aceasta, în primul rând, trebuie să ieşim din licenţele sovietice. Pentru unele din produse să cerem să ridice şi embargoul, în afară de ţările din NATO".
Documentele întocmite de autorităţile comuniste de la Bucureşti relevă şi faptul că, la începutul anilor ’70, întreprinderile româneşti au apelat în mod constant la credite bancare pentru a-şi îndeplini planurile economice. Din păcate, în condiţiile aplicării sistemului de planificare centralizată a economiei, eficienţa scăzută înregistrată de unităţile economice româneşti nu a permis restituirea tuturor fondurilor primite de la bănci şi a dobânzilor corespunzătoare. Reluarea proceselor de producţie a început să se realizeze din ce în ce mai des printr-un nou apel la creditele bancare. Concomitent, plata unor datorii faţă de bănci a fost amânată. Iar salariile angajaţilor au fost plătite de cele mai multe ori fără să se ţină cont de rentabilitatea muncii din unităţile respective. Treptat, blocajul economic în care se găseau anumite întreprinderi – care aveau randamente extrem de reduse, dar primeau în continuare credite de la bănci – s-a răspândit. Acesta a afectat atât activitatea de creditare bancară – prin diminuarea resurselor puse la dispoziţia întreprinderilor rentabile, cât şi unităţile economice rentabile – care depindeau de produsele realizate parţial în întreprinderile cu probleme economice şi de creditele acordate de bănci.
În luna martie 1981, generalul Wojciech Jaruzelski a anunţat intrarea Poloniei în incapacitate de plată a ratelor scadente la datoria externă.
Pentru a evita o situaţie asemănătoare cu cea din Polonia, Guvernul de la Bucureşti i-a rugat, la 3 noiembrie 1981, pe principalii săi creditori să accepte o amânare cu până la şase luni a plăţilor scadente la împrumuturile externe contractate de România – în condiţiile în care băncile occidentale refuzau să acorde noi credite Guvernului de la Bucureşti. Anunţul respectiv a determinat intervenţia reprezentanţilor Fondului Monetar Internaţional. Aceştia au rugat insistent Guvernul de la Bucureşti să poarte de îndată discuţii cu principalii creditori străini în vederea reeşalonării datoriei externe a ţării. Datorie care se cifra la sfârşitul anului 1981 la 11,4 miliarde de dolari. Nicolae Ceauşescu a acceptat sfatul respectiv. În consecinţă, la începutul lunii ianuarie 1982 au sosit la Bucureşti reprezentanţii a nouă bănci occidentale. Negocierile dintre cele două părţi s-au purtat până la 29 ianuarie 1982. S-au soldat cu amânarea cu 18 luni a achitării a 4 miliarde de dolari, această sumă constituind doar o parte din datoria externă a României.
La 28 iulie 1982, negociatorii "Clubului de la Paris" (care reprezentau 15 state creditoare) au acceptat să amâne cu trei ani achitarea a 80% din ratele scadente, neplătite de România în 1981 şi 1982 – cca. 400 milioane de dolari (bani primiţi în urma încheierii unor acorduri de împrumut pe termen mediu şi lung). Potrivit celor convenite, în martie 1983 Guvernul român urma să achite 20% din suma datoriilor scadente în anul 1981. Restul sumelor datorate urmau să fie achitate în şapte tranşe bianuale, începând din anul 1985. La 7 decembrie 1982, autorităţile române au finalizat negocierile şi cu reprezentanţii unor bănci comerciale şi furnizori comerciali, pentru reeşalonarea scadenţelor de plată ale României faţă de aceştia (1,7 miliarde de dolari). Formula acceptată era cea agreată în vara aceluiaşi an de "Clubul de la Paris".
Ca urmare a reducerii semnificative a deficitului comercial al României în anii 1981-1982, Nicolae Ceauşescu a propus, în ianuarie 1983, atât reprezentanţilor "Clubului de la Paris", cât şi creditorilor comerciali (circa 200 de bănci comerciale) modificarea graficului de eşalonare a datoriei externe a României, în sensul restituirii accelerate şi în totalitate a acesteia. Datorită apariţiei unui excedent important în balanţa de plăţi externe a ţării în anii 1982-1983, Nicolae Ceauşescu a decis în februarie 1984 ca România să nu mai primească ultima tranşă de împrumut din cadrul acordului stand-by încheiat cu FMI şi să achite în mod accelerat o parte din datoria externă a României.
Măsurile adoptate de Nicolae Ceauşescu la începutul anilor ’80, de restrângere masivă a creditelor externe ale României şi de achitare anticipată a datoriei externe a ţării, au limitat şi mai mult posibilităţile unităţilor economice rentabile de a-şi relua ciclurile de producţie. Totodată, sistemul bancar din România a fost afectat de restrângerea activităţilor de creditare, desfăşurate sub supravegherea Băncii Naţionale a României. Astfel s-a agravat criza economiei româneşti.
Prin promovarea industrializării forţate a României, Nicolae Ceauşescu a încercat să atingă un scop bine definit. A eşuat însă în tentativa sa de creare a statului comunist independent, care să aibă la dispoziţie o economie puternică. Când a observat că România a intrat într-o criză economică majoră, Nicolae Ceauşescu a apelat mai ales la aparatul de propagandă al PCR, pe care îl avea la dispoziţie. Prin acesta voia să mobilizeze toate resursele naţiunii române, în scopul rezolvării problemelor generate de criza respectivă. Totodată, la începutul anilor ‘80 au fost impuse restricţii la consumul produselor agro-alimentare din comerţul de stat, la achiziţionarea unor bunuri de strictă necesitate şi la o serie de servicii. Efectele acestor decizii au provocat nemulţumirea populaţiei – cu efecte negative asupra productivităţii muncii. Totodată, s-a acutizat penuria de produse alimentare şi bunuri de folosinţă îndelungată de pe piaţă. În unele cazuri, restricţiile au determinat populaţia României să cumpere mai multe produse decât strictul necesar în scopul stocării lor pentru "zile negre" sau în scopul vânzării acestora cu un preţ mai mare, pe "piaţa neagră".
Responsabilitatea pentru eşecul dezvoltării economice a României din anii ’70-’80, precum şi pentru perpetuarea crizei politice şi economice din România în anii ’80 revine atât lui Nicolae Ceauşescu, cât şi celor care s-au aflat în preajma acestuia şi care s-au mulţumit cu privilegiile de care beneficiau, ca urmare a deţinerii unor poziţii importante în nomenclatura Partidului Comunist Român.
Lt.col.dr Petre OPRIŞ
Citește pe Antena3.ro