Ziua lui Ceauşescu. Agitaţie mare, alergătură, program "special" la
televizor pentru popor: fără divertisment. Doar muzică populară,
cântece patriotice şi momente poetice dedicate fiului "iubit la
absolut".
Telespectatorii trebuiau să se bucure, nu de o emisiune bună, dar de aniversarea preaspecialului. "Noi, cei din departamentul de divertisment, ne ocupam de realizarea unor emisiuni de muzică populară, de spectacole festive, iar tot ceea ce înseamna satiră nici măcar nu intra în discuţie", spune realizatorul Marin Traian. Era un fapt ştiut că lui Ceauşescu îi plăcea foarte mult Gică Petrescu, iar muzica maestrului era nelipsită de la petrecerile "primului dintre români".
Amuzantă este o întâmplare pe care a povestit-o Marin Traian şi care s-a petrecut chiar în noaptea în care Ceauşescu se sărbătorea. "În televiziune, era o tradiţie, o cutumă, şefii de sectoare să facă noaptea de gardă la cabinetul preşedintelui televiziunii în acele zile festive. Îmi venise şi mie rândul. Pe la două noaptea sună telefonul. O voce gravă îmi spune: «Alo, aici este colonelul» şi nu mai ştiu eu cum. «Sunt ofiţerul de serviciu Marin Traian». «Spuneţi-mi, vă rog, ce vârstă are Gică Petrescu?», întreabă el. La două noaptea, să vină cu astfel de solicitări…«Staţi să mă gândesc», i-am răspuns. «Uitaţi la ce telefon aţi răspuns?», îmi zice el puţin intrigat. «Cred că are…», şi-i zic eu o cifră.
«Nu, tovarăşul Traian, noi trebuie să ştim sigur. Nu veniţi cu presupuneri». «Păi, reveniţi». «Nu, nu. Aştept», mi-o reteză el. Şi mă gândesc pe cine naiba să întreb la ora două noaptea câţi ani are Gică Petrescu. Îl sun pe Aurel Felea, unul dintre textierii de divertisment care era un apropiat al lui Gică Petrescu. «Domnul Marin Traian, la ora asta… !?» Eu îi şoptesc de unde am fost sunat şi se linişteşte. «Nu ştiu exact cât are, cred că 92, dar mai bine ştie Florentin Dălmar». Închid telefonul, în timp ce din telefonul scurt se auzea «Alo! Alo!». Iau receptorul: «Da, numai un moment, încerc să aflu exact». Îl sun şi pe Florentin Dălman. De fapt, nici nu mai aveam numărul lui bun, aşa că sun la întâmplare. Îmi răspunde cineva. «Alo, domnul Florentin Dălmar?». Nu uitaţi, era trecut de două noaptea. La care ăla: «Te bag în mă-ta» şi mi-a închis telefonul. «Alo! Alo!», insista colonelul iritat. Din nou iau receptorul şi spun: «Gică Petrescu are 92 de ani». «Ştiţi precis?» «Da», îi spun. Şi a închis. După mine potopul. Asta s-a întâmplat chiar la aniversarea lui în noaptea în care petrecea".
În vreme ce "conducătorul suprem" petrecea, mânca, bea şi se distra pe muzică bună, în cerc restrâns, "select" – am spus deja – şi recitaluri de poezie. "Existau nişte actori specializaţi, n-are rost să le rostesc numele, pentru că unii trăiesc, dar au fost şi actori, precum Ion Caramitru şi Victor Rebengiuc, care pur şi simplu au refuzat să recite versuri omagiale".
Erau o mulţime de stereotipii cu care se fabricau spectacolele omagiale dedicate lui Eminescu. O suită de manifestări identice cu ele însele, deosebirea constând doar în escaladarea fără măsură a formulelor de laudă şi de admiraţie. Spectacolul "Omagiu" oferit de ziua lui Nicolae Ceauşescu, spune şi Cornel Todea, actualul director al Teatrului pentru Copii "Ion Creangă", pe vremea aceea regiza "Cântarea României", era un "ritual" cu reguli de netransgresat, respectarea lor fiind pas cu pas urmărită de secţia de propagandă a CC al PCR. "Se pregăteau două spectacole: unul de Televiziunea Română, celălalt de Consiliul Culturii, la Sala Palatului, sau la Sala Polivalentă. Identice în conţinut, spectacolele trebuiau să facă proba dragostei neţărmurite faţă de Conducător, şi a entuziasmului întregului popor angajat în construirea socialismului biruitor, avându-l pe el, neobosit şi de neînfrânt, în frunte.
Spectacolul se compunea din recitări, muzică corală şi instrumentală, balet, dansuri populare. Versurile recitărilor, rostite obligatoriu de nume de prestigiu ale scenei româneşti, exaltau măreţia omagiatului. Encomiastice, aceste vesuri erau poate singurul teritoriu lăsat liber pentru găsirea de noi formule de admiraţie, de dragoste şi de entuziasm. Pe parcursul anilor a apărut acută problema dozării cu rigoare a numărului de versuri dedicate lui Nicolae Ceauşescu, pentru ca ele să nu depăşească numărul celor de admiraţie pentru Elena Ceauşescu. Corurile intonau cantate, ode, cu aceeaşi temă. Erau prezente coruri de amatori din mari întreprinderi industriale, uzinele Republica, 23 August, CFR... Nu puteau lipsi profesioniştii corurilor Filarmonicii George Enescu, Radioului şi ai Operei Române. Nici Madrigalul nu era omis. Baletul Operei, asociat uneori şi cu cel al altor teatre, prezenta invariabil un balet cu tema «Victoria Socialismului», fie ea în domeniul industrial, sau după caz, agrar, al electrificării, sau al industrializării. În oricare din variante triumful era cert. Spectacolele, bazate pe scenarii vizate atent de secţia CC de propagandă, erau supuse unor serii de vizionări succesive, controlate, pentru ca nu cumva să se strecoare vreun text care să poată da naştere la înţelegeri echivoce."
De ziua conducătorului iubit, îşi aduce aminte şi fostul realizator de televiziune, Octavian Sava, se mobilizau toate forţele, ţinând cont de faptul că emisiunea dedicată aniversării se întindea de dimineaţă până târziu în noapte. "Tot programul era axat pe ziua lui de naştere. Compozitorii se întreceau în a-i închina texte şi muzici. Un amănunt interesant este legat de Dumitru Moroşanu, care răspundea de partea muzicală. S-a gândit la un moment dat să includă în program şi ceva muzică cultă. A vrut să dea «Săteasca» lui George Enescu. A ieşit un scandal enorm. «Cum să dăm muzică de înmormântare!?» A fost foarte criticat pentru această îndrăzneală. Şi, bineînţeles, a fost şi sancţionat. Nu pot să spun că programul acesta suporta rigorile cenzurii sau că trebuia vizionat de toate forurile, aşa cum se întâmpla, de pildă, cu spectacolele de Revelion. Dar ce să priceapă cuplul prezidenţial despre muzica simfonică a lui Enescu. În afară de rapsodii, cred că nu ştiau mai nimic despre Enescu. În schimb, lui Ceauşescu îi plăceau foarte mult romanţele şi cântecele epocii respective, chiar dacă era muzică de dans. Nu se dădea şi la aniversare aşa ceva, bineînţeles, dar romanţele îi plăceau grozav. Ceauşescu nu se implica direct în alcătuirea acestui program, nu prea dădea indicaţii. Erau suficienţi lingăi care abia aşteptau să se ocupe de asta. Nu trebuia să se deranjeze conducătorul. Şi ca o comparaţie interesantă, dintr-un punct de vedere, Gheorghiu Dej s-a dovedit mai modest decât Ceauşescu. De exemplu, Mihai Beniuc, care a fost preşedinte al Uniunii Scriitorilor, scrisese la un moment dat un poem înălţător despre el. Când a auzit Gheorghiu Dej despre acest lucru a interzis publicarea poeziei."
În dorinţa de a-i face pe plac cuplului prezidenţial, oamenii de încredere ai regimului, implicaţi în organizarea festivităţilor, inventaseră tot felul de reguli de la care nu era bine să te abaţi. "Se număra de câte ori era pomenit numele lui Ceauşescu, câte poezii îi sunt închinate lui şi câte ei. Mai era prevăzut destul de atent ca oamenii să fie îmbrăcaţi în ţinute foarte sobre. Sigur, cântăreţii care aveau plete trebuiau să le ascundă fie sub o perucă, fie sub o pălărie. Ba chiar, la intrarea în televiziune erau oameni vigilenţi care îi opreau pe cei care aveau plete şi îi trimiteau acasă. Ţin minte că la un moment dat, un regizor destul de cunoscut în acea perioadă, deşi era un om bătrân, la vreo 70 de ani, avea părul un pic mai lung aşa că l-au trimis acasă. Nu l-au lăsat să intre."
Gheorghe Verman, realizatorul emisiunii Viaţa Satului, evocă un episod amuzant petrecut la Sinaia: "S-a simţit foarte bine acolo şi a vrut să vadă la televizor muzică populară. Şi ce să-i faci, că televiziunea nu emitea, era programul întrerupt. Tehnicienii înnebuniseră, că el tot cerea muzică populară. Şi au făcut un fel de televiziune locală. Tovarăşul vedea în monitoare ce-i dădeau din carul de transmisie, în eter nu se vedea. Aşa l-au potolit". De ziua lui, Ceauşescu dădea liber la programul tv. "Suna la televiziune şi le spunea să se dea muzică populară, să se bucure poporul. El avea convingerea fermă că lumea îl iubeşte nespus. Dar îl înţeleg. A stat atâţia ani la putere şi toată lumea, şi din stânga, şi din dreapta, îl ridica în slăvi şi-i spunea că e nemaipomenit".
Citește pe Antena3.ro