x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Alina Gorghiu, cu mâna întinsă la Fondul de rezervă. Justiția a rămas deja fără bani

Alina Gorghiu, cu mâna întinsă la Fondul de rezervă. Justiția a rămas deja fără bani

de Ion Alexandru    |    03 Apr 2024   •   08:20
Alina Gorghiu, cu mâna întinsă la Fondul de rezervă. Justiția a rămas deja fără bani

Ministrul liberal al Justiției, Alina Gorghiu (FOTO), a cerut, la finalul lunii trecute, deci la finalul primului trimestru al anului bugetar 2024, Guvernului Ciolacu emiterea unei hotărâri pentru suplimentarea bugetului Ministerului Public, din Fondul de rezervă bugetară aflat la dispoziția Executivului, prevăzut în bugetul de stat pentru anul 2024. Este vorba despre 891.000 de lei, sumă necesară pentru constituirea unei garanții aferente unui contract de închiriere semnat de Parchetul Curții de Apel București pentru un nou sediu. Locatorul este o companie controlată de două un offshore-uri cipriote, în spatele cărora s-ar afla interesele magnatului Ion Țiriac.

În Nota de Fundamentare, Alina Gorghiu explică faptul că, începând cu anul 2015, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel București funcționează în sediul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, în blocul din Bulevardul Libertății, la numărul 12-14, din sector 5 al Capitalei, în acest sens fiind încheiat între cele două unități de parchet un Protocol înregistrat cu data de 1 aprilie 2015. Conform acestui Protocol, din suprafața totală de 7.266 de metri pătrați a imobilului respectiv, a fost repartizată Parchetului de pe lângă Curtea de Apel București o suprafață de 1.526,5 metri pătrați, reprezentând 21% din total, compusă din 42 de camere, respectiv 32 de birouri. Parchetul de pe lângă Curtea de Apel București ocupă, astfel, etajul 4 și, parțial, etajul 5, aici desfășurându-și activitatea 87 de salariați, dintre care 35 de procurori, 23 de grefieri și 29 de angajați ai personalului auxiliar, la care se adaugă 20 la sută persoane din exteriorul instituției. 

Nu-i mai ajunge actualul sediu

Potrivit documentului citat, în statul de funcții și de personal al Parchetului Curții de Apel București se precizează că ar trebui să existe 107 salariați. „Spațiile repartizate Parchetului de pe lângă Curtea de Apel București au fost amenajate prin lucrări de reparații curente, efectuate în anul 2015, păstrându-se configurația spațiilor existente. (…) Cu toate acestea, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel București nu are la dispoziție toate spațiile necesare desfășurării activității specifice. Concret, nu există spații pentru arhivarea documentelor, spații pentru arestați și pentru personalul de pază aferent, camere pentru recunoaștere din grup a unor persoane în timpul desfășurării anchetelor, spații pentru desfășurarea ședințelor, seminarelor și analizelor de lucru, centru de presă, bibliotecă, laborator criminalistic și cameră pentru corpuri delicte”, se precizează în această Notă de Fundamentare, subliniindu-se că „aceste spații repartizate reprezintă o suprafață insuficientă față de necesarul estimat de 3.300 de metri pătrați”.

La data de 31 august 2023, Parchetul General a fost reorganizat substanțial, iar, prin reorganizarea Secției de Urmărire Penală și Criminalistică, au fost create noi servicii și birouri cu atribuții în combaterea formelor de criminalitate cu grad ridicat de specializare. Prin urmare, „s-a decis relocarea Parchetului de pe lângă Curtea de Apel București, prin închirierea unui nou sediu pentru această unitate de parchet, precum și pentru Parchetele de pe lângă Judecătoriilor 1 și 4, cu o suprafață totală de 3.216 metri pătrați, care să asigure spațiile necesare desfășurării activității”.

Bugetul, suplimentat în decembrie, dar restituit

Într-o Notă de Fundamentare a Parchetului Curții de Apel București, se precizează că în luna decembrie a anului 2023 a fost inițiată procedura de achiziție denumită „Servicii de închiriere a unui imobil sau spațiu într-o clădire de birouri, dotată cu utilități și spații de parcare, necesare funcționării în condiții a personalului Parchetului de pe lângă Curtea de Apel București, Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 și Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 4”. Ca urmare, se precizează în documentul semnat de Alina Gorghiu, „în vederea încheierii contractului de închiriere, prin Hotărârea de Guvern 1296 din 21 decembrie 2023, s-a aprobat suplimentarea bugetului Ministerului Public din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, cu suma de 177.000 de lei credite de angajament și credite bugetare”.

Astfel, „având în vedere imposibilitatea întocmirii și aprobării documentelor necesare demarării și derulării procedurii de închiriere până la finalul anului 2023, termenul-limită de depunere a ofertelor fiind 10 ianuarie 2024, Ministerul Public a restituit, în data de 29 decembrie 2023, suma de 177.000 de lei credite de angajament și credite bugetare din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024.

Suma necesară - 891.000 de lei

În același document, se mai arată că, în urma desfășurării procedurii de achiziție, a fost declarată câștigătoare oferta SC Geres Real Estate SRL, fiind încheiat contractul de închiriere nr 1580/X-23/2024. Această procedură de achiziție nu figurează, deocamdată, în SEAP. De asemenea, se mai precizează că, potrivit articolului 4 din acest contract, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel București, în calitate de locatar, „s-a obligat să constituie o garanție în favoarea locatorului, în termen de 30 de zile de la data semnării contractului, în cuantum de 178.179 de euro, la cursul BNR de la data constituirii, sub forma unui depozit în numerar. Garanția este constituită în vederea acoperirii contravalorii chiriei, a utilităților, a costurilor de reparații care cad în sarcina locatarului și a oricăror alte sume datorate de acest termen pentru a putea proceda la relocarea în imobilului închiriat”.

În acest context, Ministerul Justiției apreciază că „achitarea garanției reprezintă o cheltuială urgentă, în sensul Legii 500/2002”. „În consecință, se impune suplimentarea bugetului Ministerului Public pe anul 2024, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, la Capitolul «Ordine și siguranță națională», Titlul 20 «Bunuri și Servicii», cu suma de 891.000 de lei credite de angajament și credite bugetare, în vederea constituirii garanției aferente contractului de închiriere”, se mai precizează în documentul semnat de Alina Gorghiu.

Firma care deține clădirea, deținută de o căsuță poștală din Cipru

Potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), SC Geres Real Estate SRL, compania cu care Parchetul de pe lângă Curtea de Apel București ar fi încheiat acest contract de închiriere, era deținută, până în 29 octombrie 2020, de două offshore-uri, cu sediul în Cipru, Nicosia. Este vorba despre Credanti Holdings LTD și despre Weybridge Holdings Limited, ambele reprezentate de avocata Costina Genoveva Enache. 

Atunci, Credanti Holdings LTD s-a retras, prin cesionarea celor 594.146 de părți sociale, reprezentând 15,436% din capitalul social, către Weybridge Holdings Limited, pentru un preț de 3.059.040 de euro. 

Conform unor surse citate de presă, ambele offshore-uri s-au asociat și în capitalul social al unei alte firme, Blue Stand Investments, parte a Țiriac Holding, deținută de magnatul Ion Țiriac. De altfel, atât Credanti Holdings LTD, cât și Weybridge Holdings Limited ar fi controlate tot de Ion Țiriac.

×