Austeritatea bugetară şi solidaritatea de criză nu se aplică la toate instituţiile cu capital de stat care aruncă cu bani în stânga şi-n dreapta. În această situaţie sunt angajaţii Autorităţii Aeronautice Civile Române (AACR), unde câştigul mediu lunar pe salariat este de 7.318 lei.
Directorul instituţiei, Claudia Vîrlan, stă mai mult plecată în deplasări în străinătate însoţită de o întreagă echipă de „specialişti", apelează la tot felul de metode neortodoxe pentru a acorda prime salariaţilor preferaţi şi schimbă specialiştii din funcţii după criterii subiective.„Directorul general al AACR, Claudia Vîrlan, a dat prime în valoare de un salariu brut! Astfel, dacă lefurile scad, lucrurile nu se schimbă şi pentru ei, deoarece ei şi-au făcut plinul! Ca să poată face asta, a făcut o mişelie pe care numai mintea unui astfel de parvenit este capabilă s-o născocească: le-a spus salariaţilor să intre în concediu de odihnă, ca să le poată da primă de vacanţă! Astfel, Claudia Vîrlan a semnat concedii de odihnă pentru toată Autoritatea. Imediat după ce le-a livrat primele, la o zi, i-a rechemat din concediu pe toţi", ne-a spus o sursă din cadrul instituţiei.
Mai mult, de la numirea în funcţia de director al autorităţii, Claudia Vîrlan schimbă specialiştii din cadrul instituţiei după bunul plac.
„În fiecare lună, Claudia Vîrlan este plecată ba la Bruxelles, ba în Azerbaidjan, ba la Montreal, primind diurna de 87 de euro pe zi, cazare, transport cu avionul tot din bani publici! Şi, ca să nu-i fie urât, nu pleacă singură, ci cu şeful ei din Ministerul Transporturilor, Radu Cătălin, şi cu grupuleţe, veşnic aceleaşi, din AACR! Ca să strângă cureaua şi mai mult, Claudia Vîrlan face angajări pe bandă rulantă! Când spune că face reformă, Claudia Vîrlan înţelege să-i dea afară pe cei pe care i-a găsit angajaţi din anul 2000 şi să angajeze cunoştinţele ei!", spune sursa.
„Brusc, noi nu mai ştim meserie, brusc, AACR nu mai face faţă cu oamenii cu care a funcţionat foarte bine ani la rând şi are nevoie să angajeze în toate direcţiile: de la simpli funcţionari până la noua achiziţie: un «director coordonator» care este plătit cu 98 de milioane pe lună ca să coordoneze alţi directori!!! Acestea sunt cele mai mici mişmaşuri care se fac la AACR", potrivit sursei citate.
„Recent, spre exemplu, a plătit 100.000 de euro unei case de avocatură ca să organizeze o conferinţă! Casa de avocatură se numeşte Pop. Fiica lui Pop, Sorana Pop, lucrează la Ministerul Transporturilor şi a fost trimisă să reprezinte ministerul la Montreal, la Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale, unde stă luni de zile tot pe bani publici! Casă, masă, cazare, diurnă, avion etc.!! Iată criteriile pe care sunt selectaţi oamenii, iată cum sunt repartizate contractele de 100.000 de euro! Iar la OACI a fost trimis un întreg grup, aşa cum ne-am obişnuit.
Acolo este şi celebrul Cătălin Cotruţ, care, pe de o parte, ia bani publici pentru că ne reprezintă la OACI şi, pe de altă parte, deşi stă la Montreal din 2007, ia bani şi ca director general adjunct al AACR, unde Claudia Vîrlan îl păstrează pe post", spune sursa.
Potrivit declaraţiei de avere a Claudiei Vîrlan, postată pe site-ul AACR, soţul acesteia, Gabriel Vîrlan, lucrează tot în cadrul instituţiei, ocupând funcţia de inspector.
Un meteorolog pentru AACR
„Până la venirea lui Florea Geică, ca director general al AACR, nimeni nu auzise de Claudia Vîrlan. Geică a promovat-o pe Claudia în funcţia de director al Direcţiei Supraveghere Servicii de Navigaţie Aeriană.
Este vorba despre acelaşi Geică Florea care şi-a dat pensie de 200 de milioane şi salariu 300 de milioane şi care a numit numai «oameni de nădejde» în autoritate. Dintre aceştia amintim: infractorul Adrian Preda, care căpuşa AACR făcând, cu o aroganţă sfidătoare, contracte cu firma soţiei; mult experimentata doamnă Frăsie Andreea, care la doar 27 de ani era promovată director şi îşi teroriza angajaţii; stewardesa Irina Iliescu, care de la servit în avion a fost şi ea promovată director general adjunct; finul lui Geică, Cotruţ Cătălin; Somera Daniela Racatej, care, fiind numită şef serviciu juridic (azi «coordonator» juridic), i-a validat lui Geică pensia şi salariul (şi nu este de mirare, având în vedere că, de la nici 20 de milioane, cât avusese salariu la ultimul loc de muncă, Geică i-a dat 80 de milioane!).
Cea care a fost pusă să conducă aviaţia civilă din România nu are nici măcar pregătire în domeniu, aceasta a făcut Meteorologie", potrivit unei surse.
AACR susţine că este o instituţie cu autonomie financiară la care Ministerul Transporturilor decontează diurnal
Autoritatea Aeronautică Civilă Română, condusă de Claudia Vîrlan (foto), a refuzat să răspundă întrebărilor noastre, pe motiv că nu este instituţie de stat, deşi funcţionează sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. „Regia Autonomă - Autoritatea Aeronautică Civilă Română este înfiinţată în baza HG nr. 405/1993, ca persoană juridică română, şi, potrivit Legii 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale, modificată şi completată, funcţionează ca regie autonomă de interes public naţional, pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii", ne-a transmis AACR.
La toate întrebările noastre legate de câştigurile salariale ale angajaţilor Autorităţii şi la cele legate de cuantumul diurnei şi cheltuielile cu deplasările externe ale doamnei Vîrlan, AACR ne-a răspuns sec. „Finanţarea cheltuielilor de funcţionare şi de investiţii ale RA-AACR se asigură integral din veniturile proprii, înregistrate în urma realizării obiectului său de activitate, astfel că regia nu beneficiază de alocaţii sau subvenţii de la bugetul de stat. Referitor la datele şi informaţiile solicitate de dumneavoastră, precizăm că acestea nu se încadrează în categoria informaţiilor de interes public, astfel cum sunt definite în Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare", potrivit AACR.
Deşi nu este instituţie publică, reprezentanţii instituţiei au făcut un efort şi ne-au răspuns totuşi la câteva întrebări. Astfel, ne-au transmis că instituţia are 200 de salariaţi, faţă de 201 înregistraţi la finalul anului trecut, că dreptul la concediul de odihnă anual plătit este garantat tuturor salariaţilor şi nu poate forma obiectul vreunei renunţări sau limitări. De asemenea, ne-a comunicat că, pe perioada mandatului la OACI, domnul Cătălin Cotruţ nu primeşte salariu pentru funcţia de director general adjunct al AACR şi că angajaţii AACR beneficiază de sporurile legale prevăzute în Codul Muncii şi în contractul colectiv de muncă încheiat la nivelul unităţii, în cuantum total de 30% din salariul de bază negociat.
AACR nu a comunicat însă câţi angajaţi din cadrul instituţiei au împlinit vârsta pensionării şi nici cine suportă cheltuielile cu deplasările externe ale specialiştilor din AACR şi MTI. „Fondurile destinate acoperirii cheltuielilor de deplasare în străinătate în interesul serviciului, inclusiv diurna, sunt cuprinse în BVC al RA-AACR aprobat pe anul 2010; acordarea/decontarea acestor cheltuieli se realizează în conformitate cu prevederile HG nr. 518/1995, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Codului Fiscal, modificat şi completat, coroborate cu cele ale CCM încheiat la nivel de unitate; deplasările în străinătate, în interesul serviciului, ale directorului general al RA-AACR, ca reprezentant legal al regiei, care nu are statut de funcţionar public, se efectuează în temeiul mandatului aprobat de MTI, pentru a participa, în calitate de reprezentant al României şi al RA-AACR, la acţiunile desfăşurate în cadrul organizaţiilor internaţionale de aviaţie civilă, precum şi la lucrările organizaţiilor, organismelor europene de specialitate; în funcţie de agenda de lucru a reuniunilor, directorul general al RA-AACR este însoţit de specialişti din cadrul MTI, RA-AACR şi din alte unităţi de aviaţie civilă", potrivit AACR.
Potrivit hotărârii la care fac referire reprezentanţii instituţiei, cheltuielile cu deplasarea, cazarea, diurna sunt suportate de unitatea trimiţătoare, în cazul nostru Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, adică bani publici. În plus, potrivit anexei la HG nr. 518/1995, diurna diferă în funcţie de ţara în care se efectuează deplasarea.