Farmece, strigoi si demoni neastamparati revin, de Sfantul Andrei, din ascunzatoarea in care au stat un an intreg. Noaptea Sfantului e incarcata de magie si exorcism. Fetele nemaritate isi cheama ursitul, femeile pun randuiala noua in gospodarie, busuiocul si usturoiul capata curaj. Acus’ e decembrie, se intra in anotimpul lupului, iar prin unele locuri lumea se teme de strigoii care ies din morminte, fura laptele vacilor si mintile zburdalnice. Hotarele dintre morti si vii sunt mai subtiri, ca insusi hotarul nevazut dintre toamna-iarna.
E timpul predilect al fapturilor malefice si nu degeaba, in ajun de 30 noiembrie, la tara, nu se dau carbuni afara, se ascund coasele si limbile melitelor, se lipesc cruci de ceara de coarnele vitelor, se ingroapa drob de sare descantat in pragul usii grajdului, se intorc vasele cu gura-n jos si se inconjoara casa si grajdul cu lumanare aprinsa, se fac cruci cu usturoi la geamuri si la usi; nu se lucreaza la camp, nu se coase, nu se imprumuta si nu se da nimic din casa. Cei care nu respecta sarbatoarea se imbolnavesc. Boala, considerata de biserica drept o pedeapsa pentru nerespectarea regulilor crestine, poate fi un simplu dedeochi – alungat, traditional, prin descantec – sau poate fi o stare mai grava de alienare, cand raul patrunde in trupul si mintea omului si nu mai poate fi scos decat prin slujbe de exorcizare. Nu am vazut multe slujbe de de-demonizare, cum i se mai spune acestui ritual. Stiu insa ca la noi se fac, in multe biserici, si ca la baza lor se afla taina Sfantului Maslu. E vorba de molitve ale Sf. Vasile cel Mare, ocrotitorul celor bolnavi, continuate cu molitvele Sf. Ioan Gura de Aur, mesager al cuvantului hristic (ca dovada, capul sau, pastrat la Manastirea Vatopedu, are neputrezita urechea prin care i-a fost talcuita Evanghelia). Aceste molitve se fac insa cu discernamant. Inchipuiti-va cat de mult rau trebuie sa ia asupra lui un preot care scoate necuratul dintr-un posedat...
Exista, de asemenea, molitve pentru casa bantuita de demoni si un canon de rugaciune pentru cei stapaniti de diavol. Unii cred ca ar trebui facuta de sapte ori taina Sf. Maslu, insotita de post si rugaciune pentru alungarea spiritului malefic din cei bantuiti. Oricum, biserica ne spune ca ei sunt in mare suferinta si ca, de cele mai multe ori, sunt sacrificati fara voie, Dumnezeu incercandu-le credinta. Din acest motiv, ortodoxia nu i-ar pune la zid si nici nu i-ar arde pe rug. Cei posedati de rau cu voia lor n-au insa nevoie de molitva Sf. Vasile cel Mare, ci doar de pocainta, fiindca, mai devreme de a fi vindecat de Dumnezeu, omul trebuie sa incerce, din rasputeri, sa se vindece singur.