x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Elicoptere la tot cartierul

Elicoptere la tot cartierul

05 Mai 2005   •   00:00

165 milioane euro - Transformarea Internelor in armata aerului
Guvernul Romaniei trebuie sa cheltuiasca, in patru ani, nu mai putin de 165 de milioane euro pentru dotarea Ministerului Administratiei si Internelor cu aproximativ 100 de elicoptere. In plina goana pentru carpirea bugetului de stat, Ministerul Finantelor Publice va trebui sa finanteze costisitoarea achizitie.

  • de VICTOR CIUTACU
  • SPECIAL
  • Internele se transforma intr-o armata a aerului



    STAND-BY. Elicopterele mult visate de oficialii guvernamentali romani, gata sa brazdeze spatiul aerian romanesc
    165 milioane de euro. Atat este dispus Guvernul Romaniei sa cheltuiasca, in patru ani, pentru dotarea Ministerului Administratiei si Internelor cu peste 100 de elicoptere. Austeritatea bugetara si oportunitatea achizitiilor, concepte dragi prim-ministrului, tin fix pana la usa colegului sau de la Interne.

    Romania e o tara cu multe nevoi. Conform Ministerului Administratiei si Internelor (MAI), una dintre stringentele trebuinte ale tarii este "asigurarea mobilitatii aeriene". Data fiind aceasta "necesitate" si in contextul transparentei decizionale pe care o trambiteaza Cabinetul Tariceanu, MAI a postat pe site-ul propriu, in vederea dezbaterii publice, nota de fundamentare si proiectul unei hotarari de guvern privind achizitia unor elicoptere.

    CHELTUIALA. Mai multe lucruri frapeaza in cele doua documente. In primul rand, suma solicitata de institutia condusa de Vasile Blaga, pentru derularea unui program multianual esalonat pentru perioada 2006-2009, este de 165 milioane de euro. Finantarea urmeaza a fi asigurata, conform proiectului de act normativ, de Ministerul Finantelor Publice (MFP), institutie aflata intr-o "foame"cronica de bani si intr-o perpetua disputa cu FMI pe tema cuantumului deficitului bugetar.

    La ora actuala, MAI are in dotare 13 elicoptere, din care numai 7 au o vechime in exploatare mai mica de 10 ani. Pe fondul sensibilitatii opiniei publice si a doveditei lipse de operativitate a autoritatilor, demonstrate cu prisosinta in timpul recentelor tragice inundatii, MAI a pus pe tapet innoirea parcului sau aerian. Conform mai multor specialisti din industria aeronautica, aparatele de zbor la care face referire nota de fundamentare (patrulare, supravegherea frontierelor, comanda si control, interventia la incendii, transportul echipelor speciale de interventie, misiuni cu caracter umanitar etc.) se vand cam la un pret mediu de 1,5 milioane de euro/bucata. Data fiind suma impresionanta preconizata a fi cheltuita de ultragenerosul stat roman, discounturile acordate de marii producatori mondiali sunt semnificative. Cu alte cuvinte, daca nu cumva o cumpara niste aparate de zbor suflate-n aur si cu manere de platina, MAI se pregateste sa-si primeneasca flota de 13 elicoptere cu inca... vreo o suta si ceva. In total, cam 2,5 astfel de mijloace de transport ar reveni fiecarui judet, lucru ce ar putea transforma Romania intr-o putere aeriana de luat in seama. Asta, bineinteles, daca, in cadrul visatului sistem de centre operationale zonale, autoritatile vor binevoi sa continue programul de dotare cu necesarele helioporturi si sisteme de ghidare prin radar...

    PORTITA DE IESIRE. In al doilea rand, uluieste lejeritatea autorilor proiectului de HG. Necesitatea dotarii unui minister mamut cu o ditamai flotila de elicoptere, operatiune pentru care se solicita o finantare din bani publici de 165 milioane de euro, este "fundamentata" fix pe o coala A4. Ridicolul situatiei este completat de faptul ca, in asa-zisa nota de fundamentare, nu apare numarul de aparate ce urmeaza a fi achizitionate, ci doar suma de bani pe care statul roman pare a fi dispus a o cheltui. De parca elicopterele se cumpara de la piata, pe principiul "Gogule, ai un milion la tine, vezi si tu ce intra-n banii astia". Mai mult decat atat, procedurile de achizitie preconizate a fi desfasurate de catre MAI sunt, conform acelorasi documente, "dispozitiile legale privind achizitiile publice de produse si servicii care implica apararea nationala, ordinea publica, siguranta si securitatea nationala si a listei aferente acestora". Pentru necunoscatori, paragraful dintre ghilimele este exact formula prin care guvernele perindate pe la Palatul Victoria justifica, de ani buni, indiferent de coloratura lor politica, neorganizarea de licitatii publice si incredintarea directa a marilor contracte sau, cel mult, negocierea directa. Iar Cabinetul Tariceanu si-a facut un titlu de glorie pana acum din a arata cu degetul toate contractele incheiate fara organizarea de licitatii de precedentul Guvern...

    COMPROMISUL. Cine ar putea fi marele beneficiar al acestei afaceri? Surse guvernamentale si militare contactate de Jurnalul National sustin ca doua ar fi companiile "in carti" si cu buna reprezentare la Bucuresti: Sikorsky si Eurocopter. Mai multe indicii - trecerea in proiectul de HG a sumei in euro, apartenenta la gigantul EADS, titularul contractului de securizare a frontierelor, care nu poate fi reziliat de Guvern, in ciuda promisiunilor din campania electorala, dar care poate fi amendat cu acordul partilor - duc insa, in mod categoric, spre al doilea producator. De altfel, la putina vreme de la instalarea in functii a noilor titulari de portofolii cu bugete mari, o delegatie a Eurocopter a facut un tur al ministerelor. Pe langa traditionalele felicitari si urari de succese, reprezentantii concernului european au solicitat ministrilor contactati sprijin pentru deblocarea activitatii societatii mixte IAR-Eurocopter, in sensul asigurarii unui portofoliu decent de comenzi de stat pentru fabrica brasoveana, care sa justifice continuarea activitatii investitionale in Romania. Se pare ca alocarea acestei sume de bani de Guvern catre Eurocopter poate fi varianta de compromis cu EADS, in sensul in care gigantul european ar accepta renegocierea contractului de securizare a frontierelor.

    TACEREA. Jurnalul National a incercat sa afle si punctul de vedere al initiatorilor propunerii de act normativ, motiv pentru care a contactat Directia Relatii Publice a Ministerului Administratiei si Internelor. Oficialii institutiei nu au putut oferi raspunsuri concrete la intrebarile noastre precise (numar de aparate, conditii de finantare, producatori contactati etc.), motivand ca, fiind o initiativa legislativa supusa dezbaterii publice, nimic, cu exceptia sumei, nu e deocamdata concret si ca eventualele clarificari vor fi date publicitatii dupa aprobarea actului normativ, daca bineinteles acest lucru se va intampla.

    VARIANTE
    Ce se poate face cu suma de 165 de milioane de euro:
  • 82 de blocuri de 10 etaje
  • 1.650 de vile sau 16 microcartiere rezidentiale
  • 80-100 kilometri de autostrada
  • 350 de sali de sport
  • se pot moderniza 412 vagoane de tren pentru calatori
  • se pot cumpara 140 vagoane de tren noi
  • s-ar putea achizitiona circa 300.000 de metri patrati de teren in nordul Capitalei
  • 4,3 milioane de miei de Pasti de 10 kilograme fiecare
  • 19.411 romani si-ar putea cumpara cate un automobil Logan cu toate dotarile
  • Guvernul ar putea acorda 825.000 de cupoane in valoare de 200 de euro pentru a-i ajuta pe tinerii fara venituri sa cumpere un calculator (Iohanna Onaca Purdea)
  • INTREBARI OFICIALE
    DATORIE. Ministrul Blaga, obligat sa fie transparent
  • Cate aparate de zbor estimeaza MAI ca pot fi achizitionate in limita sumei de 165 milioane de euro? La ce ar urma sa fie folosite, in mod concret, elicopterele?
  • Si-a manifestat vreun producator disponibilitatea de a livra elicopterele? Dar vreo banca dorinta de a asigura finantarea? Daca da, in ce conditii?
  • Ia in calcul MAI achizitia aparatelor (si) din productia interna?
  • Care va fi modalitatea de achizitie (licitatie publica, selectie de oferte, negociere directa, achizitie dintr-o singura sursa)?



  • JUSTIFICAREA NECESITATII ACHIZITIEI
    DOVADA. Proiectul de HG, postat pe site-ul Internelor
    "In vederea dotarii in perspectiva cu elicoptere, a fost intocmit un program multianual de inzestrare, pentru perioada 2006-2009, care ar permite realizarea unui sistem cuprinzand centre operationale zonale prin care sa se asigure acoperirea teritoriului Romaniei si cresterea performantei in ceea ce priveste viteza de reactie, flexibilitatea si mobilitatea interventiilor. Infiintarea acestor unitati ar asigura reducerea cu minimum 20 de minute a timpului de reactie actual determinat de necesitatea utilizarii in teritoriu a aeronavelor din dotarea unitatii din Bucuresti, consum redus de resursa de zbor, sprijinirea imediata a administratiilor locale in rezolvarea problemelor populatiei aflate in dificultate si eliminarea riscului privind traversarea lanturilor muntoase pentru interventie in cazul conditiilor meteo nefavorabile", se arata in nota de fundamentare.
    ×
    Subiecte în articol: special publice milioane elicoptere