x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Isihasmul şi Misterul

Isihasmul şi Misterul

de Poliana Mardari    |    02 Iul 2011   •   21:00
Isihasmul şi Misterul

Traim un timp fascinant si straniu, in care se­cre­tele cele mai bine pazite de secole incoace plu­tesc libere, dar fragmentate, pe internet. Orice cu­ri­ozitate ti se nazare, orice intrebare iti apare pe ne­as­teptate in minte, solutia se impune de la sine, facila ca un automatism mental: deschizi cal­cu­latorul, te intorci spre Google, scrii cateva cu­vin­te (zise 'cheie') intr-o insiruire mai mult sau mai putin intamplatoare, click! si o avalansa de in­for­matii complet destructurate se revarsa nes­tan­je­nit in fata ochilor.
Kabbalah, Rig-Veda, Upanisad, Tantra, Yoga, Fi­lo­calia – cuvinte considerate altadata tabuuri cul­turale, dar mai ales spirituale, par dezmoste­nite cu maxima usurinta internauta de aura lor se­cu­lara, mistica si misterioasa.

Dar abundenta informationala este doar o p­e­riculoasa iluzie care se limiteaza de cele mai mul­te ori la o descriere superficial-spectaculoasa a ceva ce nu poate fi practic descris in cuvinte.
Isihasmul este si el un drum spiritual, deci are si el un loc rezervat pe aceasta lista.
S-a vorbit si se vorbeste mult despre practicile spirituale orientale. Mai putina lume cunoaste faptul ca exista un astfel de drum si in ortodo­xie, un drum al carui inceput merge inapoi in istorie peste 1.500 de ani si se numeste isihasm sau me­ditatia crestina.

Termenul vine de la grecescul hesychia, care in­seamna 'tacere, liniste, linistire, concentrare in­terioara'.
O definitie a isihasmului poate fi enuntata si ca o 'traditie ascetica incepand din secolele IV si V, de cautare a Imparatiei ceresti inauntrul omului'. Noua secole mai tarziu, practica 'rugaciunii ne­intrerupte' a devenit, pe Muntele Sf. Athos, o mis­care de renastere spirituala.

Metoda nu pare sa aiba in sine nimic specta­culos si ea consta in introducerea metodica si sis­tematica a Rugaciunii lui Iisus sau Rugaciunea inimii (oratio mentis) ca procedeu de purificare a mintii, de contemplare, de iluminare.
Scopul final al unui isihast este dobandirea isihiei, adica a linistii iluminate.

Ca si pe alte drumuri spirituale, pastrarea acestei traditii ascetice s-a facut intr-o linie de calugari-calauzitori – numita 'de aur', numai prin transmitere directa de la indrumator la ucenic, aceasta fiind si prima conditie obligatoriu de respectat.
Si, pentru o edificare mai mult decat sumara a cititorului neavizat, insiram succint etapele acestui proces de dezvoltare spirituala personala.

Prima faza este numita 'rugaciunea lu­cra­toa­re' si poate fi folosita de oricine dintre noi cei­lalti, cei 'impatimiti' – cei care ne putem insela foar­te usor confundand halucinatia mentala cu clar­vi­ziunea, transa cu extazul, exaltarea cu ilumi­narea.

A doua faza de parcurs este 'rugaciunea va­za­toa­re', permisa doar celor despatimiti.
Despre a doua faza nu ar trebui sa se scrie, nici sa se vorbeasca, ea ramanand sa fie spusa numai la urechea discipolului de catre indrumator. Aceasta ar trebui sa ramana tainica.
La capatul drumului se afla Iluminarea in stadiul ei cel mai inalt: iluminarea supranaturala sau harica. Si aici verbul 'a obtine' se dizolva in sin­tag­ma 'a fi in'. Iar 'a fi in' este o permisiune ce se acorda omului care s-a dovedit vrednic sa o pri­measca.

E usor? E greu? Fiecare poate raspunde doar pentru sine la aceste intrebari, prin propria experi­en­ta sau experiment.
Dar indiferent ce drum apuci exista intotdea­una sansa ca, la un moment dat, pe neasteptate, sa ramai singur. Doar tu, fata in fata cu Misterul.

'Isihasmul sau mestesugul linistirii' de Vasile Andru, Editura Herald, 2011

×
Subiecte în articol: special