Romania este o tara membra cu drepturi depline a Uniunii Europene, care face obiectul unor presiuni incredibile si inadmisibile din partea strainatatii. Constitutional, suntem un stat suveran, dar ni se impune sa ne comportam ca un pasalac. Membrii Curtii Constitutionale, toti numiti politic, nu au facut altceva decat sa incerce sa-i conserve scaunul, privilegiile si imunitatea lui Traian Basescu, dar li se plange de mila pe la portile Inaltei Porti.
Jurnalul National prezinta argumentele de ordin legal care-i permit sa ceara Parlamentului sa se comporte ca si cum chiar ar fi al Romaniei, sa faca abstractie de presiuni si sa legifereze normalitatea: demiterea presedintelui prin referendum trebuie sa fie validata cu 50% plus unu voturi din numarul celor prezenti la urne.
● Rezultatele referendumului din 19 mai 2007 privind demiterea lui Traian Basescu au fost validate chiar daca la urne s-au prezentat sub jumatate plus unu din numarul cetatenilor cu drept de vot. Atunci erau inscrisi pe listele electorale permanente 18.301.309 cetateni cu drept de vot si s-au prezentat la urne 8.135.272, adica 44,45%. Dintre acestia, 6.059.315 (74,48%) au fost impotriva demiterii, iar 2.013.099 (24,75%) pentru demitere.
● In Decizia Curtii Constitutionale nr. 147 din 21 februarie 2007 privind modificarile la Legea 3/2000, judecatorii CCR nu au impus un prag de prezenta la vot pentru validarea referendumului.
● Tot Decizia nr. 147 din 21 februarie 2007 a Curtii Constitutionale dadea posibilitatea Parlamentului de a opta pentru o majoritate de voturi relativa pentru demiterea presedintelui Romaniei. Cu alte cuvinte, demiterea din functie a presedintelui cu majoritatea voturilor celor care se prezinta la referendum este posibila si poate fi decisa de Parlament, fara a fi considerata neconstitutionala.
● Daca rezultatele referendumului vor fi validate in functie de numarul celor care se prezinta la vot, atunci se poate trage concluzia ca votul celor care vin la urne si voteaza nu conteaza, iar optiunile lor sunt ignorate.
● Potrivit unui studiu realizat in 2005 de Comisia de la Venetia, in Europa, doar in Lituania, Rusia si Macedonia validarea referendumului prin care se iau anumite decizii se face in functie de prezenta la vot.
● Bazandu-se pe experienta pe care o are in domeniul referendumurilor, Comisia de la Venetia a decis sa recomande ca nici o hotarare sa nu fie luata cu privire la regulile cvorumului. "Un cvorum de participare (un procentaj minim) inseamna ca este in interesul unei propuneri a opozitiei sa se abtina decat sa voteze impotriva lui. Spre exemplu, daca 48% din electorat este in favoarea propunerii, 5% sunt impotriva si 47% tind sa se abtina, cei 5% din adversari trebuie doar sa paraseasca cabina de vot pentru a-si impune punctul de vedere, desi sunt cat se poate de clar in minoritate. In plus, absenta lor din campanie cel mai probabil va creste numarul de abtineri si, astfel, cel mai probabil cvorumul nu va fi atins. Incurajarea fie a abtinerii de la vot, fie a impunerii punctului de vedere al minoritatii nu este sanatoasa pentru democratie. Mai mult, exista o mare tentatie de falsificare (denaturare) a ratei de participare in fata opozitiei slabe", se arata in Codul de bune practici in materie de referendum al Comisiei de la Venetia. Recomandarile Comisiei de la Venetia au fost deseori invocate pentru respingerea unor acte normative. A facut-o inclusiv Curtea Constitutionala cand a decis sa respinga Legea uninominalului pur, aratand ca, potrivit recomandarilor Comisiei de la Venetia, legislatia electorala nu poate fi modificata cu sase luni inainte de alegeri.
● Constitutia Romaniei nu contine nici o prevedere prin care sa conditioneze validarea referendumului de numarul celor prezenti la vot. La articolul 95 (3), legea fundamentala prevede doar ca, "daca propunerea de suspendare din functie este aprobata, in cel mult 30 de zile se organizeaza un referendum pentru demiterea presedintelui".