Acuzată că e o promotoare a manelelor, suspectată că este fan manele, Speranţa Rădulescu mărturiseşte că interesul pe care l-a arătat faţă de subiect, exclusiv în calitate de cercetător, a fost înţeles greşit în asemenea măsură, încât un domn i-a făcut până şi plângere penală pentru trădare naţională. Dincolo de această "atitudine" radicală, rămân însă zecile de discuţii de pe bloguri, comentarii care o deranjează pe iniţiatoarea proiectului "Maneaua ca fenomen, maneaua ca obiect de dezbatere publică" doar prin modul jignitor şi nedocumentat în care sunt formulate. "Am încercat, dacă vreţi, prin acest studiu să îi fac pe cei care înjură să şi înţeleagă ceea ce înjură. Normal, fiecare trebuie să fie liber să-şi exprime preferinţele."
Proiectul a presupus şi presupune în continuare muncă de teren. Bineînţeles, prezenţa cercetătorilor în incinta Restaurantului Million Dollars din Capitală, spre exemplu, nu a trecut neobservată de obişnuiţii localului. "Clienţii s-au rezumat la a ne privi cu suspiciune." Apoi, interacţiunea cu interpreţii de manele nu a fost întotdeauna încununată de succes ştiinţific. "La un moment dat am mers la studioul unui cunoscut cântăreţ de manele pentru a-l observa la lucru, şi acolo era prezentă şi o echipă de filmare. La un moment dat, ne-a cerut să spunem câteva cuvinte despre el în sensul laudativ, bineînţeles. A încercat să profite de prezenţa noastră acolo pentru a da bine la tv", rememorează cu amărăciune Speranţa Rădulescu.
Dincolo de controversa iscată de eventuala valoare pe care ar putea să o aibă acest gen muzical, din punct de vedere sociologic, maneaua este însă o frescă a societăţii româneşti a ultimilor ani, după cum observă etnomuzicologul: "Manelele sunt o reflectare a societăţii contemporane, cu inegalităţile sociale imense, cu ierarhizarea dependentă de bani care îi face să stea în top pe toţi infractorii şi interlopii şi cu morala şmecheriei care te conduce spre bogăţie şi putere, cu iluzia că din om sărac poţi ajunge om bogat dacă eşti şmecher. Aşa că e normal ca maneaua să semene cu societatea noastră".
După cum s-a stabilit în cadrul cercetării, există două categorii de oameni atraşi de manele: "Oamenii marginalizaţi, cu o educaţie foarte simplă – şi în ultima vreme aceştia se află în special la ţară, unde sunt majoritatea amatorilor de manele, lucru demonstrat statistic – şi noii îmbogăţiţi ai tranziţiei. Este posibil ca intelectualii să respingă acest stil muzical şi din cauză că simt maneaua legată de lumea interlopilor. Mulţi se întreabă, probabil, cum de aceste două categorii antinomice se reunesc în jurul aceluiaşi obiect muzical. O explicaţie ar fi aceea că maneaua prin versuri, îndeosebi, le hrăneşte tinerilor iluzia că, dacă ştiu să fie suficient de şmecheri, ar putea şi ei cândva să devină bogaţi. Deci lumea sărmană este, de fapt, înşelată. Ei cred că au astfel acces la bogăţia celorlalţi. Cu abilitate, manelişitii cultivă ambele categorii sociale. Nu se pot mulţumi numai cu îmbogăţiţii, cu interlopii, oricât de mulţi bani ar avea". La rândul ei, etnocoreologul Anca Giurchescu, fost cercetător principal la Institutul de Etnologie şi Folclor din Bucureşti, stabilită în prezent în Danemarca, implicată în această cercetare, este surprinsă de faptul că intelectualii, mai ales, pot judeca un fenomen fără să-l cunoască: "Alte lucruri îi deranjează, nu faptul că maneaua e un simbol de muzică ţigănească, îi supără romii." Speranţa Rădulescu găseşte încă o explicaţie a acestei respingeri, şi anume: "Suntem din nou într-o perioadă de puternică europenizare şi ne deranjează orice face referinţă la trecutul nostru oriental. Acest lucru s-a mai întâmplat în secolul al XIX-lea".
Istoria manelei începe undeva în secolul al XIX-lea, însă etnomuzicologul Speranţa Rădulescu subliniază că maneaua însemna cu totul altceva la acel moment: "Erau cântece de dragoste, tânguitoare, cântate adesea de doamnele din înalta societate, puteau să le cânte şi robii lor, ţigani lăutari. Erau extrem de diferite de manelele foarte dinamice din ziua de astăzi. Nici nu ştim, în fond, dacă există o conexiune reală între muzica manelelor de atunci şi cea de astăzi." Anii ’60 au fost punctul de formare pentru maneaua pe care o ştim în ziua de azi, "cu toate că în timpul comunismului maneaua lăutărească nu era atât de agreată cum este astăzi. În general, maneaua s-a apreciat după ’90". O caracteristică a manelei este capacitatea ei de continuă transformare, modernitatea ei, după cum apreciază Anca Ghiurchescu: "Puterea de tranformare, soarta manelei au avut-o şi alte genuri muzicale care acum sunt recunoscute. Valsul, când a apărut, a iscat un scandal imens în Anglia. A fost aproape interzis. Jazz-ul, muzica negrilor, a fost considerat o muzică reprobabilă. Şi toate muzicile din Balcani, similare cu maneaua, întâmpină aceeaşi opoziţie cu maneaua de la noi".
Chiar dacă nu e un lucru atât de evident la acest moment, maneaua trece prin vremuri grele, care ar putea să-i pecetluiască sfârşitul: "Maneaua se află într-un anumit declin, care e cert. Vorbim despre un declin care nu e încă relevat de statistici, dar există. Lăutarii care cântă la nunţi spun că nu se mai cer ca înainte. Un alt exemplu, la penultimul spectacol «Miss Piranda» la care am fost, sala nu era nici pe jumătate plină, iar la ultimul spectacol «Iarna manelelor», sala era plină pe sfert. La şase luni o dată am văzut o cădere de public. Maneaua ori se va transforma în altceva, ori acest ciclu se va închide şi va duce la dispariţie. Nu va mai fi păstrată ca un element al unei tradiţii. Dar orice modă care a avut un impact atât de puternic va lăsa urme", precizează Speranţa Rădulescu. Cât despre priza pe care manelele ar avea-o în străinătate, aceasta se explică prin faptul că acest stil muzical "are trecere în locurile unde se află comunităţi de români. Comunităţile îşi cheamă manelişti care să le cânte. Interesant e însă că oamenii din comunităţi se adună la petreceri în jurul manelei, nu a muzicilor tradiţionale. Lucru care se întâmplă tocmai pentru că aceste comunităţi sunt eterogene, unii vin din Transilvania, alţii din Moldova, iar muzicile lor tradiţionale diferă. Şi atunci există ceva care îi poate uni, maneaua. Asta se întâmplă pentru că maneaua are o circulaţie mult mai largă decât muzicile tradiţionale. Mai prinde şi pentru că e modernă, tematica versurilor este contemporană etc."
Contrar aparenţelor, străinii nu au ajuns admiratori ai manelelor. Astfel, albumul lui Nicolae Guţă inclus într-un clasament al celor mai bune apariţii discografice din 2010 în Franţa, realizat de prestigiosul ziar Le Monde, nu conţinea nici o manea, după cum a observat Speranţa Rădulescu. "M-am gândit că au înnebunit francezii. Dar pe acel album erau doine bănăţene, cingherituri ţigăneşti cântate fie în limba romani, fie în română. Poate că au existat şi raţiuni politice în realizarea acelui top, pe fondul modului în care s-a comportat Nicolas Sarkozy cu ţiganii, dar albumul avea şi o valoare muzicală."
La fel, în cazul documentarelor sau filmelor prezentate în diferite festivaluri internaţionale, cum este scurtmetrajul "Muzica în sânge" selecţionat la Cannes, care prezintă viaţa sau succesul unor interpreţi de manele, interesul este explicat de etnomuzicolog prin simplul fapt că se încearcă informarea publicului asupra tuturor fenomenelor moderne: "Nu cred că e vorba despre o promoţie făcută stilului muzical, ci, pur şi simplu, o curiozitate faţă de ceea ce se mai întâmplă în lume. Este prezentată lumea manelei, se pune accentul pe elementul sociologic". Dincolo de controverse, cert e că Speranţa Rădulescu a pus degetul pe rană în momentul în care o fundaţie austriacă a lansat un concurs de proiecte prin care se cerea iniţierea de cursuri cu public care să aibă legătură cu un subiect tabu pentru societate. În prezent se ţin cursuri despre manea la Conservatorul din Bucureşti, iar în curând va fi lansat pe piaţă şi un volum care va cuprinde studiile mai multor specialişti pe acest subiect.. Cu siguranţă, nu sunt mulţi cei care ar putea să se rezume la caracterul ştiinţific al cursului şi să rămână liniştiţi în scaun timp de două ore ca să urmărească discuţii pe tema diverselor tipuri de manele, exemplificate cu filmuleţe de pe YouTube, ascultându-i cântând pe Florin Salam sau Nicole Guţă. Lucru pe care nici cercetătorii nu-l sperau, după cum recunoaşte Anca Giurchescu: "Ne-am aşteptat la întrebări ironice, dar la cursuri e o atmosferă care îmi face plăcere. Am avut o oarecare temere la început. Pentru că am ştiut că o să fie o acţiune care o să nască controverse. Dar trebuie să se înţeleagă că nu suntem adepţii manelelor. Disecăm un fenomen".
Citește pe Antena3.ro