Din 5 martie, Jurnalul Naţional şi Editura Litera vă oferă cel de-al treilea volum din colecţia „Mari Compozitori” – Mozart. (CD şi carte).
Cineva spunea că muzica este un răspuns căruia nu i s-a adresat niciodată o întrebare... Este vibraţie şi iubire. Este armonie şi creaţie. Emoţie şi inspiraţie. Este libertate. Un ecou al... sufletului. Un spectacol al sunetelor... Te exprimă şi se exprimă. Mereu altfel, mereu la fel de splendidă. De fiecare dată când o asculţi te face să simţi altceva... şi altceva. Depinde doar de „ea” şi de spiritul tău... Pentru că iubim tot ceea ce e valoros, pentru că încă sperăm că românii ştiu să asculte muzică de calitate şi pentru că Jurnalul Naţional v-a obişnuit ca toate „colecţiile” să fie... „de colecţie”, nici de această dată nu vom alege un alt drum! O colecţie care reuneşte capodoperele celor mai cunoscuţi compozitori ai lumii: Mozart, Beethoven, Verdi, Vivaldi, Bach, Ceaikovski, Chopin, Strauss, Schubert.
Wolfgang Amadeus Mozart
A fost un compozitor prolific şi influent al epocii clasice. A compus peste 600 de lucrări, multe recunoscute ca adevărate capodopere ale muzicii simfonice, de concert, de cameră, de pian, de operă şi corale. Este totodată unul dintre compozitorii care s-au bucurat neîncetat de popularitate. A învăţat cu ardoare de la alţii şi şi-a dezvoltat o strălucire şi o maturitate ale stilului care au cuprins atât lumina şi graţia, cât şi întunericul şi pasiunea. Influenţa pe care a exercitat-o asupra muzicii europene este profundă.
Mozart a fost un compozitor care s-a adaptat uşor, capabil de a absorbi o mulţime de influenţe diverse, care a abordat compoziţia în toate genurile sale majore – simfonie, operă, concert cu solist şi muzică de cameră – incluzând cvartetul, respectiv cvintetul de coarde şi de pian şi sonata. Aceste forme muzicale nu erau noi, dar Mozart a contribuit semnificativ la evoluţia lor, prin complexitatea tehnică emoţională. A dezvoltat şi a popularizat forma clasică a concertului de pian, acolo unde Haydn nu a reuşit să o facă... Beethoven şi-a scris primele compoziţii în umbra lui Mozart, iar Joseph Haydn menţiona: „Posteritatea nu va mai vedea un asemenea talent în următorul secol”...