Constructia monumentala, gotica sau baroca, a fost mereu indulcita la noi de pastoralitatea marginasa, buchiile episcopale si incruntarea protestanta au prins mirosul si neincropirea branzei de burduf, iar Apollo si Mercur, ca tutori ai comertului si poeziei-efigii ale orasului germano-roman, si-au disputat neputinta, ca doua suflete neimpacate, in acelasi piept. Asa s-a intamplat cu toate orasele de margine, intre doua imperii, doua coduri, doua limbi. (â¦)
Coagularea
Orasul nostru a fost instituit de fugarii - sau alungatii - unei lumi asezate si instarite: germanii de pe Valea Moselei sau a Rinului, care, 800 de ani mai tarziu, aveau sa-si paraseasca locul in cadenta aceluiasi pendul grav al tropismului misterios care i-a adus aici. Romanii li s-au alaturat, venind din munti, tinuti la porti, alungati si iar infiltrati. Lor li s-a acordat, in 1781, cetatenia de onorabilizare a cetatii de catre Iosif al II-lea, vremelnic, dar printr-un document al carui nume are azi, pentru mine, in vaierul oraselor balcanice ravasite de sange si razbunare, rezonanta eroica a unei demnitati romane regasite: ârescriptul de concivilitate". Atunci de-abia prin acest act, romanii si-au construit prima biserica in interiorul cetatii - âbiserica din groapa". In cimitirul ei acoperit azi de iarba inalta, in logica autoironica superioara a asezarii e ingropat si autorul Peregrinului Transilvan, Ion Codru Dragusanu, personajul romanesc generic al calatoriei culturale, ca metoda de cunoastere si identificare.
Sasi si romani, patricieni si margineni, intemeietori si oieri, calatori si statatori, pe rand sau cand le-a venit randul. Din combinatia acestor populatii in deplasare - , primii in cadenta apasata a pendulului de 800 de ani, ceilalti in pasii mici si agili ai miscarii de hora - âii frumos jocul sasesc da-i frumos al romanesc" - se striga prin Marginime mai demult, cu subtilitatea unei echivalari, âfrumos si frumos", tocmai a contrariilor fratesti, a iesit Sibiul.
Baronul finantist
Orasul in care Brukenthal nu este doar unul din primii curteni ai imperiului, si probabil cel mai priceput finantist al epocii sale - , ar fi ajuns presedintele FMI, daca mai traia, si ar fi incheiat acordul cu Romania in conditii foarte avantajoase pentru Transilvania - nu doar masonul filozof, amantul imperial si tatal natural al creatorului primei scoli romanesti - , aceasta ar fi singura explicatie acceptabila a prezentei lui Gheorghe Lazar, fiul din flori, se pare, al lui Samuel von Brukenthal, in preajma muzeului cu acelasi nume.
O proximitate discutabila, si in familiile lor, si in piata mare a orasului. Brukenthal, ca fel ca Aichelburg, intr-un impetus al artistului locuind integral acest spatiu, a fost si creatorul primei orangerii din sud-estul Europei. Cel mai marcant spirit al locului, cel mai celebru sibian al Europei a lasat un muzeu si un gimnaziu, sub emblema sa, in timp ce numele sau de pe placa tombala din biserica parohiala evanghelica s-a sters pe neasteptate, la putina vreme dupa moartea sa, in timp ce monumentul comemorativ ce i-a fost comandat de concitadini la Viena a ajuns la Sibiu, infasat in ghipsuri si tifoane, dar bucati-bucatele. Amintirea sa n-a mai avut nevoie de insemnele obisnuite ale onoarei cetatenesti postume. Baronii von Aichelburg, in secolul nostru, si von Brukenthal in secolul al 18-lea s-au petrecut in cautarea unui sens al trairii acestui loc, intre experienta culturii umaniste si frivolitatea portocaliilor si patrunjelului. Curteni si targoveti, printi si gospodari, eroi ai impunerii vointei insului asupra imprejurarilor ostile, au fost si Andrei Saguna sau Otto Zickelius.
Restaurari
Otto Czekelius (1895-1974) a reusit sa fie-ntr-o viata de om arhitectul-sef al Madridului si al Sibiului, sa lupte in Spania de partea republicanilor si apoi sa restaureze Sibiul gotic in Romania ceausismului.
Apararea prin vremi
Asa cum era obiceiul la inceputul evului mediu, o asezare nu putea deveni oras oricum. Locuitorii Sibiului s-au transformat din âburgheses" in âcives", de-abia, in 1366, dupa construirea celui de-al treilea zid de fortificatii. Primul n-ajungea, al doilea zid mai putea fi inca biruit. Gasim aici indemnul unei aparari deosebite, din cale-afara de severe. Sufletul unui oras e etern, dar fragil: lasat in paragina, neglijat, batjocorit, el dispare, pleaca de la noi, locuitorii lui de mantuiala.
Apararea locului in care traim, atat, atunci si cum o putem face, e singurul temei al incetatenirii noastre durabile.
Fragmente din discursul tinut de Emil Hurezeanu in aprilie 1999, cu ocazia primirii titlului de cetatean de onoare al Sibiului)
SUMAR DOSAR
Nemtii
nostri
Fabrica
de nemti din Bucuresti
Noi,
sibienii...!
Supravietuitori
dupa exod
La
plecare, si-au luat si mortii cu ei
Ne-au
facut olteni cu forta!
Betegite
de gerul Siberiei
Sasii
recuceresc Estul
A
saptea generatie de Peteri
Ultimele
sasce din Bistrita
La
Bacau, nemtii invata germana de la romani
Printul
Charles s-a indragostit de Viscri
Neamul
svabilor din Banat sta sa piara
"Din
acest loc eu nu ma clintesc"
Bine
ca ati ramas, ca avem unde veni!