"Marele corupt" este, de regula, o persoana care are cel mult 50 de ani, instruita, cu studii superioare sau cel putin liceale si, uneori, posesoare a unor titluri stiintifice, se arata in raportul privind activitatea PNA in perioada 1 septembrie 2002- 31 decembrie 2003, depus la Parlament.
Haine Armani sau VersaceConform descrierii, "marele corupt" este de nationalitate romana, locuieste in mediul urban (si doar in rare cazuri in mediul rural), este un personaj integrat in societate "(chiar model, s-ar putea spune), incat nimeni nu-l poate banui ca ar fi in stare sa corupa sau sa se lase corupt". O asemenea persoana are familie organizata si, de regula, copii, ocupa functii de raspundere in ierarhia sociala, face parte din "lumea buna", este "aureolat de prestigiu (artificial), oricat de nula ar fi valoarea sa personala ".
Raportul PNA noteaza ca "marele corupt" are mijloace suficiente de subzistenta, are avere si "o tinuta vestimentara eleganta (gen Armani sau Versace, cu trecere la VIP-uri)". Totodata, un asemenea personaj traieste "euforia apetitului pentru avere, onoruri si titluri" si "santajarea, la nevoie si tot la nevoie, raspunde la santaj". "Cea mai mare slabiciune a sa este aceea ca nu rezista la tentatia pentru averi mari, functii inalte (bine platite) si titluri", se mai precizeaza in tipologia alcatuita de PNA.
Forme de coruptie
Potrivit raportului PNA, cauza principala a coruptiei in Romania este "de ordin moral" si nu rezida in nivelul de trai scazut, iar "marea coruptie, ca principal factor de risc pentru securitatea nationala, este un serios semnal de alarma". Din examinarea dosarelor solutionate a rezultat ca unele infractiuni de coruptie s-au savarsit, intre altele, in conditiile sau din cauza licitat iilor trucate (metoda "mainii moarte").
Aceasta implica participarea, alaturi de ofertantul interesat, a altor societati, pe post de paravan al acestora, a neindeplinirii obligatiilor legale privind publicitatea, in cazul achizitiilor, inlatura ndu-se, astfel, posibilitatea participarii in mod competitiv a oricarui alt ofertant, a atribuirii contractelor de achizitii la un pret mai mic, pentru a se crea iluzia legalitat ii acestor operatiuni, ca apoi, prin intocmirea de acte aditionale, preturile sau tarifele sa fie marite. (Mediafax)