În 1800-1820, Dîmboviţa era o apă limpede, care potolea setea celor care apreciau calităţile apei “feruginoase”. Totodată, era şi sursa principală de alimentare cu apă a bucureştenilor care n-aveau fîntînă în curte.
“Dîmboviţă, apă dulce/Cin’ te bea nu se mai duce...” spune
un vechi cîntec închinat rîului care străbate Capitala. O călătorie pe cheiul Dîmboviţei
poate fi astăzi plăcută, dar “decorul” din albia rîului (diverse deşeuri
aruncate din loc în loc) îţi lasă un gust amar. Chiar dacă apa care ajunge la
robinete din Dîmboviţa (pentru că o parte a oraşului primeşte apă şi din rîul
Argeş) este captată prin staţia de la Arcuda, la o distanţă considerabilă de
Bucureşti, totuşi, imaginea rîului care traversează oraşul nu poate fi una de neglijat!
Dîmboviţa este de altfel un “obiectiv” important, mai ales că, multă vreme, la începuturi,
Capitala a fost cunoscută drept “Cetatea de pe Dîmboviţa”. O Dîmboviţă curată,
cel puţin în perioada anilor 1800-1820.
VADURI. Din însemnările
scriitorilor care au copilărit în Bucureşti în prima jumătate a veacul al
XIX-lea putem afla că bucureştenii care nu aveau fîntînă în curte apelau la
sacagii pentru a-şi umple butoaiele cu apă. Cei care locuiau în stînga şi în
dreapta Dîmboviţei beau apă chiar din rîul curat. În cîteva locuri, numite
vaduri (bazine alimentate cu apa care se scurgea în Dîmboviţa din cîteva
izvoare subterane cu apă limpede), sacagiii îşi umpleau sacalele şi
porneau pe uliţele oraşului, unde vindeau apa în doniţe, la preţuri mici.
Strigau cît îi ţinea gura: “Aaapă, oop, apă de băut”!
Dîmboviţa din perioada anului 1800 n-avea o albie care să o distanţeze de locuinţe, ci se prelingea pe lîngă ele. Rîul avea cursul strîmb, întortocheat, precum configuraţia străzilor şi a clădirilor aşezate după bunul plac, fără să se ţină cont de vreun plan urbanistic. În cursul ei prin Bucureşti, “Gîrla” atingea fundul curţii Liceului “Sf. Sava”, care avea o grădină mare, ce se prelungea pînă la Piaţa Universităţii. Cînd se umfla, rîul uda zidul bucătăriei internatului liceului. Primăvara şi toamna, apa se umfla şi năvălea în pivniţe şi locuinţe, mai ales în cartierele joase, precum Izvor. Oamenii erau salvaţi de pompieri sau, pur şi simplu, aşteptau retragerea apelor. Mai norocoşi erau cei care locuiau unde locul era mai înalt şi apa nu făcea prăpăd. Peste Dîmboviţa nu era un pod, ci doar cîteva podişti, de care, în general, nu prea era nevoie pentru că apa nu depăşea în mod normal 60 cm adîncime, iar pe vreme secetoasă chiar şi mai puţin. Trăsurile treceau pe podişti, iar căruţele direct prin apă, iar iarna, pe gheaţă.
CURS. Constantin
Bacalbaşa arăta în volumul “Bucurescii de ieri” starea în care se afla, în
1871, rîul care brăzdează Capitala: “Dîmboviţa nu era nici canalizată, nici rectificată.
Puţin adîncă, şerpuind într-o albie la nivelul stradei, fără cheiuri, cu poduri
de lemn prost întreţinute, alergînd în zigzaguri întortocheate, avea numeroase
vaduri de unde sacagiii scoteau apă. Pe atunci, apa era dusă de sacagii, fie că
o aduceau abonaţilor pe preţul mediu de 50 de bani sacaua, fie că o vindeau pe
străzi, strigîndu-şi marfa, la fel ca toţi ceilalţi vînzători ambulanţi. Ori pe
ce stradă locuiai, auzeai sacagiii strigînd: «Apă! Apă! Haap!». Mai era
obiceiul – o reminiscenţă a păgînismului – ca urmaşii unui mort să dea apă de
pomană. Aceştia plăteau apa din saca şi obligau pe sacagiu să o împartă la
lume. Şi atunci sacagiul pornea pe străzi strigînd: «De pomană! Apă! Apă!
Aaap!»“.
Sacagiii erau oameni săraci. Aveau o saca-două, pentru care plăteau taxe la Agie (Prefectură) şi Spătărie, iar pe de altă parte aveau obligaţia să ajute la stingerea incendiilor. În 1827, Iancu Pală, fost căpitan de Dorobanţi, a cumpărat vreo 30 de sacale, căruţe şi cai, pentru a putea vinde apă pe uliţele oraşului. Astfel, apa se vindea pe stradă, cu sacaua sau cu doniţa. Sacalele erau nişte butoiaşe de circa 20 de vedre, din lemn.
FÎNTÎNI. În afară de apa Dîmboviţei, bucureştenii foloseau
(cei care aveau) şi apă din puţurile din curte sau din fîntînile de pe uliţe şi
din pieţe. De altfel, au rămas în istorie denumirile unor izvoare precum Puţul
cu zale, Puţul cu plopi, Puţul cu apă rece sau Puţul lui Zamfir. Era de
asemenea renumită Fîntîna Mitropolitului Filaret, dar şi Mărcuţa, Cişmigiu etc.
Pe Dîmboviţa se aflau cîteva băi reci ce puteau fi combinate cu băi de abur din stabilimentul de pe mal. Cea mai cunoscută baie era a lui Motraşewski, distrusă în momentul canalizării rîului.
Vara, cînd majoritatea boierilor se îndreptau spre băi, prin diferite staţiuni, bucureştenii năvăleau la scăldat în gîrla Dîmboviţei, la distracţie. Împrejurul Dîmboviţei erau bostănării, iar mulţimea dădea iama din cînd în cînd prin ele. Orăşenii mai aveau la dispoziţie şi cîteva lacuri, Herăstrău, Floreasca, Tei, dar, de departe, scăldatul în Dîmboviţa se dovedea cel mai distractiv. Zăduful zilelor de vară era alungat în apele “gălbui şi încropite de soare ale Dîmboviţei”, după cum arată George Costescu în “Bucureştii vechiului regat”. După baie, unii se mai opreau pe la grătarele din zonă iar alţii, cu punga mai goală, se mulţumeau să-şi umple ulcioarele cu apă “feruginoasă” de la conductele din fier pe care se scurgea în rîu apă potabilă, dar cu gust de metal. La aceste cişmele, cei veniţi la scăldat puneau şi cîte o felie de pepene pe care o răcoreau în jgheab cît timp ei erau la scăldat. În vremea aceea, Dîmboviţa nu era căutată numai de pătura săracă. Chiar şi persoane din elita bucureşteană, precum Elena Oteteleşanu, obişnuiau să se răcorească în apropierea vechiului stăvilar la la Sf. Elefterie, unde apa era mai curată.
În martie 1865, Dîmboviţa se revarsă şi face prăpăd. De la Grozăveşti pînă la Vitan, apa a pus stăpînire, acoperind totul. Furia apei a fost atît de mare încît atingea 3 metri. Ca să îndepărteze pe cît se putea ameninţarea altor nenorociri, au oprit alimentarea cu apă, iar oamenii au rămas şi fără apă de băut. Mai-marii oraşului s-au dovedit depăşiţi de situaţie. Proprietarii de prăvălii au pus mînă de la mînă şi i-au ajutat pe nevoiaşi. Domnitorul Alexandru Ioan Cuza i-a trimis atunci o scrisoare primului ministru, căruia i-a cerut cu stăruinţă să dispună urgent demolarea morilor de pe rîu şi a podurilor cu picioarele în albia Gîrlei, făgaşul rîului să fie lărgit pînă la 20 de metri iar malurile – înălţate. Tot Cuza Vodă a ordonat şi un studiu, dar lucrările de canalizare a Dîmboviţei au început abia în 1880.
În cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea, situaţia s-a schimbat. Dîmboviţa cea cu apă curată şi limpede a devenit tot mai poluată. În scrierile sale, Ion Ghica nota: “Apa din Bucureşti, în loc de a fi un vehicul pentru digestiune, a devenit un purgativ din cele mai drastice, de aceea vedem bucureşteanul că preferă astăzi basamacul şi berea lui Opler. Dacă acel care bea din Dîmboviţa nu se mai duce este că îşi ia de tânăr domiciliul la grădina lui Belu”.
Victor Bilciurescu descrie oraşul lui Bucur în volumul “Bucureşti şi bucureşteni de ieri şi de azi”, apărut în 1945, publicat la vîrsta de 80 de ani. Scriitorul zugrăveşte perioada anilor 1880-1890, pe cînd Dîmboviţa era o apă tulbure şi noroioasă, în care se scurgea murdăria oraşului. În albia rîului se aruncau gunoaie casnice, lături, pînă şi cadavre de animale. În ciuda acestui fapt, oamenii se scăldau în ea.
OLANE. În a doua jumătate a secolului al XIX-lea s-a încercat alimentarea cu apă potabilă prin olane de pămînt ars, care aduceau apă din izvoarele din jurul Capitalei (Creţuleşti şi Crevedia). Dar n-avea oricine parte de aceste servicii. În afara Curţii Domneşti mai primeau această apă la cişmele şi unele mănăstiri, dar şi “porţile” cîtorva boieri. Cînd au fost instalate conducte, vadurile au fost astupate, iar sacalele erau umplute de la pompele instalate la cîteva răspîntii.
În 1879 au fost aduşi de la Zürich inginerii Culman şi Bürkly-Ziegler, iar de la Paris, Lalanne, ca să examineze proiectele alimentării şi canalizării străzilor. Inginerul Lalanne a realizat un raport în 1879, în care se consemna că în Bucureşti se aflau 10,5 km de conducte, 41 de fîntîni publice, 188 de instalaţii particulare şi 200 de guri de apă, consumul zilnic fiind de 1.200 de metri cubi la o populaţie de 190.000-200.000 locuitori.
În 1882, Primăria organizează o licitaţie “pentru darea în întreprindere a lucrărilor de captare şi aducere a apei în oraş”. Au fost astfel puse bazele lucrărilor de captare a apei şi de executare a unui rezervor la Arcuda. Lucrările, de o complexitate aparte, s-au prelungit pînă în 1889, deşi, iniţial, termenul de finalizare era stabilit pentru anul 1884. În 1939, nevoia de apă creşte. Sistemul de la Arcuda a fost îmbunătăţit. Cantitatea de alimentare cu apă a Bucureştilor s-a dovedit insuficientă, şi astfel au început lucrările de captare a apei din Argeş-Crivina şi Roşu.
Staţia de pompare a apei de la Arcuda a fost modernizată de-a lungul vremii, însă bazele aprovizionării moderne cu apă a Bucureştilor au fost puse în 1889.
Călătorie pe firul panglicii albastre
• de Carmen VintilăVechiul tîrg a fost înlocuit de o Capitală elegantă. Bătrîna Dîmboviţă trebuia să aibă şi ea o altă înfăţişare pentru a tăia noul oraş. Aşa a apărut rîul ce străbate azi Bucureştiul.
Aparent o apă de şes liniştită, Dîmboviţa făcea ravagii în
Bucureşti cînd apele sale, umflate, dădeau peste maluri. La mijlocul secolului
al XIX-lea, amenajarea rîului ce tăia oraşul era o necesitate resimţită de mai
multă vreme. Oraşul se dezvoltase, populaţia crescuse, numai Dîmboviţa rămăsese
neschimbată de secole. Inundaţiile, transformarea rîului, în absenţa unei
canalizări autentice a oraşului, într-un canal colector al tuturor reziduurilor
de tot felul care se adunau de la instituţiile, prăvăliile, cîrciumile, băile şi
gospodăriile de pe mal. Poluarea rîului ducea la infectarea apei, care în
timpul verii dădea naştere la molime. Mai era şi aspectul urît al
malurilor, pe care erau fie construcţii înghesuite pînă-n apă, fie mormane
de gunoi şi de bălegar. Astfel, pe măsura dezvoltării oraşului, a cerinţelor
edilitar-urbanistice şi de protecţie a mediului înconjurător, Dîmboviţa a
devinit o preocupare atît a opiniei publice, cît şi a forurilor
administrative. Se fac studii, se caută soluţii. La început s-a curăţat
periodic fundul rîului. Între anii 1930 şi 1932 s-au înlăturat depunerile aluvionare între stăvilarul Ciurel
şi Abator, pe o lungime de 8,4 km. Lucrările au costat peste şapte milioane de
lei şi s-au executat cu draga între Grozăveşti şi Abator şi manual de la Grozăveşti
la Ciurel, scoţîndu-se în total 46.137 de metri cubi de nămol.
BETONUL. Apoi,
s-a acoperit rîul cu un planşeu de beton între Podul Senatului (Calea
Victoriei) şi Podul Şerban Vodă, aceasta reprezentînd una dintre cele mai mari
lucrări tehnico-edilitare realizate în perioada interbelică. Acoperirea rîului
a stîrnit aprige controverse. În lucrarea “Bucureştii ce se duc”, H. Stahl, după
ce îşi exprimă părerea că “Dîmboviţa nu-i mai seduce nici pe poeţi”, critică
acoperirea ei “aşa cum parvenitul îşi ascunde părinţii pentru că poartă
straie ţărăneşti”. “Loc pentru bulevard este destul în acest Bucureşti cu raza
mult mai mare ca a Parisului, şi de aceea nu văd nevoia de a acoperi Dîmboviţa”,
continuă Stahl. În locul “ascunderii” rîului, el propune ridicarea nivelului
apelor prin aducerea unui afluent, iar malurile să fie acoperite cu flori, tei şi
salcîmi. A urmat construirea unui nou planşeu de beton între Podul Justiţiei şi
Podul Halelor. Dîmboviţa, aşa cum ştim noi zi, a fost amenajată în epoca
Nicolae Ceauşescu. Primele lucrări de modernizare a albiei rîului ce taie
Capitala au început în anul 1985. De la bun început s-a avut în vedere ca lucrările
hidrotehnice să creeze condiţiile necesare dezvoltării unor zone de locuinţe şi
spaţii de recreere şi odihnă. Astfel, în zona acumulării au fost prevăzute ştranduri
pentru locuitorii din cartierele Militari, Crîngaşi, Giuleşti şi Roşu. Podurile
existente între Ciurel şi Vitan au fost refăcute, pentru că nu mai corespundeau
condiţiilor traficului modern. În Bucureşti, Dîmboviţa trebuia să protejeze oraşul
de viituri, să colecteze apele menajere şi din precipitaţii. Drept urmare, a
fost realizată în partea superioară o cuvă de apă curată şi un colector închis,
amplasat sub cuva de apă curată, care colecteză apele menajere. Cuva de apă
curată, realizată din plăci etanşe de beton armat, a fost împrejmuită cu
flori şi au fost amenajate trotuare cu spaţii pentru copaci. Structurile de
rezistenţă au fost astfel dimensionate încît să nu aibă fisuri, iar cimenturile
folosite să aibă mare rezistenţă la agresivitatea chimică. De la Podul Vitan şi
pînă la vărsarea în Argeş, la Budeşti, Dîmboviţa trebuia să fie amenajată
pentru navigaţia cu vase de mărfuri şi călători, asigurînd legătura Capitalei
cu Dunărea.
SPLAIUL UNIRII. Măsuri
deosebite au fost luate de-a lungul albiei amenajate în zonele staţiilor de
metrou Grozăveşti, Izvor şi Timpuri Noi, la executarea lucrărilor sub planşeul
din Piaţa Unirii şi subtraversarea pasajului rutier dintre Bdul 1848 şi Bdul
Dimitrie Cantemir. La suprafaţă au fost prevăzute lucrări de finisaje şi
iluminat cu lampadare ornamentale. La intrarea şi ieşirea Dîmboviţei de sub
planşeul din Piaţa Unirii, s-au iţit fîntîni arteziene. “În zilele acelea calde
ale lui iunie 1985, Dîmboviţa îşi împletea şi îşi despletea liniştită şuvoaiele
cenuşii… Se pregătea o prelungire a oglinzii de apă curată a rîului pînă în
Capitală, oraşul cu o vechime de sute de ani, ce trece acum printr-un proces de
întinerire. Începea o epocă nouă şi pentru bătrîna Dîmboviţă… Se lucra ca într-o
perioadă de pionierat: planşele, care nici măcar nu apucau să fie trase în tuş,
ajungeau pe şantier şi se materializau în terasamente, betoane sub ochii uluiţi
ai proiectanţilor; soseau echipe de muncitori din ţară şi din Bucureşti,
care trebuiau cazate, hrănite şi echipate; veneau utilaje din alte şantiere sau
chiar direct din uzine; se căutau furnizori pentru materiale”, scria în
jurnalul său unul dintre cei direct implicaţi în proiect, inginerul Adrian Găzdaru.
LACUL MORII. Pentru
o mai mare siguranţă a Capitalei împotriva inundaţiilor a fost construit, într-un
timp-record. Lacul Morii, denumirea sa amintind de numeroasele mori ce
s-au aflat pe rîu. Pe fundul actualului lac au fost cîndva un cimitir şi o
biserică. Primele lucrări au început în iulie 1985. Au fost defrişaţi
arborii, ştrandul Ciurel a dispărut, sute de familii au fost obligate să-şi părăsească
casele şi grădinile şi să se mute în apartamente noi în cartierele vecine.
Ziua, utilajele se mişcau în praf şi în căldură, iar noaptea în lumina
farurilor şi a reflectoarelor. La 21 august 1986, apele Dîmboviţei au început să
se adune în spatele zăgazurilor din pămînt şi beton, luînd naştere cel mai mare
lac al Capitalei.
PODURILE. De-a
lungul oraşului, deasupra Dîmboviţei au fost construite, într-un timp scurt, 11
arce de beton: Ciurel, Grozăveşti, Eroilor, Opera, Izvor, Calea Victoriei, Piaţa
Unirii, Mărăşeşti, Timpuri Noi, Mihai Bravu, Vitan-Bîrzeşti. Astfel că “Vremea
trece, apa curge/ Nu mai vine ce-a trecut,/ Dar ăst rîu a fost şi este/ Şi va
fi în veci plăcut:/ Dîmboviţă, apă dulce/ Cine-o bea nu se mai duce”.
Bibliografie: “Dîmboviţa, magistrala albastră a Capitalei” –
Dan Constantin, Adrian Găzdaru, Panait I. Panait
Tristă
“Dîmboviţa a fost
cuminţită în 1882. Prin rectifica-rea cursului ei şi canali-zare, a fost silită
să-şi vadă de drum fără abateri posibile, păzită de înalte maluri, severe, ca o
guvernantă englezoaică. Şi astăzi curge, tristă şi cuminte, tot mai murdară. E
neagră şi tristă din vina noastră”
Henry Stahl “Bucureştii
ce se duc”