x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Programul Rabla anticriză la preţ redus

Programul Rabla anticriză la preţ redus

de Elena Stan    |    15 Iun 2010   •   00:00
Programul Rabla anticriză la preţ redus
Sursa foto: Marin Raica/Jurnalul Naţional

Guvernul a decis săptămâna trecută suplimentarea programului de stimulare a înnoirii parcului auto cu încă 30.000 de vouchere, în valoare de 114 milioane de lei. Astfel, numărul tichetelor valorice, cu o valoare de 3.800 de lei fiecare, ajunge la 190.000 în ediţia din acest an a programului.

Cumularea valorii a trei vouchere în vederea achiziţionării unei singure maşini reprezintă modificarea de succes în programul "rabla".
Laszlo Borbely, ministrul Mediului şi Pădurilor, speră ca prin programul de stimulare a înnoirii parcului auto de anul acesta să se vândă peste 63.000 de maşini, adică să se dea la casat circa 190.000 de rable. "Am stat şi ne-am gândit care era problema cu acest program la ediţiile derulate anii trecuţi de nu a avut succes. Astfel, după ce am analizat diferite variante cum să îl facem pe cetăţean să fie interesat să îşi predea maşina, am ajuns la această variantă şi am trecut la modificarea legii. Sunt mulţi cetăţeni care nu au bani să-şi cumpere o maşină nouă şi, dacă nu au ce face cu această primă de casare, atunci nu-şi duc maşina la Remat", ne-a declarat Laszlo Borbely. Aşa a apărut ideea cumulării celor trei vouchere în vederea achiziţionării unei singure maşini noi. Valoarea unui voucher este de 3.800 de lei, iar discountul total acordat la achiziţionarea unei maşini ajunge la 11.400 de lei. Borbely a spus că programul Rabla va fi suplimentat până la epuizarea cererii, deoarece pentru asta sunt bani la fondul de mediu. În plus, anul acesta, demararea programului rabla va însemna un boom pentru vânzarea de maşini noi.

"Deja s-au predat 82.500 de maşini la Remat şi s-au distribuit 107.000 vouchere din cele 110.000. De la demararea programului rabla, în lunile martie şi aprilie, s-au vândut 14.000 de maşini noi, adică de patru ori mai mult decât s-a vândut în ianuarie şi februarie, cumulat. Am făcut un calcul şi am ajuns la concluzia că anul acesta se vor cumpăra prin programul rabla între 55.000 şi 65.000 de maşini noi", a spus Borbely.
Cele mai multe vouchere, peste 9.000, au fost primite de rematurile din Bucureşti, urmând judeţul Cluj cu 7.550, Dolj cu 4.600 şi Ilfov cu 4.200. De asemenea, şi la eliberarea voucherelor ordinea este aceeaşi. În Bucureşti s-au eliberat 6.800 de vouchere, în Cluj 5.800, în Dolj şi Ilfov câte 3.300.

Până în prezent, suma alocată iniţial pentru programul rabla a fost suplimentată de trei ori, însă e posibil ca suma finală să fie mult mai mare. "Numărul iniţial de vouchere a fost de 60.000, însă fondul a fost suplimentat de două ori cu câte 50.000 şi o dată cu 30.000. Astfel, până acum, suma alocată pentru rabla se ridică la circa 722 de milioane de lei. Toate voucherele au perioadă de valabilitate până în luna noiembrie. Astfel, dacă până în noiembrie cetăţenii nu le valorifică, voucherele îşi pierd valabilitatea, nu mai au ce să facă cu ele după acest termen", ne-a explicat Borbely.
Întrebat ce se întâmplă cu deşeurile rezultate în urma casării rablelor, Borbely a spus că această responsabilitate revine Rematurilor.

"Rematurile au un sistem de dezmembrare şi de reciclare, noi, prin Garda Naţională de Mediu, verificăm dacă respectă legea. Ei trebuie să demonteze şi să separe diferitele tipuri de deşeuri, respectiv bateria, cupru, aluminiu şi separat carcasa. Ce rămâne este interesul lor să le separe cum trebuie, deoarece deşeurile se valorifică. Sunt mai multe firme care dau bani pentru deşeurile rămase în urma casării rablelor", a spus Borbely.
Oficialul a spus că deşi anul acesta programul rabla a cunoscut un real succes, România rămâne în continuare "groapa de gunoi a Europei".

"Conform statisticilor realizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor Auto, care sunt foarte clare, din păcate, anul trecut, s-au vândut mai multe maşini second-hand decât autoturisme noi. Această tendinţă nu s-a schimbat. De-asta avem acest program care încurajează ahiziţionarea de maşini noi. O altă pârghie este cea cu modificarea taxei auto. La sfârşitul lunii iunie sper să finalizăm pentru anul viitor noua modalitate de calcul a taxei, deoarece eu susţin cu tărie că cel care poluează mai mult trebuie să plătească mai mult. Atunci vom veni din timp cu un punct de vedere, ca să ştie toată lumea, nu cu o zi sau două înainte. Taxa va fi majorată. Oamenii trebuie să înţeleagă că nu este o diferenţă mare, şi deja e o concurenţă evidentă şi între producătorii de maşini, care au scăzut preţul maşinilor, deoarece suntem într-o perioadă de recesiune. Deci, cetăţeanul, în loc să dea bani pentru o maşină mai veche de şapte-opt ani, trebuie să ştie că e mult mai avatajos să îşi cumpere o maşină nouă, deoarece nu e diferenţă mare de bani", a afirmat Borbely.

În plus, oficialul a spus că nu s-au făcut schimbări majore cu privire la statisticile potrivit cărora România are cel mai vechi parc auto din Europa. "Oricum pe drum şi acum sunt în continuare foarte multe maşini vechi. Avem cel mai vechi parc auto din Europa", a spus Borbely. În România, peste jumătate din parcul auto existent are media de viaţă depăşită. Din datele existente la Registrul Auto Român avem circa două milioane de maşini mai vechi de 13 ani. Dacă vom înnoi parcul auto numai prin programul rabla, prin care s-au schimbat anual, în medie, 15.000 de maşini, am rezolva problema în 133 de ani.

"În 2009 au fost date spre casat 32.000 de rable, în 2008 au fost circa 28.000- 29.000, iat în 2007 au fost casate 14.000 de maşini", a spus Borbely. Potrivit statisticilor, în perioada 2005- 2008 au fost scoase din uz 47.500 de rable, la care se adaugă cele 32.000 de anul trecut. Astfel, de la prima ediţie a programului şi până la demararea celui de anul acesta, au fost scoase din uz 77.500 de maşini mai vechi de 12 ani.


Piaţa gri a voucherelor nu reprezintă o problemă
Condiţia potrivit căreia poţi beneficia de prima de casare numai dacă îţi cumperi o maşină nouă, aşa cum era până anul acesta, a dat înapoi foarte mulţi cetăţeni.
Deoarece majoritatea rablelor sunt în posesia unor oameni mai în vârstă, de regulă pensionari, este foarte greu să-i determini să-şi ducă maşina la casat. Bineînţeles că dacă acum pot primi bani pentru voucherul obţinut în urma casării rablei, aceştia au venit, şi s-au aşezat la rând cu maşinile la porţile centrelor de dezmembrat din ţară înscrise în programul rabla. "Cetăţeanul care nu are bani să-şi cumpere o maşină nouă îşi duce maşina veche la casat numai dacă primeşte bani pentru acest voucher. Posibilitatea vânzării acestui voucher a făcut ca programul derulat anul acesta să cunoască un real succes. Schimbarea de bază a fost cu aceste trei vouchere puse unul lângă altul, care dă posibilitatea celui care se interesează, pentru că trebuie să recunoaştem că sunt oameni deja care se interesează unde sunt aceste maşini, se duc acolo, vorbesc cu proprietarul, este deja o piaţă cu aceste maşini vechi. Şi care e problema? Din moment ce pe mine, ca stat, mă interesează ca maşina să fie predată, dezmembrată şi să nu fie cumpărate maşini second-hand, alte rable, care arată puţin mai bine decât cea veche. Pe mine, ca stat, mă interesează să cumperi o maşină nouă, care să nu mai polueze şi să fie prietenoasă cu mediul înconjurător.

Trebuie să educăm cetăţeanul, deoarece chiar dacă mai dă 2.000-3.000 de euro în plus e bine să-şi cumpere o maşină nouă, care îţi oferă mai multă siguranţă pe şosea", a spus Borbely. Oficialul a spus că la piaţa gri participă chiar şi dealeri auto.
"Sunt dealeri auto care deja sunt distribuitori de vouchere. Astfel, aceştia îşi atrag clienţii. Dacă te duci la el cu un voucher, acesta îţi oferă două vouchere la un preţ mult mai scăzut, asta ca să te atragă să iei maşină de la el, şi deja este o bătălie între ei, între dealeri. Iată cum funcţionează economia de piaţă", ne-a explicat Borbely.

×
Subiecte în articol: special