x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Reportaje DN 66A - Valea Jiului / Tehnologie de 24 de karate

DN 66A - Valea Jiului / Tehnologie de 24 de karate

de Monalise Hihn    |    18 Noi 2006   •   00:00
DN 66A  -  Valea Jiului / Tehnologie de 24 de karate

Inclus intre obiectivele de investitii ale Programului de restructurare si dezvoltare a activitatilor economi-co-sociale din Valea Jiului, Drumul National 66A, ce va lega Campu lui Neag si Herculane, contestat zgomotos de ecologisti, foloseste o tehnologie in constructii de ultima generatie.

Drumul lui Basescu - asa este numit DN 66A in Valea Jiului, soseaua care va lega localitatile Campu lui Neag si Herculane. Drumul a reintrat in atentia opiniei publice in urma cu cateva saptamani, cand activistii Greenpeace au cerut stoparea lucrarilor, spunand ca acest drum national va afecta ultima padure intacta din Europa, de la sud de Cercul Polar.

In schimb, autoritatile locale sustin aceasta investitie pentru dezvoltarea turismului in zona, ceea ce ar duce la crearea de noi locuri de munca. Valoarea totala a investitiei la acest drum este de aproximativ 40 de milioane de euro, iar specialistii spun ca lucrarile la DN 66A ar putea fi gata in anul 2010. Lungimea DN 66A este de aproximativ 110 kilometri.

POVESTEA. Inclus intre obiectivele de investitii ale Programului de restructurare si dezvoltare a activitatilor economico-sociale din Valea Jiului, DN 66A Campu lui Neag - Campu Mielului - Campuselu - Pasul Jiul-Cerna - Valea Cernii - Cerna Sat - Lacul Mare Mehedinti - Herculane se afla in plin proces de modernizare/reabilitare. Lucrarile sunt executate de Filiala Timisoara de Drumuri si Poduri din cadrul CCCF, pe baza proiectului intocmit de IPTANA Bucuresti, iar beneficiar al lucrarii este Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi, prin Sectia de Drumuri Nationale Deva. Soseaua se construieste pe terasamentul unui drum forestier vechi clasificat de Guvernul Romaniei, in 1999, la rangul de drum national. La acea data, Traian Basescu era ministru al Transporturilor si a sustinut acest proiect, care a primit avizul si finantarea din partea Bancii Mondiale, dar si din partea Guvernului Romaniei, din fondul pentru calamitati. Lucrarile la primul tronson al drumului (pe o portiune de aproape sase kilometri) au inceput in octombrie 1999 si au fost finalizate in august 2002. Dupa ce PSD a venit la guvernare, lucrarile la DN 66A au fost intrerupte si au fost reluate abia in primavara acestui an.

UN DRUM CONTESTAT. Recent, activistii Greenpeace au cerut stoparea lucrarilor la DN 66A, motivand ca finalizarea lucrarilor va avea un impact negativ asupra ultimei paduri intacte din Europa. Potrivit Greenpeace, constructorul drumului nu detine avizele de mediu necesare, chiar daca traverseaza ultimul peisaj forestier intact (PFI) din Europa, situat la sud de Cercul Polar. Gheorghe Branzan, seful Sectiei de Drumuri Nationale Deva, admite ca DN 66A intra prin Parcul National Retezat pe o lungime de aproximativ 4,5 kilometri, dar spune ca doar 2 kilometri sunt pe conturul acestuia: "Constructorul si beneficiarul si-au luat toate masurile de siguranta pentru ca Parcul sa nu fie afectat. In incinta lui nu s-au folosit explozibili, nu s-au taiat copaci si s-a avut grija ca flora si fauna sa nu aiba de suferit". Pe de alta parte, directorul Parcului National Retezat, Zoran Acimov, recunoaste ca lucrarile de constructie a DN 66A nu sunt neaparat daunatoare.

SANTIER. Cartierul general este amplasat la poalele muntelui. Se inainteaza greu, lucrandu-se circa 60 de metri pe zi

METODE MODERNE. Lucrarile pe sectorul al doilea al drumului au fost finalizate in doar cinci luni. Este vorba despre aproximativ 10 kilometri de sosea. In acest timp au fost construite trei poduri (unul finalizat, iar celelalte doua sunt gata in proportie de 80%, respectiv 90%) si 44 de podete. De asemenea, s-au realizat amenajari hidrotehnice, santuri si rigole pentru scurgerea apelor, lucrari de consolidare, ziduri de sprijin, parapete, plase ancorate. Platforma rutiera are o latime de opt metri, partea carosabila avand 6,5 m (doua benzi). Drumul este specific zonelor montane de mare altitudine si se deruleaza pe un traseu in care curbele reprezinta aproape 60% din lungime, astfel ca viteza de circulatie medie proiectata este de numai 25 km/ora. Noua artera va avea un rol preponderent turistic si va fi accesibila atat dinspre Uricani/Campu lui Neag, cat si dinspre Baia de Arama si Baile Herculane. De la Timisoara si pana la amenajarile turistice din Retezat, Parang si Muntii Valcan, drumul va fi mai scurt cu mai mult de 100 de kilometri. De asemenea, pe o portiune de 137 de metri, constructorul, respectiv Agentia Campu lui Neag a Filialei CCCF Timisoara, a inaltat drumul pe Cheile Garbovului, la confluenta Jiului de Vest cu afluentul sau Garbovul, cu aproximativ 1,10 metri, impartind distanta respectiva in 22 de tronsoane. In fiecare tronson au fost introduse cate cinci bare de otel, la care s-au adaugat cate doua tone de armura si cate 34 de metri cubi de beton (tot pentru fiecare tronson in parte). Fiecare bara de otel are 12 metri lungime, iar 8,5 metri au fost introdusi in armatura, iar restul sunt prinsi in consola, la o inclinare de 45 de grade pe patul drumului. Pe langa toate acestea s-au turnat si cinci kilometri de asfalt. Doar in acest an s-au executat lucrari de 700 de miliarde de lei vechi, adica doua milioane de euro, din care beneficiarul nu a decontat decat 320 de miliarde. Pana la iesirea drumului din judetul Hunedoara mai sunt patru kilometri, lucrari care vor putea fi continuate abia anul viitor.

SUSTIN CONSTRUCTIA DRUMULUI
Atat autoritatile locale, cat si presedintele Traian Basescu sustin constructia drumului. Autoritatile locale din Uricani au declarat ca sunt dispuse sa negocieze cu reprezentantii Greenpeace, pentru a-i determina sa renunte la proteste. In opinia celor din Valea Jiului, DN 66A reprezinta o sansa pentru redresarea economica a zonei si dezvoltarea turismului, ceea ce ar duce la iesirea din saracia cu care se confrunta aceasta zona a tarii. Lucrarile la drumul ce leaga Campu lui Neag de Herculane au dus si la cresterea valorilor terenurilor. Primarul orasului Uricani, Danut Buhaescu, declara ca multi investitori s-au interesat de terenurile disponibile din zona: "Un metru patrat de teren din zona localitatii Campu lui Neag a ajuns sa fie evaluat la 10-15 euro, in timp ce in Lupeni ajunge la maximum trei euro". In plus, primarul adauga ca aceste investitii fazorizeaza dezvoltarea turismului in zona. De altfel, in zona Campuselu, din masivul Retezat, sporturile de iarna pot fi practicate aproape tot anul, pentru ca zapada nu se topeste decat tarziu, in vara, si se asterne foarte devreme, toamna. Pe de alta parte, presedintele Basescu a fost de doua ori in acest an in zona. El a spus ca nu stie de protestul celor de la Greenpeace: "Este o lucrare care am tinut sa se faca, deoarece este o sansa pentru zona, pentru valorificarea turismului. Si cand nu voi mai fi presedinte voi sustine acest drum". La lucrarile din acest an au fost angajate 150 de persoane din zona Uricani, unde rata somajului este, neoficial, de 40 de procente. In total, pe santier au fost in aceste cinci luni 400 de persoane, iar in prezent sunt angajate cu 100 mai putine.
×