x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot

0
Autor: Iulia Barbu 13 Sep 2010 - 00:00
CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot
Proiectul nu poate fi implementat dintr-un motiv simplu: condiţia principală, ca 164 de trenuri să treacă zilnic printr-un singur punct feroviar, nu este îndeplinită.

În luna aprilie a anului trecut, Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA atribuia un contract de 300.000 de euro pentru încropirea unei strategii de amplasare a hărţilor de zgomot. Vestea bună este că, din totalul fondurilor europene de 1,8 miliarde de euro pentru calea ferată, CFR a reuşit să absoarbă 300.000 de euro.

Vestea proastă este că, potrivit cerinţelor europene, proiectul poate fi implementat la un trafic de 164 de trenuri pe zi. Specialiştii CFR contactaţi de Jurnalul Naţional atrag însă atenţia că în România nici un nod de cale ferată nu are însă un astfel de trafic. În consecinţă, aşa-zisul studiu de fezabilitate analizează un proiect ce nu poate fi implementat. Nu în România. Până una, alta, s-au stabilit tronsoanele pe care vor fi "aplicate planurile de acţiune ale hărţilor strategice de zgomot". Firma Enviro Consult, cea care a câştigat licitaţia organizată de CFR SA, este şi cea care va analiza tronsoanele de cale ferată Bucureşti Nord - Chitila şi Saligny - Palas, precum şi staţiile de cale ferată Ploieşti Sud, Arad, Simeria, în vederea amplasării hărţilor de sunet. Sunt urmărite, bineînţeles, potrivit "Programului operaţional sectorial transport 2007-2013", axa prioritară 3, căi ferate cu un trafic mai mare de 60.000 treceri de trenuri/an.

Succesul "răsunător" al acestui proiect apune uşor în faţa haosului care domneşte pe căile ferate române. În ultimii 20 de ani, viteza trenurilor de călători sau marfă a scăzut atât de mult, încât au adus costuri artificiale extrem de mari, arată specialiştii.

Bilanţul ultimilor ani nu arată deloc îmbucurător. În ciuda faptului că României i se cuvin miliarde de euro numai pentru investiţiile fe­roviare, banii aşteaptă încă proiectele ce se fac că vin. În consecinţă, cu o infrastructură feroviară aflată în plin proces de degradare şi cu un mate­rial rulant ce trebuia scos de mult din circulaţie, CFR este departe de visul european al unui trafic feroviar ci­vilizat şi modern. Numai pentru reînnoirea parcului de material rulant, România are la dispoziţie 230 milioane de euro.

În urma solicitării trimise de Jurnalul Naţional biroului de presă al CFR Călători, am reuşit să aflăm că aceşti bani sunt incluşi în "Planul Operaţional Sectorial al Transportului (POS-T) 2007-2013", la axa prio­ritară 2, dar că finanţarea trebuie asi­gurată de fonduri europene regionale nerambursabile (50%) şi cofinanţate de la buget (50%). Biroul de presă nu a răspuns însă la întrebarea privind motivele pentru care nu s-a reuşit accesarea acestor bani mai bine de trei ani. Am fost redirecţionaţi în schimb, pentru alte lămuriri, către Autoritatea de Management POS-T din cadrul Ministerului Transporturilor.

De altfel, în luna februarie a acestui an, Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură (CER), a explicat că, în condiţiile în care traficul feroviar în zona Eurasia va creşte semnificativ în următoarea perioadă, România ar putea ieşi de pe lista marilor competiţii. "În situaţia dificilă în care se află România, mai ales în această perioadă de criză, cum ar putea să facă faţă pe piaţa internaţională? Rezultatele pozitive nu au cum să apară în scurt timp", spunea Johannes Ludewig. De asemenea, Ludewig a arătat că, dintre toate statele membre UE, România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte investiţia în calea ferată. Astfel, ţara noastră a cheltuit în medie 147 de euro/km de infrastructură. Prin comparaţie, Luxemburg a cheltuit mai mult de 636.000 de euro/km, fiind pe primul loc în lista ţărilor UE în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura feroviară. Oficialul a precizat că, dacă ar fi să comparăm România cu Luxemburg, ambele membre UE, ţara noastră cheltuieşte zero euro per kilometru de cale ferată, fapt care nu e deloc în concordanţă cu politica UE în domeniu. La o distanţă consi­derabilă de România se găsesc Lituania, cu o investiţie de 853 de euro/km de cale ferată, şi Estonia, cu 7.581 de euro/km de cale ferată, iar Bulgaria investeşte 8.453 de euro/km de linie.

Nu de puţine ori, atât specialişti feroviari din străinătate, cât şi reprezentanţi ai delegaţiei FMI au vorbit despre faptul că în România Guvernul este obligat să susţină calea ferată şi să compenseze diferenţa dintre veniturile obţinute din vânzarea biletelor şi costurile reale de transport. Din păcate, rezultatele implicării statului în sectorul feroviar nu se prea văd. Aşa cum a relatat şi Jurnalul Naţional în articolul "Grasul de 80 de milioane de euro din spatele CFR Călători" publicat la 30 august, statul găseşte bani pentru finanţarea operatorilor privaţi de cale ferată, dar puşculiţa bugetului nu mai are nici un cent disponibil pentru cofinanţarea programelor europene. Pentru CFR Călători, operatorii de cale ferată au devenit o altă gaură neagră la buget şi un concurent greu de egalat datorită costurilor mult mai mici pe care le au. În timp ce societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro. Nu mai departe de anul trecut, delegaţia FMI a atras la rându-i atenţia asupra subvenţiilor nefireşti acordate de statul român. Oficialii au cerut autorităţilor române să renunţe la subvenţionarea companiilor de stat care au datorii mari la buget. Lista prezentată anul trecut în luna noiembrie cuprindea 10 nume. Printre companiile vizate s-au aflat şi CFR Marfă, Călători şi CFR SA (n. red. - cea care gesti­o­nea­ză in­fra­structura). Acestea nu au fost alese întâmplător, asta pentru că ele se găsesc pe lista celor mai mari datornici la stat: CFR SA, cu o datorie de 427 milioane de lei, şi CFR Mar­fă, datoare cu 232 milioane de lei. Din păcate, în România func­ţi­o­nea­ză deja celebra formulă: "rămâne cum am stabilit". Astfel că, în ciuda nu­me­roaselor critici primite pentru modali­tatea aleasă în susţinerea operatorilor privaţi, Ministerul Transporturilor continuă să îşi urmărească propria politică. Mai mult, în plină criză, Guvernul a decis şi majorarea tarifelor pentru infrastructura fe­roviară, măsură ce va facilita drumul către colaps atât a CFR Marfă, cât şi a CFR Călători. Până una, alta, ne putem lăuda cu o investiţie frumoasă din fonduri europene - hărţile de zgomot! Sunt mai mult decât necesare în ţara în care traficul feroviar este pe ultimul loc în Europa.
Citeşte mai multe despre:   observator

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Măsura dură luată de autorităţile chineze în Wuhan, locul în care a izbucnit pandemia

Măsura dură luată de autorităţile chineze în Wuhan, locul în care a izbucnit pandemia
China a suspendat maratonul de la Wuhan din cauza numărului crescut de infectări. Măsura a fost luat cu 100 de zile înainte de Jocurile Olimpice de iarnă de la Beijing, China. Maratonul din Wuhan (China), care...

Incidența Covid în București, în scădere pentru a treia zi la rând

Incidența Covid în București, în scădere pentru a treia zi la rând
Incidența cazurilor de Covid în Capitală a ajuns luni la 16,24 la mie, în scădere pentru a treia zi consecutiv. Duminică, incidența a fost de 16,38, sâmbătă de 16,53, iar vineri de 16,54 la mia de...

SUA renunţă la ameninţarea cu tarife împotriva a cinci ţări europene

SUA renunţă la ameninţarea cu tarife împotriva a cinci ţări europene
Statele Unite au acceptat să renunţe la ameninţarea cu tarife comerciale împotriva a cinci ţări europene având legătură cu taxele digitale impuse marilor companii tech ca Amazon şi Facebook, scrie Financial...

În Paris, bicicletele ar putea detrona maşinile din 2025

În Paris, bicicletele ar putea detrona maşinile din 2025
Primăria Parisului intenţionează să consacre 250 milioane de euro pe o perioadă de şase ani dezvoltării de piste şi altor măsuri favorabile acestui mijloc de deplasare, notează Le Monde. „Bicicleta...

UPDATE Columbia îl extrădează în Statele Unite pe cel mai mare traficant de droguri

UPDATE Columbia îl extrădează în Statele Unite pe cel mai mare traficant de droguri
Autoritățle columbiene îl vor extrăda în SUA pe șeful celei mai mari bande de traficanți de droguri, scrie AFP.  „Împotriva lui Otoniel există un mandat de extrădare în Statele Unite”, a...

16 state au primit banii din PNRR. Cehii s-au apucat de lucru cu aproape 1 mld. euro

16 state au primit banii din PNRR. Cehii s-au apucat de lucru cu aproape 1 mld. euro
Şaisprezece state europene deja au trecut la faza de implementare a proiectelor finanţate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezi­lien­ţă (PNRR), Cehia, de exemplu, primind recent o tranşă de 950 mil. euro pe...

Vânzările de laptopuri au crescut cu 3,9% în trimestrul trei din 2021. Problemele de pe piața PC-urilor

Vânzările de laptopuri au crescut cu 3,9% în trimestrul trei din 2021. Problemele de pe piața PC-urilor
Vânzările de laptopuri la nivel mondial au crescut cu 3,9% în trimestrul al treilea din 2021, față de anul anterior, ajungând la 86,7 de unități, arată datele International Data Corporation (IDC)....

Actorul James Michael Tyler, interpretul lui Gunther din "Friends", a murit

Actorul James Michael Tyler, interpretul lui Gunther din "Friends", a murit
James Michael Tyler, cunoscut în din rolul lui Gunther, managerul cafenelei din serialul de succes "Friends", a murit duminică la domiciliul său, potrivit reprezentantului său Toni Benson. Actorul avea 59 de ani,...

București: 66.880 de persoane vaccinate până luni dimineață

București: 66.880 de persoane vaccinate până luni dimineață
66.880 de persoane au fost vaccinate în București, de vineri până luni la ora 8, din care, în cadrul maratonului de vaccinare, 33.790 de persoane. Pe centre de vaccinare situația este următoarea: Romexpo-...

Ziua Armatei Române, sărbătorită în format restrâns

Ziua Armatei Române, sărbătorită în format restrâns
Ziua Armatei României este sărbătorită, luni, printr-o serie de manifestări organizate în format restrâns, în principalele garnizoane din ţară şi în bazele militare din teatrele de operaţii unde sunt...

Primele restricţii la două luni de la începutul valului patru: Certificatul COVID devine obligatoriu

Primele restricţii la două luni de la începutul valului patru: Certificatul COVID devine obligatoriu
Certificat COVID obligatoriu inclusiv pentru a intra în malluri, circulaţie restricţionată pe timpul nopţii sau capacitate la jumătate pentru restaurante şi cafenele sunt câteva dintre măsurile adoptate de...

Spania: O româncă a „escrocat amoros” un pensionar, cu 67.000 euro

Spania: O româncă a „escrocat amoros” un pensionar, cu 67.000 euro
O româncă, în vârstă de 33 de ani, a fost reținută de agenții Poliției Naționale din Torrent, zona metropolitană a orașului Valencia, Spania, în calitate de presupus autor al unei infracțiuni de...

Elevii şi preşcolarii intră în vacanţă

Elevii şi preşcolarii intră în vacanţă
Elevii intră de astăzi în vacanţă pentru două săptămâni, până pe data de 8 noiembrie, după cum a hotărât Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă. Alina Cristiana Cîrjă, director al Şcolii...

Valeriu Gheorghiță: În ultimele 72 de ore s-au vaccinat peste 365.000 persoane

Valeriu Gheorghiță: În ultimele 72 de ore s-au vaccinat peste 365.000 persoane
Valeriu Gheorghiță, președintele Comitetului Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea împotriva COVID-19, a anunțat, ieri, că în ultimele 72 de ore în România s-au vaccinat peste...

România trece la ora de iarnă. Când se dau ceasurile înapoi cu o oră

România trece la ora de iarnă. Când se dau ceasurile înapoi cu o oră
Trecerea la ora de iarnă se face în fiecare an, în ultima sâmbătă din luna octombrie. În noaptea de sâmbătă spre duminică, între 30 și 31 octombrie, românii își vor seta ceasurile cu o oră înapoi. ...
Serviciul de email marketing furnizat de