x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot

0
Autor: Iulia Barbu 13 Sep 2010 - 00:00
CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot
Proiectul nu poate fi implementat dintr-un motiv simplu: condiţia principală, ca 164 de trenuri să treacă zilnic printr-un singur punct feroviar, nu este îndeplinită.

În luna aprilie a anului trecut, Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA atribuia un contract de 300.000 de euro pentru încropirea unei strategii de amplasare a hărţilor de zgomot. Vestea bună este că, din totalul fondurilor europene de 1,8 miliarde de euro pentru calea ferată, CFR a reuşit să absoarbă 300.000 de euro.

Vestea proastă este că, potrivit cerinţelor europene, proiectul poate fi implementat la un trafic de 164 de trenuri pe zi. Specialiştii CFR contactaţi de Jurnalul Naţional atrag însă atenţia că în România nici un nod de cale ferată nu are însă un astfel de trafic. În consecinţă, aşa-zisul studiu de fezabilitate analizează un proiect ce nu poate fi implementat. Nu în România. Până una, alta, s-au stabilit tronsoanele pe care vor fi "aplicate planurile de acţiune ale hărţilor strategice de zgomot". Firma Enviro Consult, cea care a câştigat licitaţia organizată de CFR SA, este şi cea care va analiza tronsoanele de cale ferată Bucureşti Nord - Chitila şi Saligny - Palas, precum şi staţiile de cale ferată Ploieşti Sud, Arad, Simeria, în vederea amplasării hărţilor de sunet. Sunt urmărite, bineînţeles, potrivit "Programului operaţional sectorial transport 2007-2013", axa prioritară 3, căi ferate cu un trafic mai mare de 60.000 treceri de trenuri/an.

Succesul "răsunător" al acestui proiect apune uşor în faţa haosului care domneşte pe căile ferate române. În ultimii 20 de ani, viteza trenurilor de călători sau marfă a scăzut atât de mult, încât au adus costuri artificiale extrem de mari, arată specialiştii.

Bilanţul ultimilor ani nu arată deloc îmbucurător. În ciuda faptului că României i se cuvin miliarde de euro numai pentru investiţiile fe­roviare, banii aşteaptă încă proiectele ce se fac că vin. În consecinţă, cu o infrastructură feroviară aflată în plin proces de degradare şi cu un mate­rial rulant ce trebuia scos de mult din circulaţie, CFR este departe de visul european al unui trafic feroviar ci­vilizat şi modern. Numai pentru reînnoirea parcului de material rulant, România are la dispoziţie 230 milioane de euro.

În urma solicitării trimise de Jurnalul Naţional biroului de presă al CFR Călători, am reuşit să aflăm că aceşti bani sunt incluşi în "Planul Operaţional Sectorial al Transportului (POS-T) 2007-2013", la axa prio­ritară 2, dar că finanţarea trebuie asi­gurată de fonduri europene regionale nerambursabile (50%) şi cofinanţate de la buget (50%). Biroul de presă nu a răspuns însă la întrebarea privind motivele pentru care nu s-a reuşit accesarea acestor bani mai bine de trei ani. Am fost redirecţionaţi în schimb, pentru alte lămuriri, către Autoritatea de Management POS-T din cadrul Ministerului Transporturilor.

De altfel, în luna februarie a acestui an, Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură (CER), a explicat că, în condiţiile în care traficul feroviar în zona Eurasia va creşte semnificativ în următoarea perioadă, România ar putea ieşi de pe lista marilor competiţii. "În situaţia dificilă în care se află România, mai ales în această perioadă de criză, cum ar putea să facă faţă pe piaţa internaţională? Rezultatele pozitive nu au cum să apară în scurt timp", spunea Johannes Ludewig. De asemenea, Ludewig a arătat că, dintre toate statele membre UE, România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte investiţia în calea ferată. Astfel, ţara noastră a cheltuit în medie 147 de euro/km de infrastructură. Prin comparaţie, Luxemburg a cheltuit mai mult de 636.000 de euro/km, fiind pe primul loc în lista ţărilor UE în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura feroviară. Oficialul a precizat că, dacă ar fi să comparăm România cu Luxemburg, ambele membre UE, ţara noastră cheltuieşte zero euro per kilometru de cale ferată, fapt care nu e deloc în concordanţă cu politica UE în domeniu. La o distanţă consi­derabilă de România se găsesc Lituania, cu o investiţie de 853 de euro/km de cale ferată, şi Estonia, cu 7.581 de euro/km de cale ferată, iar Bulgaria investeşte 8.453 de euro/km de linie.

Nu de puţine ori, atât specialişti feroviari din străinătate, cât şi reprezentanţi ai delegaţiei FMI au vorbit despre faptul că în România Guvernul este obligat să susţină calea ferată şi să compenseze diferenţa dintre veniturile obţinute din vânzarea biletelor şi costurile reale de transport. Din păcate, rezultatele implicării statului în sectorul feroviar nu se prea văd. Aşa cum a relatat şi Jurnalul Naţional în articolul "Grasul de 80 de milioane de euro din spatele CFR Călători" publicat la 30 august, statul găseşte bani pentru finanţarea operatorilor privaţi de cale ferată, dar puşculiţa bugetului nu mai are nici un cent disponibil pentru cofinanţarea programelor europene. Pentru CFR Călători, operatorii de cale ferată au devenit o altă gaură neagră la buget şi un concurent greu de egalat datorită costurilor mult mai mici pe care le au. În timp ce societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro. Nu mai departe de anul trecut, delegaţia FMI a atras la rându-i atenţia asupra subvenţiilor nefireşti acordate de statul român. Oficialii au cerut autorităţilor române să renunţe la subvenţionarea companiilor de stat care au datorii mari la buget. Lista prezentată anul trecut în luna noiembrie cuprindea 10 nume. Printre companiile vizate s-au aflat şi CFR Marfă, Călători şi CFR SA (n. red. - cea care gesti­o­nea­ză in­fra­structura). Acestea nu au fost alese întâmplător, asta pentru că ele se găsesc pe lista celor mai mari datornici la stat: CFR SA, cu o datorie de 427 milioane de lei, şi CFR Mar­fă, datoare cu 232 milioane de lei. Din păcate, în România func­ţi­o­nea­ză deja celebra formulă: "rămâne cum am stabilit". Astfel că, în ciuda nu­me­roaselor critici primite pentru modali­tatea aleasă în susţinerea operatorilor privaţi, Ministerul Transporturilor continuă să îşi urmărească propria politică. Mai mult, în plină criză, Guvernul a decis şi majorarea tarifelor pentru infrastructura fe­roviară, măsură ce va facilita drumul către colaps atât a CFR Marfă, cât şi a CFR Călători. Până una, alta, ne putem lăuda cu o investiţie frumoasă din fonduri europene - hărţile de zgomot! Sunt mai mult decât necesare în ţara în care traficul feroviar este pe ultimul loc în Europa.
Citeşte mai multe despre:   observator

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Şerban Nicolae a demisionat din PSD

Şerban Nicolae a demisionat din PSD
Senatorul Şerban Nicolae şi-a dat demisia din PSD.Acesta a scris miercuri pe Facebook că joi va face “poate cel mai dureros anunţ” privind activitatea sa publică. “Dar, în viaţă, o uşă se închide, o...

Joburi pentru studenți: Proiect de peste patru milioane de lei la Politehnica București

Joburi pentru studenți: Proiect de peste patru milioane de lei la Politehnica București
Universitatea Politehnica București a anunțat  că va lansa un proiect amplu, cofinanțat din Fondul Social European, în valoare de peste patru milioane de lei. Obiectivul acestuia este sprijinirea a...

Rata de infectare în județul Vrancea este în scădere

Rata de infectare în județul Vrancea este în scădere
Rata de infectare cu noul coronavirus, în Vrancea, este în scădere, informează, joi, Direcția de Sănătate Publică Vrancea. Astfel, în județ incidența a ajuns la 0,76 cazuri la mia de locuitori. De...

Anunţ de ultimă oră de la Patriarhia Română: Pelerinajul de Sf. Dumitru va avea loc în condiții speciale

Anunţ de ultimă oră de la Patriarhia Română: Pelerinajul de Sf. Dumitru va avea loc în condiții speciale
Comandamentul pentru Situații de Urgență din cadrul Guvernului României a decis să permită organizarea pelerinajului de Sfântul Dumitru în Capitală, scrie Antena3 Patriarhia Română a...

Accident grav în Brașov: Șase persoane au fost rănite

Accident grav în Brașov: Șase persoane au fost rănite
Șase persoane au fost rănite în urma unui accident rutier produs în județul Brașov, între localitățile Veneția de Jos și Comana. Două autoturisme s-au lovit, iar traficul auto este blocat. Accidentul...

GRAFIC. Trei județe au depășit incidența de 3 cazuri la mia de locuitori. În ce situație se află localitățile din România

GRAFIC. Trei județe au depășit incidența de 3 cazuri la mia de locuitori. În ce situație se află localitățile din România
Galerie Foto Municipiul București și județele Alba și Cluj au depășit pragul de 3 cazuri la mia de locuitori, în ultimele 14 zile, potrivit informațiile transmise, joi, 22 octombrie, de Grupul de Comunicare...

Tăriceanu: Pe 6 decembrie avem șansa să eliberăm patul de la ATI pe care îl ocupă guvernul Orban!

Tăriceanu: Pe 6 decembrie avem șansa să eliberăm patul de la ATI pe care îl ocupă guvernul Orban!
Călin Popescu Tăriceanu consideră că actuala situație critică a fost provocată de incompetența Guvernului Orban. Un guvern care a fost doar în campanie electorală și dorește alegeri cât mai...

Ciolacu, mesaj către parlamentarii ce demisionează din partid: Onoarea de a fi în Parlament nu e o meserie

Ciolacu, mesaj către parlamentarii ce demisionează din partid: Onoarea de a fi în Parlament nu e o meserie
Onoarea de a fi în Parlament nu este o meserie de care să te legi, le transmite liderul PSD, Marcel Ciolacu, parlamentarilor care au anunțat că demisionează din partid pentru că nu se regăsesc pe listele pentru al...

Ministrul de Externe al Belgiei la terapie intensivă din cauza infecției cu coronavirus

Ministrul de Externe al Belgiei la terapie intensivă din cauza infecției cu coronavirus
Ministrul belgian de Externe, Sophie Wilmes, a fost internat la terapie intensivă din cauza infecției cu COVID-19, după ce a fost testată pozitiv, la sfârșitul săptămânii trecute, transmite...

Coronavirus în România, 22 octombrie. Nou record de infectări: 4.902 cazuri în ultimele 24 de ore

Coronavirus în România, 22 octombrie. Nou record de infectări: 4.902 cazuri în ultimele 24 de ore
Grupul de Comunicare Strategică a publicat noi cifre îngrijorătoare cu privire la bilanțul pandemiei de coronavirus din România, în ultimele 24 de ore. Astfel avem parte de un nou record negativ astăzi: 4.902 de...

VIDEO. Nicușor Dan: Preluarea mandatului va fi întârziată cel puțin o săptămână; Dacă cineva are o problemă cu apa caldă, să se adreseze Gabrielei Firea

VIDEO. Nicușor Dan: Preluarea mandatului va fi întârziată cel puțin o săptămână; Dacă cineva are o problemă cu apa caldă, să se adreseze Gabrielei Firea
Video Primarul general ales al Capitalei, Nicușor Dan, a declarat, joi, în cadrul unei conferințe de presă, că preluarea mandatului său va fi întârziată cel puțin o săptămână, din cauza celor 52 de cereri de...

IMM-urile din Europa în pragul falimentului. Peste jumătate nu vor supraviețui pandemiei

IMM-urile din Europa în pragul falimentului. Peste jumătate nu vor supraviețui pandemiei
Mai mult de jumătate dintre firmele mici și mijlocii din Europa cred că se vor închide până la 15 septembrie 2021, dacă pe parcursul următoarelor 12 luni nu-și vor reveni la activitatea normală arată o...

Florin Roman: Votăm la vedere pentru ridicarea imunității parlamentare a deputatului Bănicioiu

Florin Roman: Votăm la vedere pentru ridicarea imunității parlamentare a deputatului Bănicioiu
Florin Roman a anunțat că deputații PNL vor vota la vedere pentru ridicarea imunității lui Nicolae Bănicioiu. Procurorii DNA îl acuză pe  Bănicioiu de luare de mită și trafic de influență pe...

Ședință de Guvern la ora 18:00. Ce proiecte de ordonanță de urgență se află pe masa Executivului

Ședință de Guvern la ora 18:00. Ce proiecte de ordonanță de urgență se află pe masa Executivului
Guvernul intră în ședință joi, 22 octombrie, de la ora 18:00, urmând să ia în discuție mai multe proiecte de ordonanță de urgență, în contextul creșterii numărului de cazuri de infectare cu...

Brașovenii nu mai pot merge pe stradă în grupuri mai mari de 6 persoane dacă nu sunt din familie

Brașovenii nu mai pot merge pe stradă în grupuri mai mari de 6 persoane dacă nu sunt din familie
Masca de protecție este obligatorie de joi în tot județul Brașov, potrivit deciziei Comitetului Județean pentru Situații de Urgență. Orice eveniment privat sau public este interzis și nu se poate circula...
Serviciul de email marketing furnizat de